Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Trættende at ministeren gør detailansatte til laveste fællesnævner"

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
Læs bloggen her

Thomas Bogh, Bonzer



Thomas Bogh er Project Manager og Partner i det digitale bureau Bonzer, hvor fokus er at hjælpe danske webshops med at skabe en stærk profil på nettet. Dette indebærer alt fra A-Z med henblik på at få virksomhedernes webshops til at sælge bedre gennem søgemaskinerne. Mulighederne er uendelige , da kunderne bruger nettet mere end nogensinde til at handle - det handler bare om at gribe dem og tage imod den rigtige guidance. Det kan Bonzer hjælpe med.

På detailfolk.dk vil Thomas blandt andet skrive om, hvordan man styrker webshops gennem digital marketing.

LÆS MERE OM BONZER HER

Læs flere indlæg fra denne blogger

5 råd der skaber tillid og salg i e-handel

Onsdag den 13 november 2019 kl. 09:49

Tillid er alfa-omega, når det kommer til e-handel.

For at forvandle en besøgende til en fast kunde, kræver det, at de føler, at de kan stole på dig som forhandler. Det vil sige, at du skal optimere din sides troværdighed, så de besøgende på din side ikke støder ind i unødige barrierer, der skræmmer dem over til konkurrenten.

At øge din sides troværdighed bør derfor altid være et led i din konverteringsoptimering.

Du slipper ikke kun med at have en lovpligtig GDPR-politik. Du skal også sørge for, at din webshop eller hjemmesiden for din detailvirksomhed er overskuelig, imødekommende og giver et generelt indtryk af, at du vil dine kunder det godt.

Der er flere forskellige tilgange, når du gerne vil gøre din e-handel mere tillidsskabende. Du får dog det største udbytte, hvis du arbejder målrettet, men betragter resultatet mere holistisk. Hvis du for eksempel laver en teknisk optimering af din side, såsom at få et SSL-certifikat, vil det også ofte have en god effekt på din placering i Google.

1. Få styr på det tekniske først

Når du først opretter en webshop eller skal gøre din e-handel mere troværdig, skal du først og fremmest sikre, at der ikke først dukker advarsler op i deres browser.

Google Chrome, Firefox og andre browser-programmer er de seneste par år blevet mere opmærksomme på at gøre deres brugeres færden på nettet mere sikker. Det betyder, at de blandt andet advarer, hvis en side ikke krypterer en brugers oplysninger, såsom kreditkortnumre eller kodeord. For at komme uden om dette, kan du anskaffe dig et SSL-certifikat. Ofte er det allerede en del af prisen, når du først har købt dit domæne. Du skal bare aktivere det først.

2. Tag ansvar for din side

En anden måde at øge din sides troværdighed er også at gøre ejerforholdet tydeligt. Det kan eksempelvis være ved at skrive dit CVR-nummer, kontaktoplysninger og klagemuligheder på forsiden. Du kan også gøre det i en bundmenu, der gentager sig på hver enkelt side. Det gør det klart for kunden, at du gerne vil stå til ansvar for dine produkter eller ydelser.

Generelt skal din hjemmeside leve op til flere krav, hvor EU netop har været ude at gøre krav på, at netbutikkerne bliver mere tilgængelige for alle inden 2025. Disse krav kan du læse mere om her.

3. Undgå dark patterns

Siden 2010 har der været en del snak om såkaldte dark patterns på hjemmesider. Det er teknikker, der skal snyde de besøgende til at udføre en handling, de egentlig ikke havde planlagt.

Dark patterns er et vidt begreb, men det gælder blandt andet: 

       Komplekse eller besværlige afmeldingsprocedurer såsom ved e-maillister

       Målrettede reklame for udgået produkter med stor rabat, der egentlig leder de besøgende videre til et andet produkt, de ikke ledte efter

       At bytte om på bekræftelsesknapper fra menu til menu

       At bruge skyldfølelse til at få den besøgende til at købe et produkt

Kort fortalt, er dark patterns godt for en kortvarig forbedring af dine salg, men de vil hurtigt komme til at skade din troværdighed og drive besøgende væk fra siden.

4. Vær tydelig i din kommunikation

At holde sine løfter er en garanteret teknik til at skabe tillid hos dine potentielle kunder.

Det betyder, at du skal være tydelig om, hvad en vare koster. Det kan også være at være tydelig om, hvad produktet skal bruges til eller med.

Hvis du for eksempel skal sælge en iPhone oplader, kan du i stedet for at oprette en generel side, lave flere forskellige kategorier på din side for hvert enkelt mobil – i stedet. På den måde skal den besøgende ikke først finde ud af hvilken oplader, der passer til netop deres mobiltelefon.

Tekster på din side skal gerne være unikke og relevante for de besøgende. Det betyder, at du bør undgå at tage producenternes tekster og køre dem igennem Google Translate. Det ser ikke kun kikset ud – det er også med til at skabe mistillid og utryghed for køberne.

5. Brug e-mail marketing til at få gentagende besøgende

En kunde, der har købt et produkt hos dig før, vil med større sandsynlighed vende tilbage fra tid til anden. Vi er vanedyr, og når vi opbygger et tillidsfuldt forhold, vil vi foretrække at købe hos den forhandler igen.

Den øget tillid er også årsagen til at e-mail marketing er den type marketing, der har den højeste konverteringsrate.

Det betyder også, at når folk er ved at afslutte et køb hos dig, er det et oplagt tidspunkt at få deres e-mailadresse. De har i forvejen udvist tillid til dig, og vil derfor nok også gerne fortsætte med at besøge dig.

Der er mange forskellige teknikker til at få den adresse, men medlemskab i fordelsklubber såsom Oister+, eller rabatter på fremtidige køb er ofte det sidste skub, der forvandler en engangskunde til en fast besøgende eller abonnent på dit nyhedsbrev.

>> LÆS FLERE INDLÆG FRA DENNE BLOGGER

 



Del dette indlæg:




Kommentarer

Log ind her for at kommentere blog indlægget. Eller klik her for at oprette en profil






Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD