Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"LEG KØBMAND!"

- Morten Max, MAX - Retail Made Simple
Læs bloggen her

Lone Rasmussen, Dansk Erhverv



Lone Rasmussen er markedschef og koordinerer det forbrugerpolitiske arbejde i Dansk Erhverv og er desuden ansvarlig for de overordnede politiske sager på forbrugerområdet.

Dansk Erhverv er erhvervsorganisation og arbejdsgiverforening. Organisationen repræsenterer 17.000 virksomheder og 100 brancheorganisationer inden for handel, rådgivning og videnservice, oplevelse og velfærd og transport.

Læs mere om Dansk Erhverv her

Læs flere indlæg fra denne blogger

Dansk detailhandel udfordret af nye EU-forslag

Onsdag den 14 september 2016 kl. 12:16

Hvis man krammer barnet for hårdt risikerer det at blive kvalt – selvom det sker af kærlighed. Det er den type kærlighed flere af EU-Kommissionens nye forslag udsætter e-handlen for.

Jeg er en travl kvinde for tiden. I sidste uge havde vi foretræde i folketinget omkring Kommissionens forslag om geoblocking og de konsekvenser det vil medføre for virksomheder og deres kunder, hvis det bliver en realitet. De er nemlig ikke belyst i det materiale, politikerne har fået.

Fredag i denne uge er Dansk Erhverv værter for en stor konference med deltagelse af alle de toneangivende i Bruxelles: Kommissionens viceformand, Andrus Ansip, som er ansvarlig for e-handel og det digitale indre marked. Europa-Parlamentets ordfører for geoblockingforslaget (det om salgspligten), Roza Thun samt embedsmændene i Kommissionen. De kommer for at diskutere, hvordan vi sikrer os, at det digitale indre marked skaber flere vindere end tabere.

Geoblocking er i virkeligheden et frygteligt ord, der dækker over en de facto salgspligt for netsalg i hele EU. Strategien fra Kommissionens side er at gøre det nemmere for forbrugerne at nethandle på tværs af landegrænser til lavest mulige priser. Det fremgår af forslaget, at der allerede eksisterer et indre marked, og at forskelle i priser og vilkår skyldes at virksomhederne diskriminerer uden gyldig grund. Men det er rene luftkasteller, da et indre europæisk digitalt marked slet ikke findes endnu.

I Dansk Erhverv vil vi det indre marked, som har været en kæmpe fordel for dansk erhvervsliv. Vi vil også det digitale indre marked– men flere af de nye forslag, særligt geoblockingforslaget og forslaget om nye EU-købelov, vil få den modsatte effekt af det forslagsstillerne tror. For nethandel over alle grænserne i EU er ikke ligetil. For forbrugere er nethandel let; blot et klik på en PC eller tablet. For en virksomhed er nethandel aldrig let; det kræver megen logistik at få pakker sikkert frem, håndtere returret og få det til at spille sammen med den fysiske butik, hvis man har sådan en.

Kommissionen er stærkt inspireret af den europæiske forbrugerorganisation BEUC, som har lavet en video, der viser, hvordan en sælger i en fysisk bagerbutik sælger til folk med forskellige nationaliteter og udregner prisen efter deres nationalitet. Jeg synes videoen er rigtig sjov, og den har også hittet på Youtube og kommissær Ansip har kaldt den ”spot on”. Den er desværre dybt vildledende. Videoen danner et billede af, at virksomheder inddeler markeder i segmenter, som de vælger til og fra alt efter, hvilke lande og kunder de ønsker at sælge til. På samme måde gør Kommissionen virksomheder til vinderne og forbrugerne til tabere, der må finde sig i at blive forskelsbehandlet.

Over grænserne i EU er der ikke kun over 20 sprog, der er også forskelle i regler og standarder. Eksempelvis kan et gaskomfur købt i Polen være farligt, fordi gastrykket er anderledes end i Danmark. Så køber en dansker et gaskomfur fra Polen over nettet, uden at virksomheden nethandler aktivt med Danmark, så har virksomheden ikke mulighed for at rådgive danskeren i, hvordan gaskomfuret skal installeres. På den måde sættes virksomheden i dårligt lys overfor forbrugeren, som ikke får sin ønskede vare, ergo står vi tilbage med to tabere.

I stedet for geoblocking bør løsningen være at gentage succesen med etableringen af det indre marked i 1986, hvor man først identificerede de barrierer virksomhederne mødte, når de ville sælge over grænserne, hvorefter man arbejdede politisk for at mindske eller fjerne dem. På den måde bliver det både muligt for små og store virksomheder at bidrage til et digitalt indre marked.

I dag kan man ikke se e-handel isoleret. E-handel er blevet en salgskanal i tilknytning til den fysiske butik. Så selvom forslagene er rettet mod netbutikker vil de også ramme de fysiske butikker.

Vi frygter, at kravet om en salgspligt og de byrdefulde købelovsregler vil overlade europæisk e-handel til de store spillere som Boozt og Zalando eller platforme som Amazon, E-bay, Trendsales m.v. som er så store, at de kan klare kravene. De små og mellemstore virksomheder, og det er størstedelen af dansk detailhandel, vil få svært ved at klare de mange byrdefulde krav.

Jeg er spændt på konferencen fredag. Dansk Erhverv deler EU-Kommissionens mål om et digitalt indre marked, og vi hjælper meget gerne. Men der må noget virkelighed ind i drøftelserne, ellers risikerer man at kvæle den europæiske e-handel man ønsker at fremme. 

LÆS FLERE INDLÆG FRA DENNE BLOGGER >



Del dette indlæg:




Kommentarer

Log ind her for at kommentere blog indlægget. Eller klik her for at oprette en profil






Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD