Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Kan man (over)leve uden en webshop?"

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
Læs bloggen her

Lone Rasmussen, Dansk Erhverv



Lone Rasmussen er markedschef og koordinerer det forbrugerpolitiske arbejde i Dansk Erhverv og er desuden ansvarlig for de overordnede politiske sager på forbrugerområdet.

Dansk Erhverv er erhvervsorganisation og arbejdsgiverforening. Organisationen repræsenterer 17.000 virksomheder og 100 brancheorganisationer inden for handel, rådgivning og videnservice, oplevelse og velfærd og transport.

Læs mere om Dansk Erhverv her

Læs flere indlæg fra denne blogger

Behov for troværdig sladder på nettet

Mandag den 11 november 2013 kl. 08:44

Over halvdelen af danskerne læser brugeranmeldelser på sider som Tripadvisor, Amazon og Trustpilot. Det viste Dansk Erhvervs analysenotat om danskernes syn på brugeranmeldelser på nettet fra 2012. Ifølge Tænk påvirkes 93 procent af andres bedømmelser, før de køber en vare. 

Umiddelbart er det svært ikke at være begejstret for alternative informationskilder og vidensdeling. Virksomheder har stor nytte af at få feedback fra deres kunder – positiv såvel som negativ. Og forbrugerne har gavn af at udveksle erfaringer med hinanden.

Netop derfor er det et alvorligt problem, at rigtig mange brugeranmeldelser på nettet er falske. For det første kan det betyde, at virksomheder bliver dømt ude på et falskt grundlag, men falske brugeranmeldelser underminerer også selve redskabets troværdighed.

I takt med, at brugeranmeldelserne bliver mere og mere populære, bliver det endnu mere nødvendigt, at de giver et retvisende billede af forbrugernes erfaringer. Hvis ikke brugeranmeldelserne er til at stole på, mister de ikke bare værdi for både forbrugere og virksomheder – de risikerer rent faktisk at gøre skade.

Omfattende fup: de falske forbrugere

Statsadvokaten i New York offentliggjorde i september en undersøgelse, der kaster lys over brugeranmeldelsernes skyggeside. I Østeuropa og Asien eksisterer der et marked af IT-kriminelle, der modtager et par håndører for at lave en falsk anmeldelse på et prissammenligningssite. Falske fordi forbrugeren aldrig har benyttet virksomhedens tjenester eller købt noget hos dem. Berlingske Tidende har også tidligere berettet om amerikanske firmaer, der lever af at fabrikere falske anmeldelser. Det seneste eksempel er Samsung, der er blevet idømt en bøde på over 1,8 millioner kroner i Taiwan for at have betalt kommentarer på diverse internet-fora. I lille Danmark har en af de danske brugeranmeldelsessider, Trustpilot, angiveligt alene i første halvår af 2013 blokeret 25.000 anmeldere.

Ja tak til retvisende erfaringer

Der er ingen tvivl om, at fup med brugeranmeldelser på nettet stiger. Ifølge konsulentfirmaet Gartner vil mellem 10 og 15 procent af anmeldelserne på nettet være falske i 2014.

Dansk Erhverv har opfordret Forbrugerombudsmanden til at udarbejde nogle retningslinjer for brugeranmeldelser. Ligesom der er retningslinjer på det danske marked for god markedsføring, skal der også være retningslinjer for gode brugeranmeldelsessider.

Målet er at komme de falske og vildledende anmeldelser til liv. Det er naturligvis ikke tanken at ændre på muligheden for at brugere og forbrugere kan give deres ærlige og subjektive opfattelse af et produkt eller en forhandler. Det vigtige er, at de kommende retningslinjer kommer til at fungere som en generel vejledning til, hvordan man administrerer en troværdig brugeranmeldelsesside. Man skal kunne gennemskue, hvem der anmelder. Er det én, som reelt har købt noget hos virksomheden? Eller på anden måde har en konkret erfaring med virksomheden eller produktet? Det mener vi i Dansk Erhverv bør være udgangspunktet, hvis anmeldelsen skal have en værdi. Hvis det er en konkurrent, eller en forbruger med en stærk politisk holdning uden konkret erfaring med virksomheden, synes vi ikke det er relevant. Og det skal være klart, hvad forbrugeren egentlig anmelder – for lidt plads til barnevognen, tjenerens opførsel eller selve måltidet på caféen?

Brugeranmeldelsessitene bærer en væsentlig del af ansvaret for at få etableret et troværdigt marked for anmeldelser. Dansk Erhverv ønsker derfor, at Forbrugerombudsmanden formulerer nogle krav til sidernes information på anmelderne, samt at forbrugerombudsmanden handler på det, når brugeranmeldelsessystemet misbruges. Der kan på den måde etableres en ’best-practice’ for brugeranmeldelsessites. Vi er glade for, at Forbrugerombudsmanden har taget opfordringen op til at lave nogle retningslinjer. Som en neutral institution er Forbrugerombudsmanden den rette til at formulere retningslinjerne i samarbejde med repræsentanter fra hhv. forbruger- og virksomhedssiden.

Det er klart, at alle virksomheder skal kunne komme til orde, respondere og få fjernet falske anmeldelser – uanset om de er betalende brugere på anmeldelsessitet eller ej. Det er i brugeranmeldelsessitenes egen interesse at gøre markedet gennemskueligt, bl.a. ved at gøre det tydeligt for forbrugere, hvilke virksomheder, der betaler til brugeranmeldelsessitet, og hvad de betaler for.

Ved at stille krav til brugeranmeldelserne kan vi forhåbentlig luge ud i de værste og mest utroværdige sider, så brugeranmeldelserne får en større troværdighed – både for forbrugere og virksomheder. For brugeranmeldelserne er kommet for at blive, og kan være et nyttigt redskab for både forbrugere og virksomheder. Men vi skal tage kampen op mod de falske og vildledende.

Læs flere blogindlæg her.

 



Del dette indlæg:




Kommentarer

Log ind her for at kommentere blog indlægget. Eller klik her for at oprette en profil






Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD