Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den hurtigste knallert på molen"

- Martin Michael Frederiksen, It-ekspert og foredragsholder
Læs bloggen her

Lone Rasmussen, Dansk Erhverv



Lone Rasmussen er markedschef og koordinerer det forbrugerpolitiske arbejde i Dansk Erhverv og er desuden ansvarlig for de overordnede politiske sager på forbrugerområdet.

Dansk Erhverv er erhvervsorganisation og arbejdsgiverforening. Organisationen repræsenterer 17.000 virksomheder og 100 brancheorganisationer inden for handel, rådgivning og videnservice, oplevelse og velfærd og transport.

Læs mere om Dansk Erhverv her

Læs flere indlæg fra denne blogger

Skal en utilsigtet prisfejl kunne lukke en virksomhed?

Onsdag den 15 februar 2017 kl. 21:46

Skal en utilsigtet prisfejl kunne lukke en virksomhed? Det kunne man foranlediges til at tro, da netbutikken TrendyLiving i sidste uge blev udsat for en shitstorm – indtil de fornuftige forbrugere sagde stop.

I sidste uge blev webshoppen TrendyLiving udsat for shitstorm og trusler efter en menneskelig prisfejl på en skumbåd. Den meget lave – og indlysende forkerte – pris blev delt lynhurtigt på sociale medier og resulterede i 450 ordrer på kun en enkelt time. TrendyLiving rettede fejlen, så snart de opdagede den, annullerede ordrene og beklagede overfor de berørte, som også blev tilbudt 15 pct. rabat på deres næste køb. Det fik en del vrede forbrugere til at fare i blækhuset på de sociale medier, true med Forbrugerklagenævnet og kræve kompensation. Da shitstormen fortsatte, tog virksomheden til genmæle i medierne. Den beklagede fejlen, men ejeren, Jacob Friis-Christensen, slog også fast, at hvis de skulle efterleve de 450 bestillinger på en vare, der grundet en prisfejl var sat til langt under indkøbsprisen, ville det betyde et stort økonomisk tab, som den lille virksomhed ville have svært ved at bære.

Priser skal passe, og virksomheder må ikke spekulere i at angive priser forkert. Hvis en butik har skrevet 55 kr. på rødvinens prisskilt, og den i virkeligheden koster 120 kr., så skal butikken som udgangspunkt sælge vinen til kunden for de 55 kr. Butikker skal ikke bevidst kunne snyde med priserne, og det er godt. Men reglerne tager heldigvis højde for, at der kan ske fejl. Er en kunde i ”ond tro”, og burde det være indlysende, at der er tale om fejl, så kan kunden ikke forvente at kunne købe varen til den annoncerede pris. Den mest udbredte fejl er den klassiske punktumsfejl, hvor virksomhederne får sat punktummet forkert, så en vare til 10.000 kr. sættes til salg for 1.000 kr.
Jeg er medlem af Forbrugerklagenævnet, hvor klager over priser jævnligt dukker op. De sager, som jeg har været involveret i, har dog sjældent handlet om snyd fra virksomhedernes side.

I en sag krævede en klager at kunne købe tre PlayStation spillekonsoller til 60 kr. på trods af, at det burde være åbenlyst for alle, at der var tale om et forkert placeret prisskilt. Men desuagtet havde klageren valgt at sætte hele det dyre forbrugerklagesystem i gang.

I en anden sag krævede flere klagere at kunne købe en dyr racercykel til 1.900 kr., som udsalgsannoncen ved en fejl viste - og ikke de 19.000 kr., som var den rigtige udsalgspris. Sagen omhandlede en cykelhandler, som er specialiseret i meget dyre cykler, og det var den eneste cykel i annoncen, som kostede under 20.000 kr. En af klagerne havde bestilt to cykler og gik så langt som til at kræve, at hvis han ikke kunne få lov til købe cyklerne til 1.900 kr., så skulle han kompenseres med 40.000 kr. Han anførte, at han ”led skade” ved ikke at kunne købe cyklerne til den lave pris.

Ingen af de pågældende sager endte med medhold til klagerne – heldigvis. Og jeg siger ikke ”heldigvis” fordi, at jeg mener, at forbrugere skal finde sig i forkerte priser og ikke skal klage, hvis de udsættes for bevidst snyd. Tværtimod. Men jeg synes omvendt også, at der må være rimelighed i tingene. Hvis enhver sund fornuft tilsiger, at tilbuddet er for godt til at være sandt, må man kunne forvente, at forbrugerne bruger deres sunde fornuft og accepterer butikkens forklaring om en fejl. I de tilfælde synes jeg hverken shitstorme eller ressourcekrævende klager til Forbrugerklagenævnet er på sin plads. Det handler for mig at se mere om grådighed, som ikke alene er utiltalende, men også en udfordring for virksomhederne og for vores forbrugerklagesystem.

Der findes websites, der samler og deler prisfejl. Det betyder, at informationerne deles lynhurtigt i et omfang, som lovgivningen ikke havde forudset, og flere og flere forbrugere når at bestille de ekstraordinært billige varer, før virksomhederne får rettet priserne. Efterfølgende bruges sociale medier til at nogle forbrugere vejleder hinanden i, hvordan de skal formulere sig for at forsøge at påvise, at de var i ”god tro”- selvom det tydeligt fremgår, de godt ved, der er tale om en fejl.

I TrendyLiving’s tilfælde viste det sig at være et fornuftigt træk at gå i medierne og være ærlige om prisfejlen. Shitstormen blev afværget af en såkaldt lovestorm af forbrugere, der ikke mente, at man kunne være bekendt at svine TrendyLiving til for en menneskelig fejl. Flere fattede sympati og manede til sund fornuft. Det er glædeligt, at en umiddelbart håbløs situation kunne vendes til en positiv fortælling. Jeg er ikke i tvivl om, at fornuftige og rimelige forbrugere stadig udgør flertallet. Det er dog sjældent, at de giver deres besyv med, men denne gang gjorde de. Jeg håber, at vi hører fra dem igen! 

LÆS FLERE INDLÆG FRA DENNE BLOGGER



Del dette indlæg:




Kommentarer

Log ind her for at kommentere blog indlægget. Eller klik her for at oprette en profil






Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD