Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"HVILKEN REJSE SENDES DINE KUNDER PÅ? ...og hvem er rejseleder?"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
Læs bloggen her

Lone Rasmussen, Dansk Erhverv



Lone Rasmussen er markedschef og koordinerer det forbrugerpolitiske arbejde i Dansk Erhverv og er desuden ansvarlig for de overordnede politiske sager på forbrugerområdet.

Dansk Erhverv er erhvervsorganisation og arbejdsgiverforening. Organisationen repræsenterer 17.000 virksomheder og 100 brancheorganisationer inden for handel, rådgivning og videnservice, oplevelse og velfærd og transport.

Læs mere om Dansk Erhverv her

Læs flere indlæg fra denne blogger

Amazons lancering i Sverige skærper nødvendigheden af fair og lige konkurrencevilkår

Onsdag den 18 november 2020 kl. 09:59

Amazons lancering i Sverige vil uden tvivl påvirke konkurrencesituationen i detailhandlen i hele Skandinavien og derfor er det vigtigere end nogensinde før, at konkurrencen sker på fair og lige vilkår – men det er desværre langt fra altid tilfældet.

Når Amazon på et tidspunkt etablerer sig i Danmark, slås dørene op til et nærmest uendeligt varesortiment med lave priser og hurtig levering. Det vil være begyndelse til en ny konkurrencesituation, hvor især Amazons lave priser vil presse hele detailmarkedet.

Jeg og Dansk Erhverv hilser naturligvis nye konkurrenter velkommen – så længe konkurrencen sker på fair og lige vilkår. Men hvis konkurrencen skal være fair – skal de samme regler gælde alle virksomheder, der laver det samme – og det er ikke tilfældet i dag.

Ulige konkurrencevilkår

Mange danskere handler allerede på de store online markedspladser og Amazons lancering i Sverige vil helt sikkert også friste danske forbrugere. Samtidig oplever mange danske virksomheder i detailhandlen en ulige konkurrence fra udenlandske netbutikker og online markedspladser, som ikke efterlever reglerne for produktsikkerhed, forbrugerbeskyttelse, markedsføring, kopivarer og snyder med momsen.

Og der er desværre noget om, at de store online markedspladser ikke spiller efter samme regelsæt, som vores danske virksomheder.

Amazon og andre online markedspladser som Wish, AliExpress og eBay m.fl. hævder nemlig, at de er omfattet af den ansvarsfritagelse, som e-handelsdirektivet giver for tekniske formidlere, og at de derfor ikke kan holdes ansvarlige, hvis sælgere på deres markedsplads ikke efterlever reglerne.

Men det argument, mener både jeg og Dansk Erhverv ikke holder for en nærmere prøvelse. Markedspladserne er dybt involveret i hele salgsprocessen – lige fra produktets placering på hjemmesiden, markedsføring, betaling, levering, kundeservice m.v. Det er vanskeligt at se den store forskel på f.eks. Amazons aktiviteter og enhver anden detailhandlendes aktiviteter.

I praksis betyder markedspladsernes omgåelse af reglerne for produktsikkerhed og forbrugerbeskyttelse, at danske virksomheder er i direkte konkurrence med asiatiske tredjepartssælgere, der kan sælge farlige og ulovlige produkter direkte til danske forbrugere uden dansk moms.

Det gør dem i stand til at sælge varerne langt billigere end danske detailvirksomheder, som naturligvis skal leve op til alle gældende regler.

Eksempelvis vil en dansk netbutik være forpligtet til at sikre, at en mobiloplader er sikker og lovlig FØR den sættes til salg. Hvis den alligevel viser sig at være defekt og forårsager en skade, f.eks. ved at brænde et hus ned, så bliver virksomheden holdt ansvarlig. Danske virksomheder er også ansvarlige for at sikre, at købeloven og markedsføringsreglerne er overholdt. Dette ansvar har en online markedsplads som f.eks. Amazon ikke.

Dansk Erhvervs undersøgelse af tre online markedspladser

For at illustrere problemer med den manglende overholdelse af produktsikkerhed har Dansk Erhverv analyseret 50 produkter fra Amazon, Wish og AliExpress – og resultatet var værre end frygtet.

·       46 levede ikke op til produktsikkerhedsreglerne

·       50 levede ikke op til forbrugerbeskyttelsesreglerne 

·       42 var decideret farlige og myndighederne havde advaret om dem

·       I 38 tilfælde kunne man desuagtet købe varer, der så identiske ud

·       I 0 tilfælde matchede navnet på platformen navnet på afsenderen af pakken. Man ved altså ikke, hvem man handler med.

·       46 havde angivet en anden pris på pakken end den, der var betalt

·       Af de 16 momspligtige pakker var de alle angivet med en pris under momsbagatelgrænsen

 

Til december skal EU-Kommissionen efter planen fremlægge forslag til fremtidige regler for platforme og online markedspladser i den såkaldte ”Digital Services Act”.

Hvis konkurrencen skal være fair – skal de samme regler gælde online og offline og for alle typer virksomheder, der beskæftiger sig med det samme, opererer i det indre marked og placerer produkter på markedet til forbrugere. Hvis markedspladserne er så aktive som Amazon, Wish, LightInTheBox m.fl., så må de være ansvarlige for at de varer, de sælger, er lovlige og at forbrugerreglerne overholdes. I Dansk Erhverv mener vi sådan set allerede de ER ansvarlige. Desværre er der ikke flertal for det synspunkt.

Amerikansk dom slår fast at Amazon har ansvaret for produkter på deres markedsplads

En amerikansk dom fra august 2020 har afgjort, at Amazon ikke bare var en teknisk formidler, men var så involveret i salget, at den havde et ansvar. Sagen omhandler et computerbatteri, der brød i brand og gav køberen tredjegradsforbrændingerne. Amazon hævdede, at de ikke var ansvarlige, men da Amazon på vegne af sælgeren både har stået for salget, indkrævet betaling og sendt varen, vurderede retten i Californien, at Amazon har taget aktivt del i salget og dermed ikke kan være ansvarsfri.

Den amerikanske lovgivning minder meget om EU’s på dette område og argumenterne i sagen er identiske med dem, Dansk Erhverv fremfører. Vi håber derfor, at dommen vil gøre indtryk på dem, der skal bestemme hvordan man i EU vælger at se på markedspladsernes rolle i fremtiden.

Amazons indtog skærper nødvendigheden af fair konkurrencevilkår

Afslutningsvis skal det gentages, at Dansk Erhverv naturligvis hilser den nye konkurrence velkommen – men at lige rammevilkår bør være forudsætningen for en fair konkurrence.

Dansk Erhverv mener, at der skal laves en skarp definition af aktive og passive aktører, og i den sammenhæng gøre det tydeligt, at ingen forretningsmodel automatisk er fritaget fra ansvar. Det må og skal fortsat bero på deres involvering i aktiviteten. Den nuværende situation undergraver det indre marked og forbrugersikkerheden og kan kun løses ved en fælles europæisk indsats.

>> LÆS FLERE INDLÆG FRA DENNE BLOGGER

 



Del dette indlæg:









Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD