Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"EU forslag om salgspligt truer danske butikker"

- Lone Rasmussen, Dansk Erhverv
Læs bloggen her

Lone Rasmussen, Dansk Erhverv



Lone Rasmussen er markedschef og koordinerer det forbrugerpolitiske arbejde i Dansk Erhverv og er desuden ansvarlig for de overordnede politiske sager på forbrugerområdet.

Dansk Erhverv er erhvervsorganisation og arbejdsgiverforening. Organisationen repræsenterer 17.000 virksomheder og 100 brancheorganisationer inden for handel, rådgivning og videnservice, oplevelse og velfærd og transport.

Læs mere om Dansk Erhverv her

Læs flere indlæg fra denne blogger

Fremtidens detailhandel er omnichannel

Onsdag den 19 november 2014 kl. 13:07

Der tales meget om, at fremtidens detailhandel kun vil bestå af e-handel uden personlig kontakt mellem butik og kunde. Tendenserne peger dog ikke entydigt på, at dette er fremtiden.

I skrivende stund er jeg i Bruxelles på vej til e-handelskonference. Mange har de senere år haft travlt med at erklære, at sidste salgsdato nærmer sig for de fysiske butikker, og at fremtiden ligger på nettet. Det gælder også nogle beslutningstagere i både EU og Danmark. Men fremtiden ser heldigvis mere nuanceret ud.

Dansk Erhverv har undersøgt forbrugernes præferencer, når de handler på nettet og i fysiske butikker. Undersøgelsen viser, at forbrugerne lægger vægt på forskellige ting, og at de to købsplatforme derfor ikke nødvendigvis er i konkurrence med hinanden.

Ved køb i fysiske butikker svarer to ud af tre svarpersoner, at de tillægger det stor betydning, at de kan se og prøve varen, at de kan få varen med hjem med det samme. Ligeledes vægtes det højt at personalet er serviceminded.

De vigtigste forhold ved køb på nettet er, at prisen er god sammenlignet med andre steder, at der er en god beskrivelse af varen, samt at varen generelt set er billig. Over halvdelen af svarpersonerne opfatter disse forhold som havende stor betydning. Det har også stor betydning for mange, at man kan shoppe når man vil, at vareudvalget er stort, at man kan komme i kontakt med netbutikken og få svar på spørgsmål.

 

Fremfor at platformene konkurrerer mod hinanden, skal detailhandlen integrere de forskellige købskanaler i et omnichannel set-up, så virksomheden kan være klar til at imødekomme de behov, forbrugerne har i de forskellige købssituationer. Det er den udvikling, der er i gang lige nu.

Omnichannel omfatter salg af varer gennem flere kanaler og samtidig en fuld integration mellem online salg og den fysiske butik. Kunden vil i et omnichannel set-up kunne møde den samme virksomhed på forskellige købsplatforme, som dermed lever op til de varierende behov, som forbrugeren måtte have. Fremtiden er ikke et enten-eller men et både og.

Læs flere blogindlæg her.



Del dette indlæg:




Kommentarer

Morten Atke Nüchel


16-12-2014 10:35

Jeg er meget enig i at der ligger en række udfordringer i at imødekomme kundens behov både offline såvel som online, men jeg synes at dette er endnu mere udpræget når der opstår problemer.

Mange kunder har oplevet hjælpeløsheden når man handler på en webshop og noget går galt. Man skriver til support og 2 dage senere kommer der et svar som man så ikke kan bruge til noget og så kører møllen.

Denne problemstilling kan forstærkes hvis man kører OMNI channel fordi man riskerer at problemet "flytter" ned i butikken, hvor der er et menneske kunden kan klage sin nød til.
Ekspedienten får så den utaknemmelige opgave at skulle løse kundens problem, helst realtime.

Responstiden er derfor et vigtig aspekt i OMNI channel, altså reaktionstiden fra en butiksansat indrapportere et problem, til at IT leverandøren handler på problemet.

Typisk er der en utålmodig kunde i den anden ende der forventer at få service og information af ekspedienten, som kan komme på mellemhånd pga. IT issues.

Så kort sat er OMNI channel mere end blot IT platforme og integration men også en holdning hos IT leverandører om at kunne afhjælpe disse sitautioner i realtime.

Mvh.

Morten Atke Nüchel
SUMOstudio

Morten Atke Nüchel | SUMOstudio Email: [email protected] Phone: +45 50510013 Web: www.sumostudio.dk
 
Log ind her for at kommentere blog indlægget. Eller klik her for at oprette en profil






Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD