Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Always on – ja selvfølgelig!"

- Jens Thrane-Møller, Marketsquare
Læs bloggen her

Lone Rasmussen, Dansk Erhverv



Lone Rasmussen er markedschef og koordinerer det forbrugerpolitiske arbejde i Dansk Erhverv og er desuden ansvarlig for de overordnede politiske sager på forbrugerområdet.

Dansk Erhverv er erhvervsorganisation og arbejdsgiverforening. Organisationen repræsenterer 17.000 virksomheder og 100 brancheorganisationer inden for handel, rådgivning og videnservice, oplevelse og velfærd og transport.

Læs mere om Dansk Erhverv her

Læs flere indlæg fra denne blogger

Den fysiske butik er slet ikke ved at dø – men den er udfordret

Mandag den 19 september 2016 kl. 18:31

Sidste mandag var en travl arbejdsdag, der sluttede med et interview hos TV2 kl. 23.35. Anledningen var Dansk Erhvervs bemærkninger til nogle nye e-handelstal, der viste stor vækst i omsætningen på nettet den sidste måned. Her er hvad jeg svarede – og lidt fakta.

Da det blev min tur til at komme ind i studiet – hvor det heldigvis lykkedes hverken at falde over ledninger eller gå foran kameraet - fokuserede studieværten på detailhandlens fremtid. Ville der mon stadig være butikker i gågaden om 20 år eller ville de være flyttet på nettet? Hvad betyder udviklingen i nethandel for de danske butikker?

Inden jeg afslører hvad, jeg svarede, skal der lige lidt fakta på bordet. For de nye tal gav anledning til nogen forvirring, bl.a. fordi køb i udenlandske netbutikker ikke var med.

Dansk Erhvervs tal viser, at danskerne sidste år handlede for 90 mia. kr. på nettet - og vi forventer, at e-handlen vil runde de 100 mia. kr. i 2016. Sidste år handlede danskerne for 25 mia. kr. i udenlandske netbutikker. Desværre handlede udenlandske kunder kun for 4,3 mia. kr. i danske netbutikker. Den store forskel skyldes bl.a., at ikke alle udenlandske netbutikker betaler den høje danske moms på 25 pct. og så bliver deres priser meget attraktive for danske forbrugere.

Det er lige godt 40 pct. af e-handlen der er køb af varer, altså traditionel detailhandel. Resten er køb af services som koncertbilletter, hoteller og rejser. Og den store stigning i nethandlen i sidste måned skyldtes faktisk køb af rejser. Så i virkeligheden var ”nyheden” nok ikke så stor, når det kommer til stykket.

Det er kun 10 pct. af det samlede køb af varer i Danmark, der sker på nettet. Da jeg sidste år deltog i World Retail Congress lød det samstemmende budskab fra verdens detailhandlende, at det var svært at få det tal ret meget højere op end 10 pct., fordi forbrugerne faktisk godt kan lide at gå ud og handle i fysiske butikker, hvor de kan se og prøve varen, få inspiration, god service og tilbringe nogle hyggelige timer.

Hvad svarede jeg så på spørgsmålet om dansk detailhandels fremtid?

Først og fremmest at vi ikke ser nogen tegn på, at den fysiske butik skulle være ved at uddø. Slet ikke. Men de kan ikke stå alene. For mange fysiske butikker er netbutikken blevet en ny salgskanal der spiller sammen med fysiske butik. Dem der kommer til at klare sig er dem, der forstår at inspirere både i den fysiske butik og netbutikken og som får de to til at spille sammen. Dem der får det svært, er de kedelige butikker, som ikke formår at forny sig og tilpasse sig den digitale virkelighed og forbrugernes krav om inspirerende butiksmiljøer.

Jeg påpegede også, at man er nødt til at være til stede digitalt. Alle behøver ikke sælge på nettet - men de skal have en hjemmeside, der viser hvad der kan købes. Også gerne om det kunderne søger er på lager, så de ikke går forgæes. Hvor man tidligere talte om ”showrooming” hvor kunderne først kiggede i butikken og så købte på nettet, så er købsmønstret faktisk lige omvendt. De fleste starter med at søge informationer på nettet inden de beslutter sig for at gå ned i den fysiske butik.

Det gør de i øvrigt i stigende grad på mobiltelefonen - som de også betaler med. Hjemmesider der ikke er tilpasset mobile platforme får også et problem. 

Når danske forbrugere skal vælge netbutik, så svarer hver tredje, at det betyder noget for dem, at netbutikken har en fysisk butik, hvor de kan få lov til at returnere varen eller klage, hvis der er et problem.

Den fysiske butik betyder altså noget for forbrugernes valg af netbutik, og de forventer, at netbutik og fysisk butik spiller sammen. Og det er ikke kun butikslokalet, der skal være inspirerende og indbydende – det skal hjemmeside og netbutik også.

De nye digitale muligheder giver også bedre muligheder for at samle data og lære sine kunder bedre at kende, så der kan lave målrettede tilbud.

Men jeg påpegede også, at selv de dygtigste danske butikker er udfordret af den ulige konkurrence fra udenlandske netbutikker, der kan sælge til danske forbrugere uden at betale dansk moms. Alene forskellen mellem dansk og tysk moms er 7 pct. – det kan betyde meget for prisen. En anden udfordring er byrdefuld EU-lovgivning, som Danmark er ekspert i gennemføre til mindste meningsløse punktum. Detailfolk har beskrevet problemerne med reglen om at forbrugere må sende brugte varer retur, og jeg er selv meget optaget af forslaget om en salgspligt ved nethandel, som jeg frygter kan få store negative konsekvenser for beskæftigelsen i Danmark.

For forbrugerne er e-handel nemt – det kræver kun ét klik. For virksomhederne er det helt anderledes besværligt og kræver en stor indsats at få alt til at spille sammen og være rentabelt.

Fremtidens købmand skal både være en god købmand i butikken, men også en god digital købmand. Heldigvis er de danske købmænd dygtige – også digitalt. Men de skal konkurrere på ulige vilkår med de udenlandske netbutikker. Det er noget af det jeg og kollegerne i Dansk Erhverv arbejder politisk for at få gjort noget ved.

LÆS FLERE INDLÆG FRA DENNE BLOGGER >



Del dette indlæg:




Kommentarer

Log ind her for at kommentere blog indlægget. Eller klik her for at oprette en profil






Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD