Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"EU forslag om salgspligt truer danske butikker"

- Lone Rasmussen, Dansk Erhverv
Læs bloggen her

Lone Rasmussen, Dansk Erhverv



Lone Rasmussen er markedschef og koordinerer det forbrugerpolitiske arbejde i Dansk Erhverv og er desuden ansvarlig for de overordnede politiske sager på forbrugerområdet.

Dansk Erhverv er erhvervsorganisation og arbejdsgiverforening. Organisationen repræsenterer 17.000 virksomheder og 100 brancheorganisationer inden for handel, rådgivning og videnservice, oplevelse og velfærd og transport.

Læs mere om Dansk Erhverv her

Læs flere indlæg fra denne blogger

Prisfejl skal ikke føre til økonomisk ruin

Torsdag den 22 oktober 2015 kl. 12:06

Priserne skal være til at stole på og butikkerne skal ikke kunne spekulere i at angive forkerte priser. Men det skal være tilladt at fejle. Og prisfejl skal ikke kunne føre til økonomisk ruin. Forbrugerne må også bruge deres sunde fornuft.

Sidste weekend havnede firmaet Dustin i en mediestorm. Det skyldtes ikke så meget, at de holdt udsalg med ”vanvittige” priser som at en teknisk fejl gjorde, at 20 af varerne ved en fejl fik en rabat på omkring 90 pct. og altså stod til at kunne købes for en tiendedel af prisen.

Priser på en tiendedel af normalprisen lyder for de fleste for godt til at være sandt – og det var det altså også i dette tilfælde. Det var en manuel opdatering, der var gået galt, men inden fejlen blev opdaget og rettet, nåede 2500 ordrer at tikke ind på lige netop de 20 varer. Nogle kunder havde bestilt mange af eksemplarer af den samme billige vare. En dame fortalte f.eks. Ekstrabladet, at hun havde bestilt 8 miniharddiske til 124 kr. (normalpris 1.240 kr.) – en til hvert barnebarn – og hun var ikke den eneste.

Firmaet har beklaget fejlen og annulleret ordrerne, men sagen stopper ikke der.

Mange af de forbrugere, der har fået annulleret deres ordre, skriver de vil klage til Forbrugerklagenævnet. De kræver at få lov til at købe varerne til den ekstremt lave pris. De sociale medier er fulde af diskussioner og kommentarer om sagen. Det er tankevækkende og i mine øjne lidt trist læsning.

Der er heldigvis flere kommentarer fra folk, der skriver de godt var klar over, at de ekstremt lave priser måtte være en fejl, og synes det er OK at ordren annulleres. For at citere en af dem: ”Jeg bestilte forskellige varer til ialt 4.500 kr. som havde en reel pris på over 45.000 kr. Det er da ikke rimeligt at Dustin skulle betale, bare fordi de laver en fejl. Så kunne et selskab jo gå neden om og hjem, alene pga. grådige kunder som mig!”

Men der er lige så mange kommentarer fra folk, der mener, at firmaet skal give dem lov til at købe varerne til den uhørt lave pris, selvom det fremgår, at de godt var klar over, at prisen var så lav, at den var for god til at være sand. De sidste mener alligevel bordet fanger og at Dustin må bøde for fejlen og lade dem købe varerne til den lave pris. Disse lyder bestemt ikke som svage forbrugere. De fører længere diskussioner om juraen og om hvordan de skal skære en klage til for at få medhold. De har tydeligvis ingen forståelse for, at der kan ske fejl alle steder og tilsyneladende heller ingen moralske skrupler over de økonomiske konsekvenser det vil få for firmaet, hvis de skal sælge varerne til foræringspris.

Jeg vil gerne slå fast med syvtommersøm, at jeg mener priser skal være til at stole på og at butikkerne ikke skal kunne spekulere i at angive forkerte priser og på den måde lokke svage forbrugere på et falskt grundlag. Derfor er det godt, at Forbrugerombudsmanden og andre har fokus på at håndhæve prismarkedsføringsreglerne – og at overtrædelser giver store bøder. Men hvor mennesker er involveret kan der ske fejl – også prisfejl.

Lovgivningen opererer med begrebet ”ond tro” – nemlig at forbrugere ikke får medhold i en klage over en prisfejl, hvis det er åbenbart, at forbrugeren var i ond tro. For mig er det åbenbart, at priser på en tiendedel af normalprisen er en fejl. Men at dømme efter debatten på de sociale medier skal Forbrugerklagenævnet nu bruge en masse offentlige ressourcer på at afgøre i klagesager fra stærke og velformulerede forbrugere, som har brugt de sociale medier til at finde de helt rigtige formuleringer. Forbrugere som intet har mistet andet end muligheden for at købe elektronik til en pris, der var lidt for god til at være sand.



Del dette indlæg:




Kommentarer

Log ind her for at kommentere blog indlægget. Eller klik her for at oprette en profil






Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD