Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Forstå hvorfor folk bruger adblocking – og lær af det!"

- Bjarke Bekhøj, Compell
Læs bloggen her

Morten Max, MAX - Retail Made Simple



Morten Max er stifter og ejer af MAX – Retail Made Simple, der hjælper virksomheder i detailhandelen med at optimere driften af deres fysiske butikker via skræddersyede lærings og uddannelsesforløb til mellemledere, butiksejere, distriktschefer, butikschefer og butiksansatte indenfor ledelse, drift og salg.

MAX – Retail Made Simple kombinerer online og offline aktiviteter og leverer derfor eksempelvis både workshops, webinars, træning i butik og mentoring sessioner.

Morten er født og opvokset i detailbranchen og har mere end 20 års erfaring med sig fra Dansk Supermarked og Bestseller. Har i sin karriere bestridt stillinger som butikschef, HR konsulent, konceptudvikler og som international træning og uddannelsesansvarlig for Jack & Jones.

På detailfolk.dk blogger Morten primært om ledelse, drift og salg i de fysiske butikker.

>> LÆS MERE OM MAX RETAIL HER

Læs flere indlæg fra denne blogger

Hvad skal der til for, at dine medarbejdere har lyst til at blive ledet af dig?

Tirsdag den 25 april 2017 kl. 09:41

Ledelse. Det er et ord, der lyder lidt tungt ikke? Autentisk ledelse, værdibaseret ledelse og situationsbestemt ledelse er blot nogle af de mange ledelsesteorier og – tilgange. Jeg påstår ikke at kende halvdelen af dem til bunds, men jeg har lyst til at holde det simpelt. Det handler om at lede mennesker.

Jeg føler mig heldig over at have været en del af Dansk Supermarked og Bestseller i mange år. Her har jeg fået lov til at lære, tage ledelsen, fejle og korrigere og herigennem blive klogere på og stærkere i min egen overbevisning om, hvad god ledelse er. Jeg har gennem årene fundet frem til en simpel model, som virker for mig. Især når jeg husker at bruge den i praksis. Det er nemlig én af de store udfordringer med ledelse. Man ved, men man gør ikke altid.

Tre simple steps
Modellen består af tre simple steps set fra medarbejderperspektiv. Når vi sætter os i ”den andens sted”, kan vi blive fri for de mentale skyklapper, som vi alle kan komme til at tage på engang imellem. Hvordan mon dine medarbejdere egentlig ønsker at blive ledet? Hvordan ser de mon selv, at de skal ledes for at have de bedste forudsætninger for at kunne performe?

Når du som leder hjælper dine medarbejdere til at lykkes ved at støtte dem og vise vejen, når de har brug for det, vil du opleve, at de i højere grad skaber bedre resultater sammen med dig.

Inspirer mig
- Inspirer mig til at tage med på rejsen (Sælg mig drømmen, ideen, formålet, projektet, opgaven)
- Skab og fasthold mening for mig med det, vi gør (Bliv ved med at minde mig om, hvorfor vi gør det)

Som leder skal du sikre meningen med det helt store mål. Det kræver, at du er i stand til at skabe en mening og sikre den. Medarbejderne vil gerne kunne se det større formål med opgaverne i dagligdagen og finde mening, inspiration og motivation derigennem.

Vi skaber mening på hver vores måde, og som leder skal man både kunne favne gruppen og individet. Fælles for os alle er, at vi kan have brug for at blive mindet om de større mål og formål – oftere end vi anerkender det i dag.

Hvis det er en butikschefs ambition at være den bedste butik i kæden, skal han/hun evne at inspirere og invitere medarbejderne med på den rejse. At kende og huske det større formål gør mange af delmålene på ”rejsen” lettere og motivere til rutinemæssige opgaver i hverdagen, såsom at støve af på butikshylderne.

Involver mig
- Lad mig være en del af rejsen (tag mig med på råd)
-  Forstå mig bedre ved at se verden fra mit perspektiv (vær nysgerrig på mig og mit bidrag) 
- Hjælp mig til at holde fast i ejerskab for mine bidrag (lad mig foreslå, hvad jeg kan bidrage med)

En opgave som leder er selvfølgelig at være tro mod det større mål, at tage medarbejderne med på råd og at sikre ejerskabet. Mange evner at åbne op for medarbejdernes perspektiver, men hvis vi skal være selvkritiske sker det også, at mens vi burde lytte, har vi for travlt med at sætte et mentalt flueben udfor punktet ”husk at involvere” på ledelses-tjeklisten. Det enkle råd er: LYT.

Et andet klassisk ledelsesbenspænd er, at vi kommer til at opremse og uddelegere opgaver, som medarbejderne selv er i stand til at forholde sig til og byde ind med. Vi kommer indirekte til at tage ansvaret og ejerskabet fra medarbejderne.

Jo mere du involverer, jo mere motiverer du medarbejderne. Og jo mere forpligter det alle – positivt! Det er groft sagt langt sværere for os at afvige fra planen, når alle har været hørt og involveret, blevet enige om, hvad og hvordan vi gør og ”blandet blod” på det.

Forvent af mig
- Hold mig positivt forpligtet til at levere på det, vi aftaler (følg op på mig løbende)
- Sørg for, at jeg altid ved, om jeg leverer det, der forventes af mig (giv mig feedback)

Nu er vi nået til det 3. step. Hvis du er stærk i de to foregående, vil du med meget stor sandsynlighed ikke behøve fokusere så meget på dette step, fordi inspiration og involvering er stærke drivkræfter til at nå mål og dermed til at få de fælles forventninger indfriet.

Mange ledere er dygtige på 2 ud af 3 steps i denne ledelsesmodel. Ofte er det forventningerne, der mangler. Eller: forventningerne er der, men de bliver ikke altid sagt højt, konkretiseret og dermed ikke realiseret. Løbende undersøgelser fra Leadership IQ viser, at under halvdelen af alle medarbejdere er klar over, om det de gør er godt nok. Det er afgørende, at man som medarbejdere bliver bekræftet i, at man er vigtig, og at man bliver støttet i at indfri lederens forventninger til ens indsats og resultater.

Måden at følge op på forventningerne kan opleves meget forskelligt, afhængigt af måden, man gør det på: ”Hvorfor er du ikke nået længere?” vil kunne opleves som kontrol, mens ”Hvad er din plan for at nå det?” bedre kan anbefales.

Min erfaring er meget klar. Dine medarbejdere vil belønne dig for at have positive forventninger til dem og for at hjælpe dem til at leve op til dem.

Prøv, hvis du har mod på det, at vurdere på dig på disse tre steps på en skala fra 1-10 (10= bedst). Og som et godt første skridt på vejen til mere involvering, kan du jo bede dine medarbejdere rate dig også.

>> LÆS FLERE INDLÆG FRA DENNE BLOGGER


 



Del dette indlæg:




Kommentarer

Log ind her for at kommentere blog indlægget. Eller klik her for at oprette en profil






Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD