Navigation
Henrik Busch
F. 1960
Uddannet Merkonom
Har været alt fra elev til adm. direktør Magasin, fra 1977 til 2004
Adm. direktør for Royal Scandinavias detaildivision, fra 1998 til 2001
Underdirektør i Københavns Lufthavne, fra 2005 til 2009
Sidder i dag en række bestyrelser og udvalg og er blandt andet formand for repræsentantskabet Wonderful Copenhagen. Desuden driver han netværksgrupper i Netværk Danmark.
Selvstændig
Tidl. adm. direktør i Magasin
Hvor startede din detailkarriere?
Min karriere startede i Magasin, hvor jeg søgte ind som elev i 1977. Og fra 1977 og 25 år frem nåede jeg at være alt fra elev til adm. direktør i Magasin.
Det startede med, at jeg tog den to-årige handelsuddannelse. Et halvt år efter, jeg var udlært, fik jeg tilbudt et barselsvikariat som assisterende souschef, og det vil sige, at jeg som 20-årig fik mit første lederjob. Og jeg hoppede på med det samme, for jeg syntes, det lød enormt spændende. I løbet af de næste 10 år steg jeg så langsom i graderne og fik forskellige lederstillinger i Magasin.
I 1990 blev jeg som 30-årig tilbudt stillingen som næstkommanderende i Magasin på Kongens Nytorv, som var en forretning, der solgte for en milliard kroner. Og det var jo mit drømmejob, for det var der, jeg havde fået min Magasin-opvækst. Jeg kendte butikken ud og ind. Der var ikke den kvadratmeter, jeg ikke havde været på, og jeg følte, at det var min butik. Så at få ansvaret som næstkommanderende var fantastisk. Det var jeg så i tre år, indtil jeg blev tilbudt stillingen som forretningschef i Magasin i Aarhus.
I 1996 sker der det, at vores administrerende direktør Jørgen Basse, som var mit forbillede i alle sammenhænge, desværre dør. Og jeg bliver spurgt, om jeg kunne tænke mig at komme tilbage til Kongens Nytorv i 1996 som forretningsdirektør. Og det kunne jo ikke blive større, så det ville jeg selvfølgelig gerne. Og så har jeg ansvaret for Magasin Kongens Nytorv frem til 1998. Men desværre var jeg ikke tilfreds med den direktør, der var kommet efter Jørgen Basse. Han var sindssygt dygtig til tal, men han var ikke en detailmand. Det vil sige, at der ikke rigtig blev truffet nogen kommercielle beslutninger, og det var meget svært at komme igennem med projekter. Magasin var under pres.
Så da jeg blev kontaktet af Royal Scandinavias direktør, der stod i spidsen for Illums Bolighus, Royal Copenhagen, Holmegaard og Georg Jensen, om at blive administrerende direktør for deres detaildivision, kunne jeg ikke sige nej. Så jeg fik tre fantastiske år i Royal Scandinavia Retail, hvor jeg havde ansvaret for de 13-14 butikker, der var under den hat. Men en dag møder jeg så den nye direktør i Magasin. Han tilbyder mig så at komme tilbage til Magasin som divisionsdirektør. Og det kunne jeg ikke sige nej til. Et par år senere blev jeg så administrerende direktør.
Jeg fik til opgave at få overskud i Magasin, der på det tidspunkt kørte med store underskud, og der var også lige en milliardgæld, der skulle betales inden ni måneder, så det var noget af en opgave. Det lykkedes mig at betale gælden af, men altså ikke at få sorte tal på bundlinjen. Samtidig stod Magasin over for at skulle sælges, så da bestyrelsesformanden i juni 2004 gav mig besked om, at bestyrelsen var blevet enige om at finde en ny direktør, kom det ikke bag på mig, og jeg havde det også helt fint med det. Jeg var selvfølgelig ked af det i den forstand, at jeg elskede virksomheden, men når du står i spidsen af en virksomhed, og du står forrest, så ved du også, at du kan blive skudt. Så jeg føler, at jeg lukkede og slukkede for min Magasin-karriere på en god måde, og der var bestemt ikke nogen grund til at være bitter.
Der går ikke lang tid, så møder jeg Niels Boserup, der er adm. direktør for Københavns Lufthavne, og han tilbyder mig jobbet som kommerciel direktør derude. Jeg var i lufthavnen indtil 2009, hvor jeg stoppede, efter jeg følte, at jeg havde udrettet det, jeg kunne. Og i dag arbejder jeg som konsulent, jeg har omkring 16-18 bestyrelsesposter, og så driver jeg også 12 netværksgrupper i Netværk Danmark. Og det trives jeg rigtig godt med. Jeg vil ikke afvise, at jeg en dag skal ud og være direktør igen, hvis det rigtige job kommer, men jeg har ingen konkrete planer.
Hvor målrettet har du været i din karriere?
Jeg har jo aldrig søgt et job, jeg søgte elevpladsen i Magasin i 1977, men siden har jeg ikke lavet en jobansøgning. Og jeg har aldrig lavet en karriereplan, fordi der hele tiden er kommet noget nyt til mig af sig selv, så jeg har ikke nået at tænke for meget over det. Og det har været fantastisk berigende, fordi jeg er så nysgerrig og gerne hele tiden vil prøve noget nyt. Jeg hader at gøre det samme hele tiden. Så det har været utrolig dejligt for mig, at jeg hele tiden har fået nye jobtilbud. De mange jobtilbud er selvfølgelig kommet, fordi jeg lykkedes med nogle ting, men også fordi jeg har et kæmpe netværk. Et netværk, som jeg har fået, fordi jeg aldrig siger nej til folk, hvis de vil have min hjælp. Det er en utrolig dejlig følelse at kunne gøre en forskel for mennesker, der har brug for hjælp eller bare et godt råd.
Hvorfor valgte du detailbranchen?
Da jeg var fem år, sad jeg og solgte bukseknapper nede ved vores sommerhus ud til en badestrand. Det var ingen succes, fordi folk i badebukser ikke har brug for bukseknapper, men der fik jeg alligevel smagen for, at man kan tjene penge. Derudover var min far købmand af den gamle skole, og jeg stod som barn i hans automobilforretning og lærte, hvordan man taler til kunder, og hvordan man sælger. Så det har altid været detail, der har interesseret mig. Også fordi det er i detail, du får resultatet af din indsats lige med det samme. Du går til kunden og lykkes med et salg, og med det samme kan du mærke sejren. Og jeg har brug for sejre. Jeg elsker at fejre sejre. Jeg kan også godt sætte mig ned og analysere et nederlag, men jeg er meget jubelagtig, når det går godt. Det er også en kultur, jeg har forsøgt at bygge op i Magasin. Det handler om team-spirit, om at fejre sine sejre, om konkurrenceelementet og om at turde prale med det, man har opnået. Og det giver altså gode resultater.
Hvad er det, der gør detailbranchen attraktiv?
Den tidligere socialdemokratiske statsminister Poul Nyrup Rasmussen holdt engang en nytårstale, hvor han brugte ordet ’kassedamerne’ til at beskrive det nederste i vores samfund. Det var simpelthen så nedladende, og jeg blev så hidsig. Jeg tænkte; vil det sige, at det at stå i butik, det at give kunderne et stykke af dig selv med god service og opmærksomhed, er det nu det laveste man kan komme i livet? Så det blev jeg lidt tosset over, og siden har det jo været sådan, at man har opfattet kassedamer og detailhandlen, som noget ikke særlig attraktivt. Men dér, hvor det er attraktivt, er, at hvis du har lyst til at få en karriere, er der fantastiske muligheder i detail. Det er jeg et tydeligt bevis på. Og der er rigtig mange, der ligesom jeg starter på gulvet og arbejder sig op i systemet. Men du har også muligheden for at blive, hvor du er, hvis du har fundet den rette hylde. Og så er det en branche, hvor du kan være med til at præge tingene, du møder mange mennesker, og der er ikke to dage, der er ens. Jeg kan jo nok ikke overbevise alle unge mennesker om, at de skal tage detailvejen, men i detailhandlen ligger der altså mange karrieremuligheder, også internationalt. Det er ikke, fordi jeg skal oversælge detailhandlen, men jeg kan bare sige, at jeg har været rigtig, rigtig glad for, jeg i sin tid valgte detailvejen.
5 gode råd
1. Vær flittig
2. Vær ærlig
3. Brug tiden på det, du kan forbedre
4. Stil krav til dig selv og andre
5. Giv kunden mere, end de forventer
Læs flere detailkarrierer her
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter