Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Sådan får du mest ud af årets største forbrugsdage"

- Thomas Bogh, Bonzer
Læs bloggen her

Lone Rasmussen, Dansk Erhverv



Lone Rasmussen er markedschef og koordinerer det forbrugerpolitiske arbejde i Dansk Erhverv og er desuden ansvarlig for de overordnede politiske sager på forbrugerområdet.

Dansk Erhverv er erhvervsorganisation og arbejdsgiverforening. Organisationen repræsenterer 17.000 virksomheder og 100 brancheorganisationer inden for handel, rådgivning og videnservice, oplevelse og velfærd og transport.

Læs mere om Dansk Erhverv her

Læs flere indlæg fra denne blogger

Er amerikanske tilstande på vej til dansk detailhandel?

Fredag den 12 april 2013 kl. 09:51

Vi danskere ryster som regel smilende på hovedet, når vi hører, at amerikanerne advarer mod at tørre hunden i mikroovnen eller at kaffen kan være varm. Men de amerikanske tilstande er måske på vej til Danmark. En række afgørelser i Forbrugerklagenævnet har nemlig givet forbrugere ret til at returnere varer, de havde brugt, fordi butikken ikke havde oplyst dem om, at det betød de ville miste returretten.

Den amerikanske detailhandel har i mange år måttet leve med, at forbrugerbeskyttelsesniveauet bliver bestemt af spektakulære retssager, hvor dygtige advokater får tildelt forbrugere millionerstatninger for noget, vi i Danmark ville betragte som forbrugerens egen tankeløshed. Det gælder eksempelvis den berømte sag om den ældre dame, der købte en god varm kop kaffe hos Mac-Donalds, satte sig i sin bil med koppen mellem benene og begyndte at bakse med låget for at hælde sukker i kaffen. Hun spildte den varme kaffe ud over sig og fik en slem forbrænding – men også en erstatning på 2,7 mio. dollars.

Alle, der har rejst i USA ved, at resultatet er blevet, at det i dag stort set er umuligt at opdrive en varm kop kaffe. Og er en amerikansk café modig nok til at servere kaffen varm, er der store skilte med advarsler både i caféen og på koppen. I Danmark tror jeg at de fleste ryster på hovedet af den sag. Det var selvfølgelig synd for damen, at hun brændte sig – men det var trods alt hendes egen skyld og ikke MacDonalds. Det er jo almindelig sund fornuft, at man skal være forsigtig med skoldhed kaffe.

I USA må virksomhederne bruge mange ressourcer på at orientere forbrugerne om den rigtige brug af deres varer - også langt ud over det, vi i Danmark mener, er almindelig sund fornuft. Mange advarsler gør forbrugerne dummere end de er.

Men samme udvikling kan være på vej i Danmark, hvis vi ikke stopper op og gør noget.

Forbrugerklagenævnet har nemlig i flere afgørelser givet forbrugere ret til at returnere varer, de havde taget i brug. Sagerne vedrører både køb i fysiske butikker og på nettet. Argumentet har været, at forbrugerne ikke var blevet informeret om, at de ikke måtte bruge varen, hvis de ville fortryde købet.

Men er det okay at købe et ur, få remmen forkortet, tage det på i butikken, bruge det en uge for derefter at levere det retur? Er det okay at købe en printer, sætte farvepatronerne i og bruge den i hjemmet for derefter at fortryde og returnere printeren? Er det god forbrugerpolitik?

Det er ikke i orden mener vi i Dansk Erhverv. Vi mener heller ikke det er god forbrugerbeskyttelse at forbrugere kan returnere brugte varer. Virksomhederne kan jo ikke sælge dem igen – og i hvert fald ikke til fuld pris, og det tab de får, vil give højere priser. Som forbruger vil de færreste nok være tilfredse med at købe en vare, som allerede er brugt.

Det er et skridt i den forkerte retning og latterliggørelse af langt størstedelen af de danske forbrugere som sagtens kan forstå, at brugte varer ikke kan byttes.

I Dansk Erhverv bruger vi mange kræfter på at rådgive vores medlemmer i detailhandlen om forbrugerreglerne. Hvis Forbrugerklagenævnets fortolkning af reglerne kommer til at stå ved magt, bliver den danske detailhandel nødsaget til at orientere forbrugerne detaljeret om betingelserne for deres returret. Forbrugerklagenævnets afgørelse i en sag om en brugt printer viste nemlig, at det ikke var nok at skrive, at varen ikke måtte åbnes. Det skal i detaljer beskrives hvilke handlinger, der indebærer, at varen er taget i brug. Det er amerikanske tilstande og en måde at handle på, vi slet ikke er vant til i Danmark.

De fysiske butikker kan selvfølgelig vælge at lade være med at give bytteret. Men det er en service både forbrugere og butikker er glade for, så det vil være en ærgerlig konsekvens. Netbutikkerne skal give en fortrydelsesret, så de har intet valg.

I Dansk Erhverv er vi ikke enig i den vidtgående fortolkning af reglerne. Vi opfordrer derfor politikerne til at gøre det klart, at forbrugere naturligvis skal have ret til at prøve en vare i samme udstrækning som man kan i en butik. Men de skal ikke kunne bruge varen, hvis de vil returnere varen.

Vi opfordrer til at man lytter til den sunde fornuft og ikke gør forbrugerne dummere end de er. Udviklingen mod amerikanske tilstande er et skridt i den forkerte retning, der ikke tilfører noget positivt til de ellers gode forbrugerforhold vi har i Danmark.

Læs flere blogindlæg her



Del dette indlæg:









Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD