SPONSORERET INDHOLD
Sådan skaber du en effektiv kampagne
Ønsker du at lave en god kampagne for at promovere din organisation, dit brand eller måske nogle specifikke produkter? En kampagne er en vigtig del af en kommunikationsstrategi, og den kan være med til at påvirke en bestemt målgruppe til at ændre holdning eller adfærd.
For de fleste virker det naturligt at springe direkte til aktive del, hvor du får fremstillet selve produktet til kampagnen, så du hurtigst muligt kan få sendt det afsted til målgruppen. Men hvad enten du ønsker at tage kontakt til et trykkeri, som kan hjælpe dig med flotte flyers eller du ønsker at lave en video, så er der nogle ting, som du bør undersøge og planlægge inden. Herunder kan du læse om, hvad der er vigtigt at overveje, når du skal planlægge en god kampagne.
Find din målgruppe
Først og fremmest bør du forsøge at finde, afgrænse og blive klogere på din målgruppe. Hvem er det, du gerne vil have fat i? Hvem skal ændre holdning, eller hvem skal købe dit produkt? Ved at afgrænse din målgruppe sikrer du, at du kan ramme dem bedst muligt. Efterfølgende er det vigtigt, at du forsøger at blive klogere på, hvem de er. Hvad er deres medievaner, hvordan opfanger de budskaber, hvad er årsagen til, at målgruppen ikke allerede gør det, som kampagnen har til formål at få dem til at gøre? Jo mere du ved om målgruppen, jo mere effektiv en kampagne kan du skabe. Med afgrænsede målgrupper kan du bedre tilrettelægge budskabet, så det passer til målgruppen og finde ud af, hvor de er lettest at ramme.
Lav en tidsplan og sæt dig et mål
Når du laver en kampagne, bør du sørge for at have en tidsplan og sætte dig nogle målbare målsætninger. Kampagnen kan løbe over en afgrænset periode, hvor du løbende kan indsætte events og sørge for eksponering. Du kan med fordel lave din tidsplan detaljeret, så der ikke kan herske tvivl om, hvornår de forskellige ting skal foregå. I tidsplanen kan du indskrive nogle mål, og klarlægge hvordan du vil måle på kampagnens effekt. Når du skal vælge, hvordan du vil måle på effekten, skal du forsøge at gøre det så konkret som muligt. Det kunne eksempelvis være ved at måle på antal besøgende på jeres hjemmeside, eller ved at se om der er en udvikling i salg. Ved løbende at evaluere får du ligeledes muligheden for at tilrettelægge din kampagne hen ad vejen.
Så til det sjove
Når du har styr på målgruppen, og du har styr på tidsplan og mål, så er du nået dertil, hvor den kreative proces kan begynde. Hvordan skal kampagnen helt konkret udformes og på hvilke platforme? Her er det kun fantasien, der sætter grænser, og hvis du ikke selv har nogle gode idéer, er der hjælp at hente hos professionelle.
Ovenstående indhold er sponsoreret
Andet sponsoreret indhold
Seneste nyheder
Profiljobs
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter