Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Skal en utilsigtet prisfejl kunne lukke en virksomhed?"

- Lone Rasmussen, Dansk Erhverv
Læs bloggen her

Lone Rasmussen, Dansk Erhverv



Lone Rasmussen er markedschef og koordinerer det forbrugerpolitiske arbejde i Dansk Erhverv og er desuden ansvarlig for de overordnede politiske sager på forbrugerområdet.

Dansk Erhverv er erhvervsorganisation og arbejdsgiverforening. Organisationen repræsenterer 17.000 virksomheder og 100 brancheorganisationer inden for handel, rådgivning og videnservice, oplevelse og velfærd og transport.

Læs mere om Dansk Erhverv her

Læs flere indlæg fra denne blogger

Salgspligt og geoblocking er dårligt nyt for dansk detailhandel

Mandag den 27 juni 2016 kl. 10:37

EU-Kommissionen vil hjælpe e-handlen ved at tvinge netbutikker til at sælge til kunder i lande, hvor de selv har vurderet, at de IKKE kan tjene penge eller kan give god kundeservice. Spørgsmålet er, hvor klog den strategi er.

I de sidste måneder har jeg brugt en stor del af min vågne tid på EU-Kommissionens forslag om at forbyde geoblocking. Hvad er ”geoblocking” tænker de fleste nok. Det lyder som noget ubehageligt hos tandlægen, men er EU swahili for forskelsbehandling på baggrund af nationalitet eller bopæl. Kommissionen mener nemlig, det er forskelsbehandling – og i strid med reglerne - når netbutikker ikke sælger til forbrugere i alle 28 EU lande og til ens priser og ens vilkår.

Det er overraskende at Kommissionen mener, at priserne burde være de samme i hele EU ved nethandel. Priserne i Danmark er ikke engang ens. En Café Latte i København koster f.eks. rask væk 10 kr. mere end den gør i Kolding. Priser i discountbutikker er også tit billigere end i butikker med højere service.

Priser afspejler omkostninger, og lønningerne er eget forskellige i EU. En ansat i detailhandlen i Bulgarien tjener f.eks. en tiendedel af en ansat i Danmark. Ingen forventer at priserne er de samme i den fysiske butik i Bukarest og den fysiske butik i København – hvorfor skulle det så være tilfældet, når der handles på nettet? Det spørgsmål mangler stadig at blive besvaret.

Kommissionen er stærkt inspireret af den europæiske forbrugerorganisation BEUC, som sammenligner det med at man jo heller ikke bliver spurgt om sit pas eller bedt om at betale forskellige priser afhængig af bopæl, når man handler i en fysisk butik. Det eksempel er let at forstå – men det er desværre vildledende. Hvis en butikskæde har netbutik og sælger i flere EU-lande, er deres omkostninger jo forskellige i de forskellige lande. Dertil kommer, at de fleste detailbutikker har samme priser i deres netbutik som i deres fysiske butik, så omkostningerne i den fysiske butik har betydning for prisen i netbutikken.

Ligesom de færreste virksomheder starter med at etablere sig i alle 28 EU-lande er de færreste netbutikker i stand til at sælge succesfuldt til kunder i alle 28 lande. Det kræver viden om forbrugerregler, produktsikkerhedsregler, mærkningsregler, kulturelle præferencer etc. etc. Men det kræver frem for alt evnen til at kommunikere med kunderne – og med over 20 sprog er det ikke nogen lille opgave. De forbrugerorganisationer, der kræver at butikkerne skal være i stand til at sælge og levere til forbrugere i alle 28 EU-lande har ikke selv hjemmesider på over 20 sprog.

Hvad bliver effekten så af forslaget, hvis det vedtages? Vil det give mere e-handel? Vil det hjælpe de små og mellemstore virksomheder, at de får en pligt til at sælge til markeder, de ikke selv har valgt at sælge til?

Det tror jeg og Dansk Erhverv ikke. Havde det været så super nemt at sælge over grænserne havde alle nok gjort det. Vi tror det bliver skidt for forbrugere, virksomheder og e-handlen – ikke mindst i lande med høje omkostninger som Danmark.

Vi tror heller ikke på det bliver nogen fordel for forbrugerne. De får lov til at købe, men ikke ret til at få varerne leveret. Og de risikerer at købe noget, der ikke virker, fordi netbutikkerne ikke kender standarder og regler i forbrugerens hjemland. Et britisk TV dur f.eks. ikke i Danmark, fordi sendestandarden er forskellig ligesom et gaskomfur kan være farligt, hvis det tilsluttes gas i lande med andet gastryk.

For virksomhederne er det et voldsomt indgreb i deres frihed til selv at bestemme deres forretningsmodel og hvilke landes kunder, de er klar til at servicere. Det tror vi ikke, der kommer noget godt ud af.



Del dette indlæg:




Kommentarer

Log ind her for at kommentere blog indlægget. Eller klik her for at oprette en profil






Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD