Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Always on – ja selvfølgelig!"

- Jens Thrane-Møller, Marketsquare
Læs bloggen her

Jens Thrane-Møller, Marketsquare



Jens Thrane-Møller er administrerende direktør i reklamebureauet Marketsquare, der hjælper kunder fra detailbranchen med at skabe aktiverende kommunikations- og marketingløsninger. Derudover sidder han i flere af branchens bestyrelser, herunder som formand for Repræsentantskabet i Huset Markedsføring, ligesom han er en populær foredragsholder.

Tidligere har han været administrerende adm. direktør for reklamebureauet Republica, selvstændig konsulent med speciale i forretningsudvikling og markedsstrategi og direktør i Saatchi & Saatchi, ligesom han har været bestyrelsesformand for Den Danske Reklameskole og for Huset Markedsføring.

Jens Thrane-Møller har som marketingsstrateg en sjælden evne til at dissekere enhver marketingproblemstilling og et særligt øje for den gode idé, og det er netop de kvaliteter, der har givet ham en fremtrædende plads i den danske marketing- og reklamebranche.

Læs mere om Marketsquare på: www.marketsquare.dk 

Læs flere indlæg fra denne blogger

Guide til det nye marketingår: Invester, behold, drop

Mandag den 11 januar 2016 kl. 13:59

Velkommen til 2016 - et helt nyt og jomfrueligt år. Ingen ved med sikkerhed, hvad det bringer, og alle vil gerne være først med det nye. Sådan er præmissen for at arbejde med marketing, og hvis du har brug for input til, hvordan du skal vægte marketingopgaverne i året, der kommer, så læs med her. Jeg vover pelsen og giver jeg dig mine tre bedste bud på, hvor du skal investere, hvad du skal beholde, og hvad du helt skal droppe i 2016.

Invester: Mobil-tilstedeværelse
Mere end hvert andet køb starter på nettet, og med den massive udbredelse af smartphones i Danmark bliver retailernes mobile tilstedeværelse kritisk i 2016. Og det er uanset, om man driver en lille eksklusiv specialforretning eller en landsdækkende discountkæde. Konkret betyder udviklingen, at kunderne i stor udstrækning benytter deres mobile internetadgang, mens de shopper. De googler opskrifter, tjekker Pricerunner, ser på alternativer, læser ekspertanmeldelser, deler billeder og spørger deres venner og familie til råds. Og de betaler gladeligt via MobilePay, når de har fundet det, de vil købe.

Denne trend vil dominere detailhandlens kunder i 2016. Der er bare meget få retailere, der i dag byder kunderne op til dans med relevante mobile services før, under og efter købet.

Og mulighederne er bestemt til stede i dag. Beacon og Bluetooth teknologi giver f.eks. mulighed for at skabe ekstraordinære og personlige shoppingoplevelser for kunderne - og derigennem øge loyaliteten. Retaileren kan kommunikere med kunden i det øjeblik, han eller hun træder ind ad døren til den fysiske butik. Det kan være i form af personaliserede rabatter og aktuelle tilbud, men det kan også være produktinspiration, konkurrencer, guides, informationer om lagerstatus på de varer, der kigges på, eller tilbud om personlig shopping baseret på registrerede køb.

Tilsvarende giver tilstedeværelse på sociale medier som f.eks. Instagram eller Facebook mulighed for at bevare og forstærke kundekontakten igennem hele købsprocessen. Og så giver teknologien rig mulighed for at indsamle værdifulde kundeindsigter både omkring digital og fysisk shopperadfærd.

Potentialet er stort, så skal der investeres i kundeoplevelsen i 2016, er mobilteknologien den oplagte mulighed.

Behold og forstærk: Click & collect
Click & collect er en vaskeægte win-win. Fra kundens synspunkt giver Click & collect en sikkerhed for, at den ønskede vare er på lager, ligesom risikoen for en fejlslået eller forsinket levering elimineres. Og så sparer de ovenikøbet fragtomkostningerne. For retaileren er Click & collect lig med lave eller ingen leveringsomkostninger og kommer på den måde uden om kundens forventning om gratis fragt, der i stigende grad truer e-handlens rentabilitet. Med andre ord er Click & collect kommet for at blive - og er du en af de mange retailere, der har implementeret Click & collect, skal du så absolut beholde og forstærke det i 2016.

Men vær opmærksom på, at Click & collect ikke længere er et differentieringsparameter, og at kundens forventninger til servicen derfor vil stige i 2016. Det betyder, at afhentningsstederne skal være i orden og butikkens medarbejdere fuldt opdaterede og serviceorienterede. Det betyder også, at der ikke må være noget, der forhindrer, at kunden kan bytte eller aflevere varer købt online i den fysiske butik - tværtimod skal et kundebesøg uanset ærindet altid betragtes som en mulighed for loyalitetsskabende service og selvfølgelig mersalg.

Drop: Pointbaserede loyalitetskoncepter
I 2015 kunne man nærmest ikke købe en bakke leverpostej uden at blive tilbudt et medlemskab, endnu et plastickort, et pudsigt antal samlemærker eller point for købet, som på den lange bane (måske) kunne udløse rabat på en kniv, et badehåndklæde eller et turpas i Tivoli. Men kundernes ægte loyalitet er ikke bundet op på et badehåndklæde - de er først og fremmest interesserede i opdaterede og attraktive retailkoncepter og selvfølgelig også meningsfuld belønning 'nu og her'.

Så drop de uigennemskuelige og pjattede pointbaserede loyalitetskoncepter og tænk i stedet i skræddersyede og personlige tilbud og eksklusive, værdiskabende services baseret på kundens præferencer, adfærd og tidligere køb. For det er stadig en ufattelig god idé at genkende og belønne sine mest loyale kunder.
 



Del dette indlæg:




Kommentarer

Log ind her for at kommentere blog indlægget. Eller klik her for at oprette en profil






Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD