Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"LEG KØBMAND!"

- Morten Max, MAX - Retail Made Simple
Læs bloggen her

Lone Rasmussen, Dansk Erhverv



Lone Rasmussen er markedschef og koordinerer det forbrugerpolitiske arbejde i Dansk Erhverv og er desuden ansvarlig for de overordnede politiske sager på forbrugerområdet.

Dansk Erhverv er erhvervsorganisation og arbejdsgiverforening. Organisationen repræsenterer 17.000 virksomheder og 100 brancheorganisationer inden for handel, rådgivning og videnservice, oplevelse og velfærd og transport.

Læs mere om Dansk Erhverv her

Læs flere indlæg fra denne blogger

Derfor stiller nyt EU-forslag også kunderne ringere

Torsdag den 30 juni 2016 kl. 08:50

EU-Kommissionens forslag om en pligt til at sælge online til forbrugere i hele EU er ikke kun skidt for butikkerne. Forbrugerne vil opleve forringelser og risikerer at få nogle kedelige overraskelser. Det er bare ikke gået op for nogen endnu.

EU-Kommissionens forslag om et forbud mod geoblocking, jeg beskrev i min seneste blog, er fremsat som et forbrugerbeskyttelsesforslag. Det indebærer, at netbutikker skal sælge til forbrugere i hele EU – også selvom de ikke leverer til forbrugerens hjemland, ikke kender forholdene i forbrugerens hjemland og ikke taler forbrugerens sprog.

Forbrugerne skal fremover have ret til at købe i alle netbutikker på samme vilkår som de lokale. Det lyder tilforladeligt – og det må jeg indrømme, jeg selv tænkte, da jeg først hørte om det. Indtil jeg fik gennemtænkt konsekvenserne i praksis. For hvad er det egentlig, det betyder?

Jo, det betyder, at de forbrugerregler forbrugerne normalt er beskyttet af, når de køber på nettet, ikke skal gælde. Forbrugerne må også selv sørge for transport af varen, da forslaget ikke medfører en leveringspligt. Netbutikkerne kender ikke regler og produktstandarder i lande, de normalt ikke sælger til, så de kan ikke vejlede – og forpligtes heller ikke til det.

Da produktstander, tøjstørrelser, regler om farlig kemi m.v. er forskellige risikerer forbrugerne at købe noget, der ikke passer eller måske ligefrem er farligt eller forbudt i deres hjemland. Det er uklart hvad der kommer til at gælde ved reklamationer, men mundtligt har EU-Kommissionen sagt, at forbrugerne selv må bringe produkter til netbutikken, hvis de mener, der er en mangel ved dem.

Nedenfor gives nogle eksempler på de situationer, forbrugerne risikerer at komme i:

Forskellige produktstandarder betyder, at nogle produkter ikke virker
Et TV købt i England har ikke kun andre stik, de har også en MPEG-sendestandard, som ikke virker i Danmark. Men når den danske forbruger opdager, at den fladskærm de har købt i UK ikke virker i Danmark, så er det på egen regning og risiko. Den britiske netbutik kan ikke vejlede, for de kender kun forholdene i de markeder, de er til stede på. Tyskland har godt nok MPEG4 sendestandard som i Danmark, men en udgave, der ikke kan vise danske undertekster, fordi den ikke genkender æ, ø og å. Forbrugeren må så selv organisere og betale transporten retur til virksomheden – hvis det altså kan nås inden for de 14 dage. Er det godt for forbrugerne?

Returretten kan blive en illusion
Forslaget indebærer en pligt til at sælge men ikke til at levere. Forbrugerne må derfor enten selv hente varen eller få nogen til at gøre det. Det kan jo tage tid, og det betyder at de 14 dages returret kan være gået, inden forbrugeren får varen. Hvorfor er det en fordel for forbrugerne?

Risiko for farlig kemi
Møbler i UK skal være sprøjtet med bromerede flammehæmmere. Det er kemikalier, som er forbudt i Danmark, fordi vi mener det er kræftfremkaldende. En britisk netmøbelbutik ved ikke nødvendigvis, at stoffet er forbudt i Danmark, og kan ikke vejlede om det. Ditto ved en dansk ikke, at stoffet mangler, hvis de sælger til sofa til en britisk forbrugere. Er det godt for danske forbrugere at de risikerer at købe møbler med kræftfremkaldende stoffer i?

Risiko for køb af farlige produkter
Nogle ting kan være farlige. Eksempelvis er et gaskomfur solgt i Danmark tilpasset dyser og gastryk i Danmark men ikke til gastryk og stik i andre lande og vice versa. Hvis en dansk forbruger køber et gaskomfur i et andet EU-land tilpasset standarderne der, og der kommer stikflammer ud af komfuret eller der siver gas ud, så der bliver brand eller familien bliver forgiftede eller i værste fald dør. Hvem er så ansvarlig? Netbutikken kan jo godt henvise til, at EU’s geoblockingforordning siger, at det er forbrugerens egen skyld. Den kan også henvise til, at den ikke har ønsket at sælge til andre lande end der, hvor den kender forholdene. Men hvem mon forbrugerne vil bebrejde? Næppe EU eller sig selv. Det vil blive de virksomheder, som aldrig har ønsket at sælge dem noget farligt. Men er det en fordel for forbrugerne

Risiko for fejlkøb
Tøjstørrelser er forskellige. Det er noget netbutikkerne arbejder meget med på de markeder, hvor de sælger aktivt. Når den smukke festkjole i str. 40 købt i en fransk netbutik når frem og svarer til en dansk størrelse 36, så står man ikke kun med hovedet i postkassen og med et akut behov for en ny kjole. Men også med regningen for at få den retur. Den franske netbutik har ikke skrevet, at deres størrelser er franske, for de henvender sig ikke til danske forbrugere. Er det en fordel for forbrugerne?

Dansk Erhvervs medlemmer vil gerne sælge over grænserne og øge eksporten. Men der bliver ikke mere eksport, fordi man tvinger virksomheder til at sælge til kunder i lande, hvor det ikke er rentabelt for dem. Man bliver heller ikke en mere succesrig netbutik af at være tvunget til at sælge til kunder lande, hvor man ikke er i stand til at give kundeservice.

EU-Kommissionens forslag er i store træk en ren afskrift fra oplæg fra den europæiske forbrugerorganisation BEUC og det støttes af det danske Forbrugerråd. Men jeg synes forbrugerorganisationerne mangler at give et svar på, hvorfor det er en fordel for forbrugerne at sætte dem i situationerne oven for.

I Dansk Erhverv kan vi ikke se fordelen. Hvis man vil give forbrugerne mulighed for at handle i flere udenlandske netbutikker skal man hjælpe netbutikkerne ved at fjerne de mange barrierer, de møder i stedet for at påføre dem nye byrder.

LÆS OGSÅ DENNE BLOG OM EMNET: Salgspligt og geoblocking er dårligt nyt for dansk detailhandel



Del dette indlæg:




Kommentarer

Log ind her for at kommentere blog indlægget. Eller klik her for at oprette en profil






Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD