Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"HVILKEN REJSE SENDES DINE KUNDER PÅ? ...og hvem er rejseleder?"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
Læs bloggen her

Lone Rasmussen, Dansk Erhverv



Lone Rasmussen er markedschef og koordinerer det forbrugerpolitiske arbejde i Dansk Erhverv og er desuden ansvarlig for de overordnede politiske sager på forbrugerområdet.

Dansk Erhverv er erhvervsorganisation og arbejdsgiverforening. Organisationen repræsenterer 17.000 virksomheder og 100 brancheorganisationer inden for handel, rådgivning og videnservice, oplevelse og velfærd og transport.

Læs mere om Dansk Erhverv her

Læs flere indlæg fra denne blogger

Tak til en presset detailhandel

Tirsdag den 31 marts 2020 kl. 08:24

Coronakrisen har for alvor ramt Danmark og forandret næsten alle dele af vores samfund. Dagligvarehandlen har vist sit værd og beroliget forbrugernes frygt for varemangel, men for specialbutikkerne har coronakrisen gjort det meget vanskeligt at holde omsætningen kørende. Dansk Erhvervs undersøgelse af de økonomiske konsekvenser i uge 2 af coronakrisen viser, at specialbutikkerne i gennemsnit har mistet 51 pct. af deres omsætning sammenlignet med marts sidste år. Det er alvorligt.

Dagligvarebutikkerne har vist omstillingsparathed og hurtighed

Dagligvarehandlen har i den grad været omstillingsparat og har vist sig vigtigere end nogensinde før. Dagligvarehandlen har med rette modtaget stor ros fra regeringen, myndigheder og befolkningen for måden at håndtere krisen på og krisescenarier med manglende mad og toiletpapir blev afblæst omgående. Det er vanskeligt at indføre så store forandringer på så kort tid og det har krævet stor koordination mellem hele detailbranchens værdikæde og myndighederne. Nye krav og retningslinjer er blevet indført ’over night’. Både hygiejnekrav, skiltning og minimumsareal er indført for at forhindre smittespredning i detailhandlen.

Specialbutikkerne udsat for voldsomt pres

Coronakrisen griber ind i butikkernes måde at drive forretning på og det går særlig hårdt ud over de mindre specialbutikker. De oplever at forbrugerne har taget myndighedernes og Dronningens råd om at blive hjemme alvorligt. På gågaderne er der næsten ingen mennesker, og derfor giver det i flere tilfælde ikke mening at holde butikken åben. Dansk Erhvervs nye undersøgelser viser at 92. pct. af udvalgsvarehandlen har oplevet faldende omsætning.

Nogen butikker oplever desværre at blive udskammet, fordi de holder åbent trods de svære ods, mens andre heldigvis oplever den modsatte reaktion med stor opbakning fra byen borgere, der ønsker at støtte gågadens butikker i denne svære tid.

Tvangslukkede butikker får bedre vilkår

Specialbutikker i storcentre er blevet tvangslukket og kan derfor få kompensation for 100 pct. af deres faste omkostninger. Det giver en skævhed i forhold til butikkerne i bymidterne, som kun får dækket op til 80 procent, at deres faste omkostninger, hvis de frivilligt vælger at lukke deres butik. Risikoen for konkurs er dermed større for de virksomheder, der ikke er blevet direkte pålagt at lukke deres butik. Flere specialbutikker mener, at det giver en unødig konkurrenceforvridning mellem gågaden og butikscentrene og nogle foreslår, at løsningen er at tvangslukke alle.

Det er jeg ikke sikker på er den rigtige løsning, selvom skævheden er et helt reelt problem, som også er spillet ind i Dansk Erhvervs arbejde med hjælpepakkerne. 


Godt at specialbutikkerne fortsat holder åbent 

Vi ved ikke, hvor længe nedlukningen af samfundet kommer til at vare og derfor at det vigtig at holde gang i de dele af samfundet, det fortsat kan holde åbent, trods krav om rigeligt med kvadratmeter og håndsprit til kunderne. Det er til alles bedste. Men udfordringen for butikkerne er at opnå en omsætning, der kan retfærdiggøre, at butikkerne bliver ved med at holde åbent. 

Enkelte brancher som byggemarkeder og hobbyforretninger oplever en fremgang i øjeblikket og håbet er, at kunderne langsomt vil vende tilbage til en ”ny-normalisering”. 

Mens omsætningen i de fysiske specialbutikker falder melder flere netbutikker om øget aktivitet. Selvom det generelle salg er faldet, er der stadig mange, der handler på nettet og flere cityforeningen har gjort det muligt for forbrugerne at handle i den lokale gågade via nettet. Herning, Horsens, Køge og en række andre handelsbyer har f.eks. etableret markedspladser, hvor byens butikker kan sælge varer direkte til de lokale forbrugere over nettet – leveret til døren. I andre byer kører kampagner for at få borgerne til at støtte deres lokale detailhandel og købe fødselsdagsgaven eller julegaven nu. Meldingen er, at det faktisk virker flere steder. Samtidig har destillerier og andre omlagt produktionen, så vi nu kan købe håndsprit igen. Måske i en snapseflaske – men indholdet er godt nok.

Det er dejligt at se, hvor gode til at arbejde sammen og finde nye løsninger i de sværeste tider og denne virkekraft blandt de specialbutikker, der er hårdest ramt, er for mig et lille lyspunkt i krisen.   

Detailhandlen skal have en stor TAK for at holde sig kørende, så vi andre ikke mærker krisens alvor så hårdt.
 
 


Del dette indlæg:









Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD