Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"BUTIKSDØD"

- Lone Rasmussen, Dansk Erhverv
Læs bloggen her

Lone Rasmussen, Dansk Erhverv



Lone Rasmussen er markedschef og koordinerer det forbrugerpolitiske arbejde i Dansk Erhverv og er desuden ansvarlig for de overordnede politiske sager på forbrugerområdet.

Dansk Erhverv er erhvervsorganisation og arbejdsgiverforening. Organisationen repræsenterer 17.000 virksomheder og 100 brancheorganisationer inden for handel, rådgivning og videnservice, oplevelse og velfærd og transport.

Læs mere om Dansk Erhverv her

Læs flere indlæg fra denne blogger

BUTIKSDØD

Fredag den 22 marts 2019 kl. 13:08

Flere butikker forsvinder fra gadebilledet og der er blevet sværere at få lejet lokalerne ud. Alt tyder på udviklingen vil fortsætte. Det er et billede på den hårde konkurrence dansk detailhandel er oppe imod som følge af e-handlen – ikke mindst den udenlandske.

For nylig vist en analyse fra Ejendomstorvet, at der står stadig flere butikslokaler tomme i de danske byer. Det passer fint med Dansk Erhvervs nye analyse af butiksudviklingen. Den viser, at mere end hver 10. butik (11.3 pct. for at være præcis) er forsvundet fra gadebilledet siden 2008.

De fleste butikstyper oplever en nedgang, men den ses tydeligst for de butikker der sælger de varer, vi køber mest på nettet. Det er bl.a. børnetøj, sko, forbrugerelektronik og fotoudstyr. Inden for de områder er mellem hver tredje og hver anden butik forsvundet og de fleste oplever faktisk en nedgang.

Men der er heldigvis også butikstyper, der oplever vækst. Der er således kommet flere butikker der sælger lamper og indretningsudstyr. Genbrugsbutikker har oplevet en stor vækst på hele 27 pct. Cykelhandlere og kaffebutikker er der også blevet flere af.

Den nærmeste konkurrent kan være udenlandsk
Den vigtigste årsag er at en del af detailhandlen er ved at flytte på nettet. Selvom danskerne kun i gennemsnit køber ca. 13. pct. af deres varer på nettet er tallet højere for f.eks. tøj, sko og elektronik. Dansk Erhvervs nye e-analyse viser at 40 procent af danskernes køb af varer på nettet i 2018 var tøj, sko og elektronik.

Nethandlen betyder, at de fysiske butikkers nærmeste konkurrent lige så godt kan være en udenlandsk netbutik eller platform. Hvert tredje køb på nettet foretages i en udenlandsk netbutik og ifølge forbrugerne skyldes det enten at prisen var lavere eller at udvalget større. De udenlandske netbutikker kan have helt andre omkostninger til løn, arbejdsmiljø m.v. og det presser de danske butikker på prisen. Når der så også snydes med moms og forbrugerbeskyttelsesregler bliver presset endnu større.

Konsekvensen er, at danske fysiske butikker skal kunne levere noget mere og andet – og stadig til helt skarpe priser, hvis de skal kunne klare sig i konkurrencen. Enten skal de sælge noget helt specielt eller give en særlig oplevelse.

Vi har set hvordan antallet af restauranter og cafeer er vokset – særligt i de store byer. Mange af de butikslokaler, der har kunnet ombygges til restaurant, café eller wellness er blevet det, når de detailhandlende har drejet nøglen om. Men der ser det også ud til, at vi er ved at nå et mætningspunkt for flere spisesteder.

Alle prognoser spår, at e-handlen vil fortsætte med at stige de kommende år. Hvis man som forbruger ønsker butikker i ens by, skal man huske at handle der. Samtidig skal politikerne i Danmark og EU sikre, at detailhandlen får fair vilkår at konkurrere under og få gjort noget ved den udbredte snyd med moms fra ikke mindst netbutikker og platforme fra 3. lande.

>> LÆS FLERE INDLÆG FRA DENNE BLOGGER


 



Del dette indlæg:




Kommentarer

Log ind her for at kommentere blog indlægget. Eller klik her for at oprette en profil






Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD