Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Forstå hvorfor folk bruger adblocking – og lær af det!"

- Bjarke Bekhøj, Compell
Læs bloggen her

Bjarke Bekhøj, Compell



Bjarke Bekhøj er seniorkonsulent og ejer af det digitale marketingbureau Compell, der har specialiseret sig i strategisk rådgivning om tilstedeværelse på de digitale platforme. Compell hjælper kunderne med alt fra analyse og strategi til kampagneopsætning og optimering.

Bjarke Bekhøj har personligt hjulpet alt fra nystartede iværksættere til store nationale koncerner. Med mere end 15 års erfaring har Bjarke været en del af det digitale game længe, og den erfaring er guld værd i det daglige arbejde. I sin karriere har Bjarke hjulpet blandt andet Garant, Tøjeksperten, Varier Furniture, Det Kongelige Teater og Royal Copenhagen med at forløse deres digitale potentiale.

På detailfolk.dk blogger Bjarke om salg, markedsføring og strategi i den digitale verden.

Læs mere om Compell på www.compell.dk  
 

Læs flere indlæg fra denne blogger

Sådan spotter du falske Facebook-sider – og sådan gør du hvis dit brand misbruges

Mandag den 25 januar 2016 kl. 15:10

Det sker desværre oftere og oftere, at en falsk Facebook-side afholder en konkurrence med skjulte dagsordener – og bagmændene er ikke bange for at misbruge kendte og etablerede brands til at opnå deres mål.

Sådan gør de

Svindlerne opretter Facebook-sider i kendte firmaers navne og forsøger herigennem at skaffe likes og brugeroplysninger via falske konkurrencer, som de kan tjene penge på, og som derfor kun kommer svindlerne til gode.

Det får følgevirkninger for det pågældende firma, når andre opretter falske konkurrencer i firmaets navn, da der skabes en negativ brand-opfattelse blandt de kunder, der ser og interagerer med opslaget.

De falske konkurrencer på siderne tiltrækker folk, og det kan være problematisk for de personer, der hopper i fælden. Typisk skal man registrere sig for at være med i konkurrencen - oftest med navn, e-mail, telefon, adresse – og i samme ombæring giver man ganske uvidende samtykke til, at en lang række virksomheder må kontakte én pr. telefon og mail.

Målet kan også være at sælge siden videre, for når en Facebook-side har opnået omkring 10.000 likes, kan den potentielt sælges videre. En sådan side kan nemlig være attraktiv for inkompetente reklamefolk, der ser det som en god måde at få reklamer for produkter i folks news feed.

Endelig er der de rigtig grove tilfælde, hvor der bedes om kreditkortoplysninger til ”betaling af porto for tilsendelse af et gavekort”, hvorefter den tilmeldte trækkes månedligt for et dyrt abonnement på for eksempel et dating-site. Dette var tilfældet for en falsk IKEA-konkurrence for nylig.

Sådan spotter du de falske Facebook-sider og –konkurrencer

Det kan være svært at afgøre, om en Facebook-konkurrence - og dermed også siden bag - er falsk alene ved at kigge på konkurrenceopslaget. Men hvis et stort brand i en konkurrence beder dig "like og dele opslaget" for at deltage i konkurrencen, er der dog oftest grund til mistanke.

Hvis et konkurrenceopslag virker mistænkeligt, bør du undersøge Facebook-siden bag opslaget nærmere. Her kan du kigge efter følgende, der kan indikere, om siden er falsk eller ej.

1. Tjek om der ved siden af sidens/firmaets navn er et blåt flueben. Dette flueben betyder, at siden/firmaet er verificeret og har sagt god for, at de er, hvem de udgiver sig for at være. Det er dog langt fra alle firmaer, som har fået et blåt flueben, selvom det er et officielt firma, der står bag. Et manglende blåt flueben kan altså ikke stå alene som argument for, at en side er falsk.

2. Vær opmærksom på, om siden indeholder relevant information om virksomheden, for eksempel åbningstider, link til deres hjemmesider, fysisk adresse og lignende.

3. Antallet af likes/følgere på siden kan også indikere, om der er tale om et officielt firma eller ej. Hvis siden omhandler et stort, anerkendt firma, og siden har relativt få likes i forhold til firmaets størrelse og alder, er der grund til mistanke.

4. På samme måde kan du tjekke, hvor langt tilbage der eksisterer opslag på siden, da de ældste opslag på falske sider ofte kun er op til få uger gamle.

5. Se om du kan finde firmaets officielle Facebook-side via søgefunktionen på Facebook eller for eksempel firmaets eget website og tjek, om konkurrencen er slået op eller på anden måde nævnt dér.

6. Og brug din sunde fornuft: Hvis en Facebook-konkurrence lyder for god til at være sand, så er den det højst sandsynligt også.

Sådan anmelder du en falsk side

Som privatperson:
Opdager du, at en Facebook-side er falsk og udbyder falske konkurrencer, for eksempel under et kendt brandnavn, kan du som privatperson anmelde siden til Facebook. Det gør du sådan her:

1. Gå til den falske Facebook-side
2. Tryk på menu-knappen
3. Vælg ”anmeld side”/”report page”
4. Følg de instrukser, der kommer frem på skærmen












Som virksomhed:
Hvis du opdager, at en Facebook-side bryder med din virksomheds ophavsret og misbruger dit brand, skal du gøre følgende:

1. Først og fremmest: Dokumentér alt! Tag screendumps af de falske konkurrencer og af Facebook-siden bag. Har du forsøgt at gå i dialog med personerne bag siden, så tag ligeledes screendumps af jeres samtaler. Tag skærmbilleder af de sider der linkes til og i særdeleshed og betingelser for de aftaler, der indgås på disse kampagnesider.

2. Tag offentlig afstand fra den falske side. Lav et opslag på din virksomheds officielle Facebook-side – evt. også på dit website og øvrige platforme. Gør dine følgere opmærksomme på, at der florerer en falsk konkurrence og en Facebook-side, og at disse intet har at gøre med din forretning.

3. Kontakt Facebook. Har du eller dit online-bureau en direkte kontakt til Facebook, benyt da denne, da det går hurtigst. Alternativt kan vi hos Compell hjælpe dig med at formidle kontakten hurtigt. Uanset hvad, så husk at tage screenshots og gemme linket til den falske side.

4. Du kan vælge at anmelde siden som vist ovenfor. Vi anbefaler dog, at du selv kontakter Facebook direkte eller med hjælp fra et online-bureau, så der kan blive taget hånd om sagen med det samme.

5. Du kan også klikke her for at anmelde misbrug af din side. 



Del dette indlæg:




Kommentarer

Log ind her for at kommentere blog indlægget. Eller klik her for at oprette en profil






Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD