Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Er søgemaskineoptimering relevant for den fysiske butik?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
Læs bloggen her

Lone Rasmussen, Dansk Erhverv



Lone Rasmussen er markedschef og koordinerer det forbrugerpolitiske arbejde i Dansk Erhverv og er desuden ansvarlig for de overordnede politiske sager på forbrugerområdet.

Dansk Erhverv er erhvervsorganisation og arbejdsgiverforening. Organisationen repræsenterer 17.000 virksomheder og 100 brancheorganisationer inden for handel, rådgivning og videnservice, oplevelse og velfærd og transport.

Læs mere om Dansk Erhverv her

Læs flere indlæg fra denne blogger

Momssnyd på platformenes markedspladser

Fredag den 8 marts 2019 kl. 14:50

BBC har afsløret hvordan kinesiske forhandlere sælger til britiske forbrugere via Amazon og EBay uden at betale moms. Det er nemt, og det sker helt sikkert også fra andre platforme – og også i Danmark.

Danske forbrugere er tilsyneladende blevet vilde med at e-handle fra Kina. Antallet af pakker sendt fra Kina til danske forbrugere er 3-doblet på kun 3 år, så der sidste år landede mere end 43.000 pakker hver eneste dag.

Konkurrence fra udlandet er ikke et problem, det må man leve med som virksomhed. Men det er et problem, når der snydes mere eller mindre åbenlyst med momsen og når regler om f.eks. forbrugersikkerhed ikke respekteres. Det udsætter dansk detailhandel for urimelig konkurrence, forbrugerne for risiko og statskassen mister indtægter.

Sådan snydes der

I dokumentaren opretter BBC-journalisten en fiktiv virksomhed, rejser til Hong Kong hvor han får kontakt med en shippingagent, som indvier ham i forskellige nemme metoder til at importere og sælge varer til kunder i EU uden at der skal betales hverken moms eller told.
Den fiktive butik køber 318 højtalere i Hong Kong med henblik på salg i England. Agenten fortæller journalisten, at han bare skal undlade at oplyse myndighederne om salget og ”gemme” sin egen forsendelse inde i en andens større forsendelse. På den måde bliver højtalerne smuglet ind i England via. Holland og ender i en af Amazons lagerhaller. Herfra køber BBC-holdet selv højtalerne og får dem leveret til døren – også af Amazon. Således er højtalerne importeret opbevaret og solgt uden betaling af moms, og svindelen har været succesfuld.

Det fremgår af dokumentaren, at 60 procent af de mest sælgende kinesiske virksomheder på britisk Amazon ikke har et gyldigt momsnummer og at det samme gælder hos Ebay. Problemet findes også i Tyskland. Dokumentaren refererer til en tysk undersøgelse der viser, at ud af 15.000 kinesiske forhandlere registreret på Amazons tyske markedsplads har kun hver tredje angivet et momsnummer.
EU-regler skal stoppe snyd fra 2021

Amazon har på kort tid opnået en stor markedsandel og står f.eks. for 40 pct. af al online handel i Tyskland og 50 pct. i UK og Ebay er ligeledes stor andel. Det har altså stor betydning, hvis der foregår snyd med moms på deres markedspladser.

EU-landene har vedtaget, at platformene fra 1. januar 2021 skal sikre, at der betales moms, når der sælges via deres markedspladser. I 2021 fjernes momsbagatelgrænsen på 80 kr. også. Det betyder, at netbutikker og platforme fra 3. lande enten kan vælge frivilligt at betale moms eller også vil deres kunder blive pålagt at betale Post Nords administrationsgebyr på 160 kr. for at Post Nord gør det.

Flere EU-lande skærper reglerne allerede nu

I England har frustrationen over snyderiet været så udtalt, at en række virksomheder er gået sammen i en kampagneorganisation mod momssnyd på Amazon og Ebay (http://www.vatfraud.org/). Det har fået den britiske regering til at lave frivillige aftaler med markedspladserne om at indberette data om sælgerne på disse, hvilket bl.a. Amazon og Ebay har gjort.

I Tyskland har regeringen indført regler fra 1. januar i år om, at markedspladserne skal sikre, at deres forhandlere betaler moms.

Østrig har med virkning fra 1. januar 2020 fjernet momsbagatelgrænsen. Sverige fjernede momsbagatelgrænsen fra 1. marts 2018.

Dansk detailhandels fremtid

Danmark har mange dygtige købmænd – også dygtige digitale købmænd – men uanset hvor dygtig man er, er det umuligt at klare sig i konkurrencen mod nogen, der kan sælge til priser uden den høje danske moms. Det er også en udfordring, at markedet er blevet globalt, når man er etableret i Danmark som har høje omkostninger til løn, arbejdsmiljø, skatter, efterlevelse af regler m.v.
Tallene taler et tydeligt sprog. I januar offentliggjorde Danske Revisorer en analyse der viste, at hele 35,7 pct. af detail- og engrosvirksomhederne har haft underskud i det seneste regnskabsår. Det er en højere andel end det øvrige erhvervsliv.

Politisk er der desværre en udbredt opfattelse af, at det vil være synd for forbrugerne, hvis der gribes ind overfor de billige varer. Men så længe årsagen til de er så billige er fordi der snydes med moms og forbrugersikkerhed, er det i mine øjne et meget dårligt argument. Så jeg og Dansk Erhverv bruger meget tid på at få beslutningstagere i Danmark og EU forstå, at fair konkurrencevilkår skal sættes højt på den politiske dagsorden.

BBC’s dokumentar: https://www.youtube.com/watch?v=WJ4cJ26u7-A&feature=youtu.be&t=1114
 



Del dette indlæg:




Kommentarer

Log ind her for at kommentere blog indlægget. Eller klik her for at oprette en profil






Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD