Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Forstå hvorfor folk bruger adblocking – og lær af det!"

- Bjarke Bekhøj, Compell
Læs bloggen her

Lone Rasmussen, Dansk Erhverv



Lone Rasmussen er markedschef og koordinerer det forbrugerpolitiske arbejde i Dansk Erhverv og er desuden ansvarlig for de overordnede politiske sager på forbrugerområdet.

Dansk Erhverv er erhvervsorganisation og arbejdsgiverforening. Organisationen repræsenterer 17.000 virksomheder og 100 brancheorganisationer inden for handel, rådgivning og videnservice, oplevelse og velfærd og transport.

Læs mere om Dansk Erhverv her

Læs flere indlæg fra denne blogger

Lad markedet afgøre prisen - også ved e-handel

Mandag den 24 august 2015 kl. 07:10

Nogle mener, at EU-Kommissionens plan for det digitale indre marked skal sikre, at forbrugerne kan købe til de samme priser i hele EU, hvis de handler på nettet. Men det vil få negative konsekvenser. Prisdannelsen skal overlades til markedet.

Den kolde juli måned fik mange forfrosne danskere til at søge mod varmere himmelstrøg. Dem, der valgte at lægge ferien i Syd- eller Østeuropa, kunne udover varmen ofte også glæde sig over, at det tit var billigere at gå ud og spise og at priserne i butikkerne var lavere end hjemme i Danmark.

Det undrer de færreste sig over, for butikker og restauranters priser afhænger af omkostninger og velstandsniveau. Når lønninger, afgifter, husleje, udgifter til transport, opvarmning m.v. er lavere giver det mulighed for lavere priser. Mange EU-lande har f.eks. lavere moms på fødevarer og restaurantbesøg eller tilgodeser udvalgte produkter eller turistområder med særlig lav moms. Studerer man kassemedarbejderens arbejdsplads i supermarkederne på rejsen, bliver det også tydeligt, at kravene til butikspersonalets arbejdsmiljø ikke alle steder er lige så høje som i Danmark – og omkostningerne til arbejdspladsindretning tilsvarende lavere.

Hvorfor denne lille påmindelse af hvordan markedsøkonomien fungerer og hvorfor butikkernes priser afhænger af deres omkostninger? Jo, det skyldes, at EU-Kommissionens strategi for det digitale indre marked har fået flere beslutningstagere i Bruxelles og København til at undre sig over, at priserne er forskellige, når der handles på nettet. De mener priserne burde være ens og den eneste forskel i prisen må være fragten. Det vil sikre, at det digitale indre marked bliver ligesom det fysiske indre marked, hedder det.

Men forholdene er ikke anderledes, når man handler i en udenlandsk netbutik end de er i den fysiske butik. Netbutikkerne i Syd- og Østeuropa har ligesom de fysiske butikker lavere omkostninger end de danske netbutikker og kan derfor sælge til lavere priser. Derfor har de kæder, der har fysiske butikker i flere EU-lande heller ikke ens priser i alle deres butikker. Den eneste – men vigtige – forskel på det fysiske indre marked og det digitale indre marked er, at forbrugerne ikke behøver at rejse ud for at handle, men kan gøre det hjemme fra deres stue. Det gør til gengæld også, at konsekvenserne af det Digitale Indre Marked vil blive negativ og koste arbejdspladser i danske butikker, hvis man politisk presser en udvikling igennem, som markedet ikke har dikteret.

I Dansk Erhverv er vi varme tilhængere af at gøre det lettere for netbutikkerne at handle over grænserne og for at fjerne de mange barrierer, netbutikkerne møder – mange af dem skabt af politikernes forskellige lovgivning. For at sælge lovligt til forbrugere i de andre 27 EU-lande skal netbutikkerne kende og efterleve reglerne for forbrugerbeskyttelse, produktsikkerhed og mærkning i forbrugerens hjemland – og der er i dag INGEN steder, de kan finde en oversigt over dem. Her kunne beslutningstagerne med fordel sikre, at der blev lavet en sådan oversigt - og endnu bedre sikre en harmonisering af reglerne.

Oven i de barrierer politisk fastsatte regler giver, kommer dem, der følger af forskellige i sprog, kultur og geografiske afstande. Eksempelvis at netbutikken skal være i stand til at yde kundeservice på forbrugerens sprog, hvis den vil have en glad kunde – og sprog er der over 20 af i EU.

I Dansk Erhverv er vi ikke bange for konkurrence, men den skal være fair. Før regler, lønninger, levestandard, skatter, moms og andre omkostninger er ens i alle EU's 28 lande kan netbutikkerne ikke sælge til samme priser i hele EU og få en rentabel forretning ud af det. Hvis man politisk ønsker at forcere den udvikling behøver man ikke være økonomisk vismand for at regne ud, at det næppe bliver Danmark og øvrige højindkomstlande, der bliver centrum for fremtidens nethandel.

Trods mange udfordringer og barrierer for netbutikkerne handles der faktisk flittigt over grænserne i dag. Vejen frem er at gøre det nemmere for dem at drive en rentabel forretning ved at rydde de mange lovgivningsbarrierer væk – og så overlade prisdannelsen til virksomhederne og markedet.
 



Del dette indlæg:




Kommentarer

Log ind her for at kommentere blog indlægget. Eller klik her for at oprette en profil






Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD