Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Kan fremtidens parkering hjælpe butikkerne?"

- Martin Michael Frederiksen, It-ekspert og foredragsholder
Læs bloggen her

Bjarke Bekhøj, Compell



Bjarke Bekhøj er seniorkonsulent og ejer af det digitale marketingbureau Compell, der har specialiseret sig i strategisk rådgivning om tilstedeværelse på de digitale platforme. Compell hjælper kunderne med alt fra analyse og strategi til kampagneopsætning og optimering.

Bjarke Bekhøj har personligt hjulpet alt fra nystartede iværksættere til store nationale koncerner. Med mere end 15 års erfaring har Bjarke været en del af det digitale game længe, og den erfaring er guld værd i det daglige arbejde. I sin karriere har Bjarke hjulpet blandt andet Garant, Tøjeksperten, Varier Furniture, Det Kongelige Teater og Royal Copenhagen med at forløse deres digitale potentiale.

På detailfolk.dk blogger Bjarke om salg, markedsføring og strategi i den digitale verden.

Læs mere om Compell på www.compell.dk  
 

Læs flere indlæg fra denne blogger

Sådan sikrer du at dine kunder modtager relevant indhold

Mandag den 19 september 2016 kl. 10:04

Det er kun meget få virksomheder, som i dag har mulighed for at markedsføre sig til alle (og som bør gøre det). ”Markedsføring til alle” bliver nemlig meget hurtigt meget dyrt, og det giver ikke nødvendigvis et større afkast. Jo mere præcist en målgruppe defineres, jo mere effektivt kan du udforme din markedsføring i forhold til valg af kommunikation, kanaler og indhold – og desto mere får du ud af dine markedsføringskroner.

Når man i ”gamle dage” snakkede om målgrupper, var disse baseret på kvalitative interviews og spørgeskemaer. Det har den digitale verden ændret på. Tidligere har man typisk segmenteret på demografi, men den digitale verden har åbnet op for flere og mere præcise muligheder.

I dag laver man målgruppeadfærd baseret på data om folk, og her er Google og Facebook de to store motorer. Google ved, hvilke hjemmesider vi besøger, og hvad vi søger efter, mens Facebook ved, hvad vi skriver om, liker og interagerer med. Det giver nogle ekstreme muligheder for at skære helt ind til benet i forhold til den målgruppe, man gerne vil ramme.

Hvad er segmentering?

Segmentering betyder at inddele sit potentielle marked i mindre kundegrupper, som har de samme gennemgående karakteristika fx alder, geografisk område, køn, interesser, adfærd, osv.

Forbrugerne opdeles således i segmenter, og din målgruppe er den eller de segmenter, du retter din markedsføring mod. Du foretager en vurdering af, hvilken kundegruppe du umiddelbart har størst mulighed for at sælge til. Denne kan herefter karakteriseres som din primære målgruppe – dvs. den kundegruppe, hvor flest af dine potentielle kunder (forhåbentlig) befinder sig.

Hvorfor er det smart?

Der er mange fordele ved at anvende segmentering i din online markedsføring. For det første kan du ud fra din segmentering udvælge en målgruppe, hvilket giver bedre udnyttelse af din virksomheds ressourcer, fordi kommunikationen rettes med de forbrugere, som faktisk er dine potentielle kunder. Du spilder således færre penge på folk, der ikke er interesserede.

For det andet giver det dig mulighed for at fokusere på din målgruppes krav og behov. Når du kender din målgruppe godt pga. dine indsamlede data, kan du bedre spotte udækkede behov. Det betyder, at du eksempelvis har mulighed for bedre at målrette og tilpasse dine marketingstrategier, produktudvikling og lignende.

Hvordan er segmenteringsmulighederne i hhv. Google AdWords og på Facebook?

Både via Google og Facebook har du mulighed for at indsnævre din segmentering på baggrund af det data, de har om folk.

Via Google AdWords kan du ved hjælp af funktionen ”Målgrupper i markedet” definere din segmenteringsgruppe, når du opretter fx Display-annoncer eller YouYube-annoncer, hvor du forsøger at få opmærksomheder fra et bestemt segment. Her kan du målrette specifikt efter, hvad folk leder efter – og derfor også hvad de er i markedet for at købe.

Hvis du eksempelvis sælger kostumer, kan du vælge at målrette din annonce efter folk, der har søgt efter kostumer på Google.








(Klik for at se illustrationen i større udgave)
 
På Facebook har du mulighed for at være endnu mere specifik i din målretning af annoncer på grund af Facebooks store mængde af personlige data. Udover de demografiske data kan du også segmentere ud fra interesser og adfærd, hvilket kan give din segmentering en ektra dimension og indsnævring.

Du kan eksempelvis bestemme, at din annonce kun skal vises til mødre til små børn, som bor i eller lidt uden for Varde, og som er mellem 25 og 35 år. Derudover skal de interessere sig for bøger.











(Klik for at se illustrationen i større udgave)

Du kan således være meget specifik i din segmentering. Den ovenstående giver 190 daglige brugere, men du skal selvfølgelig også være opmærksom på ikke at gøre dit segment alt for snævert. 

Hvilken segmentering skal jeg vælge?

Segmentering skal foretages ud fra hvert enkelt firma, og der er (desværre) ikke en rettesnor for, hvilke segmenter du præcist skal vælge til din annonce. Det kommer blandt andet an på formålet med annoncen samt hvilke produkter/services, du sælger.

Hvad så med målgruppens størrelse?

Alt efter målsætning for annoncen kan der være forskel på, om det er en fordel at vælge en lille eller stor målgruppe. Hvis du vælger en lille, afgrænset målgruppe, har du mulighed for at gøre annoncen mere personlig og relevant, hvilket vil virke appellerende på de, der ser den.

Hvis du derimod har brug for at brande din virksomhed mere generelt, eller hvis du vil vide mere om, hvilke personer du skal målrette dine annoncer mod, vil en større mulighed være det bedste valg.

Du kan afprøve forskellige segmenteringsmuligheder og -størrelser for at finde ud af, hvad der passer bedst til din virksomhed.

 LÆS FLERE INDLÆG FRA DENNE BLOGGER >



Del dette indlæg:




Kommentarer

Log ind her for at kommentere blog indlægget. Eller klik her for at oprette en profil






Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD