Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Kan man (over)leve uden en webshop?"

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
Læs bloggen her

Lone Rasmussen, Dansk Erhverv



Lone Rasmussen er markedschef og koordinerer det forbrugerpolitiske arbejde i Dansk Erhverv og er desuden ansvarlig for de overordnede politiske sager på forbrugerområdet.

Dansk Erhverv er erhvervsorganisation og arbejdsgiverforening. Organisationen repræsenterer 17.000 virksomheder og 100 brancheorganisationer inden for handel, rådgivning og videnservice, oplevelse og velfærd og transport.

Læs mere om Dansk Erhverv her

Læs flere indlæg fra denne blogger

Det digitale indre marked – husk lige virkeligheden

Onsdag den 6 maj 2015 kl. 08:31

6. maj offentliggør EU-Kommissionen sin strategi for det digitale indre marked. Det skal være lige så let at handle online som i den fysiske verden siger kommissærerne – herunder den danske. Men nogen af dem har vist glemt, hvordan handel foregår i virkeligheden.

Forestil dig, at du går ind i en lille lokal butik i Frankrig. Ved disken spørger den franske ekspedient dig på formfuldendt dansk, hvad hun kan gøre for dig. Alle varerne og brugsanvisningerne er skrevet på dansk, og butikken har fuldstændigt styr på, hvilke forbrugerregler der i øvrigt gælder for danske kunder som dig. Og hvis du fortryder dit køb, eller hvis varen skal repareres, sørger butikken også for fragten.

Nøjagtig samme service skal butikken levere til rumæneren og enhver anden EU-borger og på hvert deres sprog. Og det skal ikke kun gælde for den franske butik, men for alle butikker i hele EU!

Det kunne lyde som sød forbrugermusik, men for netbutikkerne ville det være et sandt mareridt, hvis de skulle være i stand til at leve op til de krav. Ikke desto mindre vil det være resultatet, hvis EU-Kommissionen indfrier sine ambitioner i den kommende strategi for det digitale indre marked. Men kommissærerne skal huske virkeligheden. I den fysiske verden er forholdene jo slet ikke som i mit lille eksempel. Og stiller man de krav til netbutikkerne. Vil det ramme forbrugerne i form af højere priser eller et mindre udvalg.

Formålet med strategien for det indre marked er at nedbryde barrierene for e-handel over grænserne. Den offentliggøres først 6. maj, men EU-Kommissionens næstformand Andrus Ansip har allerede løftet sløret for indholdet og har udtalt, at der ikke skal være forskel på at handle online og i de fysiske butikker - eller på at handle i sit eget land eller et andet EU-land. De forskelle, der eksisterer i dag ses som et tegn på, at det indre marked ikke fungerer, og i nogle tilfælde ligefrem på ulovlig diskrimination. Også konkurrencekommissær Margrethe Vestager har været på banen og kritiseret virksomhederne for aktivt at prøve at begrænse den fri handel, fordi de ikke leverer i hele EU.

I Dansk Erhverv er vi meget glade for, at EU-kommissionen vil arbejde på at fjerne de tekniske, lovgivningsmæssige og praktiske barrierer over grænserne i EU. Det har vi opfordret til i mange år. Men vi undrer os samtidig lidt over Kommissionens retorik og kritikken af virksomhederne.

For er der noget, virksomhederne gerne vil, er det at have flere kunder. Og meget gerne også fra andre EU-lande, hvis de kan se en forretning i det. Lige præcist det sidste er altafgørende. Ingen butikker kan nemlig overleve ret længe, hvis de skal sælge med tab. Og det vil være tilfældet, hvis man forventer, at virksomhederne skal sælge på ens vilkår til alle lande i EU. Det er naivt ikke ville at anerkende de enorme udfordringer, der ligger i, at EU’s indre marked består af 28 lande med 28 regelsæt, over 20 sprog og store geografiske afstande.

Vi håber derfor, at EU’s Kommissionen forslag vil sætte fokus på de reelle barrierer og arbejde på at mindske dem, hvor det er muligt politisk. Og samtidig tage virksomhedernes udfordringer alvorligt. For det er virksomhederne, der skal være udgangspunktet, hvis det skal lykkes at øge den grænseoverskridende e-handel. Og der er mere end rigeligt at tage fat på.

Et af de mest presserende problemer er, at der ikke altid bliver betalt den moms, der skal betales. Dansk Erhverv vurderer, at den danske statskasse sidste år gik glip af 700 millioner kroner i manglende momsbetalinger fra udenlandske netbutikker, som handlede med danske kunder. Det er unfair konkurrence for danske virksomheder og dårligt for statskassen. Vi håber derfor, at planen vil sørge for, at der etableres et system, der på en nem måde sikrer, at der betales korrekt moms, når der e-handles over grænserne i EU.

Et andet problem er de forskellige forbrugerregler. Hvis en netbutik aktivt sælger til forbrugere i andre EU-lande, er forbrugeren beskyttet af forbrugerreglerne i sit eget land. Og de er ikke harmoniseret. Netbutikken skal altså kende og efterleve 28 landes forskellige regler. Gør den ikke det, risikerer den sanktioner.

Forbrugerreglerne giver blandt andet forbrugerne ret til en brugsanvisning på et sprog, som de forstår. Det er ikke så lidt af en byrde, hvis enhver lille netbutik skal være klar til at have brugsanvisninger liggende på over 20 sprog.

Mærkningsregler er heller ikke harmoniseret i EU. Det betyder, at forbrugere i nogle EU-lande har krav på at læse mærker på tøj og elektronik på deres eget sprog. Hvis en netbutik skal sælge lovligt til forbrugere i de lande, skal den altså udskifte mærkerne i tøjet. På samme måde fortolkes produktsikkerhedsreglerne forskelligt, så et produkt, der kan sælges lovligt i ét EU-land, kan ikke altid sælges lovligt i et andet.

I Dansk Erhverv har vi længe arbejdet for en totalharmonisering af de centrale regler, som netbutikkerne skal rette sig efter. Men det er ikke lykkedes. Det næstbedste vil være, at netbutikkerne nemt kan finde ud af, hvad de skal rette sig efter, hvis de vil sælge lovligt til forbrugere i andre EU-lande. Det er imidlertid de færreste, der kan det. Hverken EU-Kommissionen eller medlemslandene har formået at lave en oversigt over alle de regler, som netbutikker forventes at leve op til, hvis de aktivt vil sælge til forbrugere i andre EU-lande end deres eget. Og hvordan kan man så forvente, at netbutikkerne skal kunne overskue det?

Vi har foreslået, at der bliver lavet en praktisk og virksomhedsnær oversigt over de regler, som netbutikkerne skal rette sig efter i hvert enkelt EU-land. Det er derfor glædeligt, at Folketinget har taget det forslag med i den aftale om vækstplan for digitalisering i Danmark, der blev præsenteret tidligere på året.

LÆS OGSÅ: Ny vækstplan styrker dansk detailhandel

Men det er en stor opgave, som Danmark ikke kan løse alene. Det burde være en opgave for EU, og vi håber, at det også vil være med i strategien for det digitale indre marked.

I Dansk Erhverv finder vi det positivt, at der omsider er kommet fokus på de mange barrierer, som virksomhederne møder, hvis de vil sælge online over grænserne til forbrugere i andre EU- lande. Men det ærgrer os, når det nærmest gøres til et spørgsmål om manglende forbrugerbeskyttelse og overtrædelse af reglerne for det indre marked, når netbutikkerne ikke kan levere til alle 28 lande. Vejen frem mod et velfungerende indre marked er at tage barrierene alvorligt og gå i gang med at fjerne eller mindske dem - ikke at fornægte, at de findes. Og Dansk Erhverv ser frem til at bidrage aktivt.

Læs flere blogindlæg her.



Del dette indlæg:




Kommentarer

Log ind her for at kommentere blog indlægget. Eller klik her for at oprette en profil






Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD