Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Hvornår har du sidst sagt tak til en kunde?"

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
Læs bloggen her

Lone Rasmussen, Dansk Erhverv



Lone Rasmussen er markedschef og koordinerer det forbrugerpolitiske arbejde i Dansk Erhverv og er desuden ansvarlig for de overordnede politiske sager på forbrugerområdet.

Dansk Erhverv er erhvervsorganisation og arbejdsgiverforening. Organisationen repræsenterer 17.000 virksomheder og 100 brancheorganisationer inden for handel, rådgivning og videnservice, oplevelse og velfærd og transport.

Læs mere om Dansk Erhverv her

Læs flere indlæg fra denne blogger

Længere reklamationsret vil give flere kasserede produkter

Tirsdag den 15 maj 2018 kl. 12:21

Da jeg flyttede sidste år røg min gamle transportable AIWA FM radio med to kassettebåndoptagere også på genbrugsstationen. Jeg købte den af en ven, da jeg boede på kollegium i 1980’erne og den fungerede stadig fint, da den blev kasseret. Men teknologien havde for længst overhalet både kassettebånd og FM radio.

Jeg kom til at tænke på den, fordi Folketinget i denne skal behandle et beslutningsforslag fra SF om at forlænge reklamationsretten for elektriske produkter. Formålet er ifølge forslagsstillerne, at det skal føre til længere holdbarhed af produkter til at færre kasserede produkter. Men forslaget vil få den modsatte effekt og føre flere kasserede produkter – og i øvrigt give højere forbrugerpriser.

Elektronisk forældes hurtigt teknisk
Da forslaget for nyligt blev omtalt i TV2 var det med billeder fra en genbrugsstation, som var ved at drukne i kasserede fladskærme, kassettebåndoptagere, CD-afspillere, VHS-afspillere m.v. Billederne illustrerer tydeligt det største problem ved forslaget. På elektronikområdet går den tekniske udvikling så stærkt, at produkterne hurtigt forældes teknisk og erstattes, selvom de i princippet godt kunne holde længere.

Men forbrugerne vil have det nyeste. Det sker også når sendeformatet skiftes, så kasseres den ellers velfungerende fladskærm, selvom den ville fungere fint nogle år endnu med en boks. Det samme mønster ses, når den nye model af mobiltelefonen kommer. Et miljøaspekt, der ikke er tænkt ind i forslaget er, at mange af de gamle køleskabe, vaskemaskiner m.v. bruger langt mere energi end de nye – hvor de nye køleskabe i øvrigt også er bedre til at holde varerne friske og undgå madspild.

Forbrugerne ønsker nyt eller pengene retur
Allervigtigst vil forbrugeradfærden forhindre, at forslaget får den ønskede effekt. Det er nemlig kun meget sjældent forbrugerne beder om en reparation, når de klager over et produkt. De benytter sig i stedet af købelovens mulighed for at bede om et nyt produkt eller at få pengene tilbage, så de kan købe et andet produkt. En forlængelse af reklamationsfristen vil ikke ændre på dette.

Dyrt for detailhandlen
Detailhandlen har ingen indflydelse på produktets holdbarhed. De formidler bare salget af varen og er ansvarlige for at tage imod reklamationen og for at vurdere, om der er tale om en mangel i købelovens forstand – hvilket indebærer, at fejlen skal have været der på købstidspunktet. Jo længere tid en vare har været brugt, jo sværere bliver det at afgøre, om fejlen skyldes forbrugerens slid eller brug. Hvis reklamationsretten forlænges bliver det sværere og mere byrdefuldt for butikkerne at afgøre, om fejlen var der på købsdagen eller er opstået som følge af, at produktet har været brugt i flere år. Det vil koste økonomisk – også fordi mange formentlig vil ende med at give alle penge retur, fordi det nogen gange vil være billigere end at få lavet en grundig undersøgelse af de gamle produkt.

Men forbrugerne er i praksis ikke dårligt stillet. Mange producenter giver producentgarantier i længere tid end reklamationsretten på de varer, der kan holde længere. Det er den rigtige vej at gå.

Producenterne har nøglen
Det er producenterne, der er nøglen, hvis man politisk ønsker, at nogle varetyper skal holde længere eller skal kunne repareres. Men det nytter ikke kun at se på produktet – man må også se på forbrugernes adfærd. Hvis politikerne på den ene side ønsker, at flere produkter skal kunne repareres, så blive de nødt til revurdere den eksisterende lovgivning, som giver forbrugerne ret til at hæve købet eller få et nyt. For det er den forbrugerne foretrækker.

Dansk Erhverv opfordrer Folketinget til at afvise forslaget. Det vil få den modsatte effekt af intentionen og føre til flere kasserede varer. Og som eksemplet med min gamle kassettebåndoptager viser, så giver lang holdbarhed ikke altid mening, slet ikke på områder, hvor teknologien udvikler sig så hurtigt, som den gør nu.

>> LÆS FLERE INDLÆG FRA DENNE BLOGGER
 



Del dette indlæg:




Kommentarer

Log ind her for at kommentere blog indlægget. Eller klik her for at oprette en profil






Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD