Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"EU forslag om salgspligt truer danske butikker"

- Lone Rasmussen, Dansk Erhverv
Læs bloggen her

Lone Rasmussen, Dansk Erhverv



Lone Rasmussen er markedschef og koordinerer det forbrugerpolitiske arbejde i Dansk Erhverv og er desuden ansvarlig for de overordnede politiske sager på forbrugerområdet.

Dansk Erhverv er erhvervsorganisation og arbejdsgiverforening. Organisationen repræsenterer 17.000 virksomheder og 100 brancheorganisationer inden for handel, rådgivning og videnservice, oplevelse og velfærd og transport.

Læs mere om Dansk Erhverv her

Læs flere indlæg fra denne blogger

Forbrugerne er hverken dumme eller svage

Fredag den 14 februar 2014 kl. 14:21

Når virksomheder advarer om, at plastikposen kan være farlig eller beder deres kunder læse alenlange forretningsbetingelser, før de kan få lov til at købe noget på nettet, skyldes det ofte krav i lovgivningen. Kravene er lavet for at beskytte de svage forbrugere, men svækker reelt forbrugerbeskyttelsen, fordi folk ikke orker at læse de alenlange forretningsbetingelser, som kun rummer lidt relevant information.

Køber man en kop kaffe på en café i USA, advarer skilte i butikken og tekst på koppen om, at kaffen er varm, og at man kan brænde sig på den. Informationen forekommer nok de fleste danskere ret overflødig og får fleste til at ryste på hovedet. Men vi er faktisk ved at nærme os amerikanerne.

På trods af, at danske forbrugere har flere års skolegang bag sig og er blandt de mest veloplyste i EU, når det handler om kendskabet til forbrugerrettighederne, tager lovgivningen udgangspunkt i den svage forbruger. Det betyder, at alle forbrugere behandles som svage forbrugere.

Lad mig give et par eksempler. Jeg vover den påstand, at det store flertal af gennemsnitlige forbrugere udmærket ved, at hvis de køber et par sko, så kan de ikke gå en tur med dem udenfor, hvis de vil fortryde købet og have pengene tilbage. Det samme gælder den nye printer - hvis de har brugt den til at printe 58 kopier af festsangen til moster Odas 80 års fødselsdag, så kan man ikke få pengene tilbage. Men fordi dansk lovgivning tager udgangspunkt i den svage forbruger, har Forbrugerklagenævnet afgjort, at med mindre virksomheden udtrykkeligt har gjort forbrugeren opmærksom på, at man ikke kan få pengene tilbage, hvis man bruger produktet, så har de krav på at få alle pengene tilbage. Virksomheden skal kunne dokumentere informationen. I nogle tilfælde har Forbrugerklagenævnet tilmed krævet, at det skulle beskrives detaljeret, hvad det vil sige at bruge en vare. For at gardere sig mod misbrug må virksomhederne derfor give en lang række informationer, som er mere eller mindre meningsløse.

Mon ikke også de fleste har prøvet at købe noget på nettet og blive præsenteret for alenlange forretningsbetingelser, som man skal bekræfte, man har læst, før købet kan gennemføres? De mere ihærdige starter måske med at læse, men giver hurtigt op, fordi betingelserne fylder flere sider, og indholdet forekommer ret ligegyldigt. Jeg indrømmer blankt, at jeg som regel selv bare trykker ”jeg accepterer” og håber det bedste, fordi jeg kun handler hos virksomheder, jeg har tillid til. Jeg tror ikke, jeg er den eneste. Men dermed får jeg jo heller ikke glæde af den information, der rent faktisk kunne være relevant.

Dansk Erhvervs forbrugerjurister bruger mange kræfter på at hjælpe vores medlemsvirksomheder med at efterleve forbrugerreglerne, og vores medlemmer sukker over det stadig stigende antal informationer, de skal give. Og det bliver ikke mindre. Lige nu holder vi f.eks. kurser om gennemførelsen af EU’s forbrugerrettighedsdirektiv i dansk ret, som udvider informationsforpligtelserne ved e-handel betragteligt, så betingelserne fremover bliver endnu længere.

Vores TV-forhandlere har også lige fået Højesterets ord for, at de skal huske at fortælle deres kunder, at TV der købes i dag ikke er fremtidssikrede og ikke kan forventes at kunne klare fremtidige nye standarder. Hvis de ikke gør det, får forbrugerne ret til at annullere købet. Dansk Erhverv har lige nu en dialog med Forbrugerombudsmanden om, hvordan den information bedst gives ud. Det er en hårfin balance. De fleste forbrugere ved nemlig udmærket, at TV-apparater i dag forældes på samme måde som mobiltelefoner og PC’ere, og de vil måske føle sig talt ned til, hvis ekspedienten fortæller dem det. Men gives informationen ikke, så får forbrugeren ret til at hæve købet.

Når forhandlerne giver alle de oplysninger, er det altså ikke fordi, de ønsker at skjule noget eller ønsker at gemme vigtige oplysninger på side 2, 3 eller 4 – det er fordi lovgivningen kræver, at der gives så mange informationer, og at den ikke prioriterer mellem ”need to know og nice to know”.

Dansk Erhverv har i mange år opfordret til, at dansk forbrugerlovgivning tager udgangspunkt i den gennemsnitlige forbruger – som er det forbrugerbegreb, EU bruger. Vi tror, det vil give langt mere mening at behandle flertallet af forbrugere som de tænkende og kloge mennesker de er i stedet for at behandle alle som dumme og svage. Hvis man gjorde det, kunne man nøjes med at informere om det relevante, som har betydning.

Hvis man vil ramme de svage forbrugere, skal der alligevel tages helt andre midler i brug end lange informationstekster. Ved at behandle alle som svage forbrugere, bliver forbrugerbeskyttelsen reelt svækket, fordi ingen orker at læse de mange informationer. Og det var vel ikke meningen?

Læs flere blogindlæg her.



Del dette indlæg:




Kommentarer

Jacob Hansen


03-07-2014 14:03

Det er ganske enkelt ikke korrekt, at lovgivningen tvinger virksomhederne til at lave flere sider lange forretningsbetingelser i forbindelse med internethandel. Den påstand er ikke andet end klynk og et patetisk forsøg fra Lone Rasmussen på at score nogle billige point, i håbet om hendes læsere er lige så uinformerede som hende selv.
Du kan læse reglerne her:
http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Nettjek

Jeg har i øvrigt arbejdet med flere webshops og driver i dag min egen lille internetbutik, ved siden af mit arbejde. Min påstand er, at man ikke engang behøver skrive en hel A4-side for at leve op til love og regler på området. Sagt på en anden måde er jeg chokeret over hvor langt ude Lone Rasmussens påstande er. Jeg tænker, så uintelligent og uoplyst kan ingen da være, så hun må jo lyve bevidst?

 
Log ind her for at kommentere blog indlægget. Eller klik her for at oprette en profil






Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD