Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Hvornår har du sidst sagt tak til en kunde?"

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
Læs bloggen her

Stine Grubbe, Rådgiver og Foredragsholder



Foredragsholder, underviser, kreativ kommerciel udvikler og rådgiver, kommunikationsspecialist – nåja og oprindeligt uddannet farvehandler og dekoratør.

Stine har altid været drevet af nysgerrighed på hvad det egentlig er, der får kunderne til at købe, være loyale, begejstrede osv.

Stine har arbejdet professionelt og kommercielt med forretningsudvikling, kommunikation og kundeadfærd indenfor detailhandel siden uddannelsen i 1992. Karrieren bragte hende til London i en længere årrække, hvor hun specialiserede sig i kommunikation, bl.a. som websiteredaktør og -producer.

Blandt kunderne findes nogle af landets største og mindste detailhandelsvirksomheder, butikskæder, producenter og leverandører.

Mød Stine på LinkedIn og se mere på www.stinegrubbe.dk.

Læs flere indlæg fra denne blogger

Gå ikke i omnichannel- og innovationsfælden

Mandag den 5 maj 2014 kl. 10:56

Dele af detailbranchen er i fuld gang med at genopfinde sig selv. Genopfinde sit formål, sin markedsføring, sin kommunikation og dermed sit eksistensgrundlag.

Og det er ikke bare godt. Det er tvingende nødvendigt for at sikre nogen som helst form for fremtid i detailbilledet.

Et af de mest tydelige trends er omnichannel retailing, som vel bedst beskrives som en slags holistisk tilgang til detailhandel, og der er absolut ingen tvivl om, at den tilgang til detailleddet er spændende og rummer et enormt potentiale for detailbranchen og for manges tilfælde vil være 'the missing link' i forhold til eksistensberettigelse.

Der er talrige eksempler på, hvordan der både kan skabes oplevelse via omnichannel retailing og eksempler på at drive kundestrøm fra online platformen til den fysiske butik via omnichannel tilgangen. Sjovt nok, hænger de ofte sammen.

Og hey, der er som sådan intet nyt i omnichannel retail-tanken.

Forbrugerne er allerede i fuld gang med omnichannel. De tjekker lige fra priser til udvalg og inspiration online. I hjemmet, i toget og i butikken. Fra smartphone, laptop, tablet eller hvilket device de måtte ha' inden for rækkevidde. Det er der muligheder og udfordringer i, men håndteret klogt og ærligt kan det skabe både loyalitet og troværdighed hos forbrugeren.

Men... for der er et men.

Lad nu os, den rådgivende del af detailbranchen, ikke falde i det sædvanlige konsulent-buzzword-overdrive. Hvor mulighederne overdøver kundefokus. Og hvor der udvikles apps, interfaces og sites fordi man kan - og ikke nødvendigvis fordi det giver mening for forbrugeren eller understøtter forretningen som helhed. Hvor man glemmer kundecentrering og løber ud af et forførende spor af muligheder.

Lad os f.eks. ikke falde i Burberrys-ekstremt-succesfulde-omnichannel-casestory og tro, at en kopi af deres model vil give samme succes i et andet retailkoncept. Omni betyder 'alt' eller 'det hele'. Og Burberry-casen gør omnichannel ære, for den er netop det, og ikke kun en samkørsel af on- og offline salgskanaler.

Der er ingen tvivl om, at Burberry har høstet stort på sin omnichannel satsning, og heller ingen tvivl om at den er både modig, innovativ og god. Men en stor del af den kolossale succes, Burberry har høstet på sin omnichannel satsning, ligger i at være blandt de allerførste med så gennemført en omnichannel tilgang. Det har skabt så meget PR og synlighed, at det i sig selv bærer en stor del af succesen.

Det er sand omnichannel; og dét er der fremtid i.

Jeg står naturligvis til rådighed med rådgivning omkring omnichannel retailing og (sand) innovation.

Læs flere blogindlæg her.



Del dette indlæg:




Kommentarer

Log ind her for at kommentere blog indlægget. Eller klik her for at oprette en profil






Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD