Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Big data – Hvad kan detailhandlen bruge det til?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
Læs bloggen her

Lone Rasmussen, Dansk Erhverv



Lone Rasmussen er markedschef og koordinerer det forbrugerpolitiske arbejde i Dansk Erhverv og er desuden ansvarlig for de overordnede politiske sager på forbrugerområdet.

Dansk Erhverv er erhvervsorganisation og arbejdsgiverforening. Organisationen repræsenterer 17.000 virksomheder og 100 brancheorganisationer inden for handel, rådgivning og videnservice, oplevelse og velfærd og transport.

Læs mere om Dansk Erhverv her

Læs flere indlæg fra denne blogger

Detailhandlen fortjener anerkendelse

Onsdag den 4 marts 2015 kl. 07:52

Dansk detailhandel holder længe åbent, er til stede både på gågaden og på nettet og på faste såvel som mobile platforme. Udviklingen går stærkt. Det fortjener respekt og anerkendelse.

Danmark er en handelsnation med mange dygtige købmænd. I december holdt butikkerne åbent både sen aften og weekend så julehandlen gled let for os kunder. Gaver købt på nettet kunne hentes og byttes i butikken, hvis det passede bedst. Og julemaden var dårlig spist før de samme butikker åbnede dørene for et stort januarudsalg. Nu har de mange travle ansatte i detailhandlen pillet udsalgsskiltene ned og fyldt hylderne med forårsvarer til glæde for kunderne.

Jeg synes dansk detailhandel og dens mange flittige og dygtige medarbejdere fortjener anerkendelse. Detailhandlen er i rivende udvikling. Flere og flere etablerer netbutik ved siden af deres fysiske butik – og vel og mærke en netbutik, der kan tilgås fra både PC, mobil og tablet. På samme måde ser vi netbutikker etablere fysisk butik. Det er ikke underligt, for de danske kunder er blandt de mest digitale i EU og dem, der e-handler mest, og detailhandlen skal følge med kunderne.

Forkerte IT-investeringer kan være fatale

Men det kan være en stor mundfuld at få etableret flere salgsplatforme og få dem til at spille sammen. Det er en stor mundfuld for de store og ikke mindst for de mindre virksomheder. Det kræver investeringer, og detailhandlen er presset økonomisk, så det kan være fatalt at vælge det forkerte. Jeg bliver derfor lidt ærgerlig, når jeg hører beslutningstagere hævde, at dansk detailhandel ikke skulle have ”opdaget” nettet. Selvfølgelig har de det! Men det kræver mere end et knips med fingeren at etablere en velfungerende netbutik og få den til at spille sammen med den fysiske butik, hvis der også er sådan en, og det skal man have respekt for. Selvom det selvfølgelig ikke kan sammenlignes direkte, kan enhver jo se, hvor galt det er gået flere gange, når det offentlige har skullet investere i nye IT-systemer. Og modsat det offentlige har butikkerne ingen pengekasse at vende sig mod, hvis de får valgt det forkerte system.

Unfair konkurrence når der ikke betales dansk moms

Desværre handler danske forbrugere langt mere i udenlandske netbutikker end omvendt. Årsagen er ikke så svær at få øje på. De høje danske omkostninger gør det sværere for danske netbutikker at hamle op med priserne fra deres udenlandske kolleger – og prisen er nu en gang det vigtigste for forbrugerne, når de handler på nettet. Danmark har en af de højeste momssatser i EU, ligesom den danske timeløn i detailhandlen er den højeste i EU. Nok så vigtigt kan vi desværre se, at udenlandske netbutikker ikke betaler den moms, de skal. Dansk Erhverv anslår, at statskassen allerede i 2013 gik glip af over 500 mio. kr. i manglende indbetaling af dansk moms fra de andre EU-lande. Det giver unfair konkurrence.

Positivt regeringen vil se på barrierer

Da EU under det danske formandskab i 2012 satte sig som mål at fordoble den grænseoverskridende e-handel, opfordrede Dansk Erhverv til, at målet også kom til at gælde en fordobling i de danske netbutikker. Den opfordring har regeringen nu taget op i sin nye IKT-vækstplan og det er Dansk Erhverv glade for, selvom det har taget lidt tid. Vi ser med tilfredshed, at flere at de ønsker, Dansk Erhverv har arbejdet for i en årrække, nu er blevet regeringens politik. Man vil sætte ind over for e-grænsehandlen og den manglende momsbetaling. Man vil have fokus på at fjerne barrierer for grænseoverskridende e-handel. Og man vil hjælpe særligt de mindre med at finde rundt i junglen af IT-systemer.

Det er positivt, og vi ser frem til at bidrage aktivt.

Læs flere blogindlæg her.



Del dette indlæg:




Kommentarer

Log ind her for at kommentere blog indlægget. Eller klik her for at oprette en profil






Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD