Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Hvornår har du sidst sagt tak til en kunde?"

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
Læs bloggen her

Lone Rasmussen, Dansk Erhverv



Lone Rasmussen er markedschef og koordinerer det forbrugerpolitiske arbejde i Dansk Erhverv og er desuden ansvarlig for de overordnede politiske sager på forbrugerområdet.

Dansk Erhverv er erhvervsorganisation og arbejdsgiverforening. Organisationen repræsenterer 17.000 virksomheder og 100 brancheorganisationer inden for handel, rådgivning og videnservice, oplevelse og velfærd og transport.

Læs mere om Dansk Erhverv her

Læs flere indlæg fra denne blogger

Er din virksomheds hjemmeside tilgængelig?

Torsdag den 5 september 2019 kl. 11:32

EU har med et nyt direktiv vedtaget, at virksomheder skal gøre deres produkter og tjenester tilgængelige for borgere med handicap inden juni 2025. Det vil eksempelvis sige, at synshandicappede skal kunne navigere, købe og betale i netbutikker. Det stiller nye krav til netbutikkernes digitale løsninger.

E-handel har gjort det nemt for forbrugerne at sidde hjemme og købe ind via internet og i fremtiden skal det også være nemt for borgere med et handicap. I dag kan borgere med eksempelvis et synshandicap have vanskeligt ved at navigere og gennemføre betalinger via internettet, men det kommer et nyt EU-direktiv til at ændre på.

EU-direktivet om tilgængelighedskrav for produkter og tjenester trådte i kraft den 27. juni 2019, men skal først være gennemført i juni 2025.  Inden juni 2025 skal alle virksomheder sikre, at indholdet på deres hjemmeside er tilgængeligt for alle brugere. Derfor skal din virksomhed være opmærksom på de principper og teknikker, der skal følges, når man udvikler og opdaterer websteder, apps og andre tekniske løsninger. Kravene er ganske omfattende, så det er en god idé at orientere sig allerede nu.

Nye krav til hjemmesiderne

Det bliver blandt andet et krav, at information på digitale løsninger, skal kunne tilgås gennem mere end én sensorisk kanal, eksempelvis har svagtseende svært ved at få information ud af et billede. Derfor skal et billede i fremtiden være ledsaget af en tekstbeskrivelse, som hjælpesoftware kan læse højt for forbrugeren. I forbindelse med direktivets tilblivelse er der blevet henvist til webtilgængelighedsstandarden WCAG 2.1, der vil udgøre rammen for, hvordan hjemmesider opfylder kravet om tilgængelighed. 

De danske myndigheder har tre år til at implementere direktivet i national lovgivning og yderligere tre år til at gøre loven gældende. Selvom der er lang tid til 2025, bør E-handelsvirksomheder have kravene til øget tilgængelighed med i overvejelserne, når virksomhederne skal investere i nye teknologiske løsninger. 

Webshops med under 10 medarbejdere og en omsætning på under to millioner euro om året er dog undtaget fra direktivet – men vokser virksomhederne, vil kravene komme til at gælde. 

Klare regler efterlyses
 
Arbejdet med direktivet har været præget af stor usikkerhed om, hvilke krav det præcist er virksomhederne skal leve op til. Ingen kan være uenig i, at borgere med handicap naturligvis skal kunne benytte e-handlen. Men det skal ske på en måde, så det også fremover er muligt for virksomhederne at lave interessante hjemmesider med videoer og billeder.  

Det er derfor vigtigt, at den kommende implementering bliver så lidt byrdefuld for virksomheder som muligt. Det er blandt andet vigtigt, at reglerne formuleres klart og entydigt, så virksomhederne ved, hvilke tekniske løsninger der skal til for, at deres hjemmeside lever op til kravet om tilgængelighed. 

Derudover er det vigtigt, at kravene til webtilgængelighed ikke kommer til at stå i vejen for den teknologiske udvikling. Lovgivningen skal være smidig, så virksomhederne ikke begrænses i at kunne levere den bedst mulige købsoplevelse til forbrugerne. Moderne forbrugere er utålmodige og hvis de får en dårlig oplevelse, er det nemt for dem at vælge en anden netbutik. Det skal undgås, at kravet om øget tilgængelighed begrænser virksomhedernes muligheder i at interagere med deres kunder og – i værste fald, at de skifter til udenlandske netbutikker, som ikke lever op til kravene. 
 
 


Del dette indlæg:




Kommentarer

Victor nielsen


18-10-2019 22:28

Jeg driver til dagligt min online virksomhed https://spreeglee.com/collections/supreme og syntes faktisk at der iorden at lave flere regler på dette område. udviklingen går hurtigt, men vi skal stadigvæk stoppe op og se tilbage.
Rigtig lærerigt oplæg.
BH
Victor

 
Log ind her for at kommentere blog indlægget. Eller klik her for at oprette en profil






Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD