Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Forstå hvorfor folk bruger adblocking – og lær af det!"

- Bjarke Bekhøj, Compell
Læs bloggen her

Stine Grubbe, Rådgiver og Foredragsholder



Foredragsholder, underviser, kreativ kommerciel udvikler og rådgiver, kommunikationsspecialist – nåja og oprindeligt uddannet farvehandler og dekoratør.

Stine har altid været drevet af nysgerrighed på hvad det egentlig er, der får kunderne til at købe, være loyale, begejstrede osv.

Stine har arbejdet professionelt og kommercielt med forretningsudvikling, kommunikation og kundeadfærd indenfor detailhandel siden uddannelsen i 1992. Karrieren bragte hende til London i en længere årrække, hvor hun specialiserede sig i kommunikation, bl.a. som websiteredaktør og -producer.

Blandt kunderne findes nogle af landets største og mindste detailhandelsvirksomheder, butikskæder, producenter og leverandører.

Mød Stine på LinkedIn og se mere på www.stinegrubbe.dk.

Læs flere indlæg fra denne blogger

Apps kommer ikke til at redde detailhandlen

Onsdag den 21 august 2013 kl. 13:15

Jeg har lige været på Formlandmessen - angiveligt et af landets hotteste steder for en stor del af detailbranchen at hente information og inspiration.

Både i forhold til trends, indkøb og såmænd også forretningsudvikling. Og idéen er fremragende - for er der en branche i det danske virksomhedslandskab der trænger til forretningsudvikling, fornyelse og nytænkning - så er det i sandhed detailbranchen.

Og så stod jeg der, midt på messen, og skulle høre et konsulenthus der lever af at rådgive detailbranchen, komme med deres bud på nye muligheder - og endda deres bud på fremtiden - for detailhandelen.

Og så kom den. Kommentaren. Endnu en rådgiver der har nærlæst en rapport eller undersøgelse - og ganske uden virkeligheds- og fornuftighedstjek, blindt videreformidler det man har læst.

Denne gang er det Gallup, der har lavet en undersøgelse, der påviser at 33 procent af forbrugerne 'ville blive begejstrede for at modtage en pushbesked eller lignende, hvis en vare de på et givent tidspunkt har fotograferet og vist på Facebook var på tilbud i en respektiv butik'. På samme måde har jeg diskuteret (også med en rådgivende konsulent !), hvorvidt forbrugerne vil være anse det for VIRKELIG god service at få en pushbesked fra en butik de går forbi, og til hvilken kunden på et eller andet tidspunkt, har afgivet online feedback til.

Jeg har lavet et hurtigt reality-tjek og spurgt i mit netværk (helt almindelige, købeglade og -dygtige danskere - især kvinder), og svarene er ganske entydige: De siger nej.

Det er en forsvindende lille andel af dine potentielle kunder, der vil synes, det overhovedet ikke er intimiderende på 'big-brother-is-watching-you' måden at modtage relativt uopfordrede sms'er fra... nogensomhelst.

Jeg har det selv på samme måde. Med fare for at fremstå fordomsfuld og kønsdiskriminerende stiller jeg spørgsmålet om det mon er en mand/kvinde ting? Om det er gadgetglade mænd, der tænder på online medierne og bruger dem på en anden måde end kvinder gør. På samme måde som inventarglade mænd sælger/køber nyt, flot, lækkert (dyrt) sprøjtelakeret inventar til en butik i håb om, at det vil booste salget.

Og det viser sig gang på gang, at det gør ingen forskel, for det er ikke dét (apps & inventar), der forfører - i hvert fald ikke den kvindelige forbruger. Eller som gør at hun vender tilbage til samme butik igen og igen. Og at der er visse butikker hun ALDRIG sætter sine ben i, igen.

Masser af detailkoncepter holder - og har succes - uden at være plastret til i apps, dyrt inventar, mysteryshoppers (endnu et af den blindt famlende konsulentbranches opfindelser).

Så længe jeg får bedre service, når jeg handler i fx Føtex end i en gennemsnitlig specialvare detailhandelsbutik, og så længe butikker, gågader og butikscentre er lige så inviterende og inspirerende som Ølstykke Biblioteks parkeringsplads, så er det altså ikke apps eller inventar, der skal bruges penge eller tid på.

Så er det et helt andet back-to-basics sted, der skal startes. Man kan jo starte med at kigge nærmere på, hvad de succesfulde butikker gør, som lokker kunderne ind i butikkerne. (Hint: det er hverken inventar eller smarte apps). Man kan også spørge ´dem’, altså kunderne. Jeg har såmænd også et par bud.

Læs flere blogindlæg her.



Del dette indlæg:




Kommentarer

Jan Armand


23-08-2013 11:03

Du har ret Stine, der er ikke grænser for hvor smarte løsninger konsulenter kan finde på og det helt uden, at spørge kunden om hvad de gerne vil.

Men så er det heldigt at der er lavet flere afgangs projekter for på Handels højskolen og universiteterne.

Her er et sammendrag af hvad en uvildige undersøgelser når frem til.

I denne undersøgelse er der adspurgt 160 personer.

A. 139 af de adspurgte ville have rabat, bonus eller specielle tilbud.
B. 8 ville have VIP status med invitation til sær arrangementer.
C. 4 ville have specielle vilkår og invitationer.

Så ud af 160 kunder vil de ovevejende nemlig 151 bare have det der ligger til højre skøjten, nemlig en god pris, god behandling og lidt oplevelser.

Hvad ingen kunder ønsker er ugennemsigtige point ordninger og en masser information som de ikke er interesseret i.

Hvad gør hovedparten af detailhandlen, jo de giver deres kunder masser af det de ikke vil have og kan ikke forstå at kunderne bliver væk.

Så kære detailhandler hvis du vil tjene penge

SÅ GIV DINE KUNDER HVAD DE VIL HAVE.

Jan Armand
ZeeX
Søborg Hovedgade 119
2860 Søborg
www.zeex.dk

 
Log ind her for at kommentere blog indlægget. Eller klik her for at oprette en profil






Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD