Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Kampledelse - Effektivt når det går stærkt i butikken

(C) Sidens indhold er leveret af Boisen & Partners A/S og må kun gengives med tydelig kilde og/eller link til siden

Performanze by Boisen & Partners

Konsulenthuset Boisen og Partners A/S har udviklet koncepterne Performanze By Boisen & Partners, og er specialiseret i salg, ledelse og medarbejderudvikling med fokus på detail- og salgsbranchen. Kundelisten tæller Telia, Sahva, Seven Eleven, Only og mange andre.

Læs mere om Performanze By Boisen & Partners her

Den assertive føring er et effektivt værktøj i kampens hede. Assertiv betyder "selvsikker" eller "slagkraftig", men den assertive adfærd handler grundlæggende om at tage styringen på en respektfuld måde.

Det er assertiv føring, du skal anvende, når du bedriver kampledelse i butikken. Kampledelse er netop det, du, bevidst eller ubevidst, gør når det går stærkt i dagligdagen. Kampen opstår, når butikken er fuld af kunder, der er lige kommet varer og oven i alt det, går den ene kasse ned mens der er vagtskifte. Netop i disse situationer er hverken coaching, lange samtaler eller støttende lederstil det effektive værktøj. Når opgaver flyver rundt og det skal gå stærkt, har medarbejderne brug for én, som sætter retning og prioriterer opgaverne for dem, så kan de bedst koncentrere sig om det rigtige.

Med assertiv føring, anvender du den assertive kommunikation til at styre slagets gang. Husk på, at assertiv kommunikation handler om respekt for dig selv og andres holdninger. Derfor skal du ikke være kommanderende eller aggressiv, når kampe skal udkæmpes, for det er lige dér, du har brug for de mest motiverede, konstruktive og positive medarbejdere.

Sådan får du succes i praksis
Den assertive føring i praksis, handler om hele tiden at tage styringen gennem respektfuld adfærd.

I praksis betyder det, at du udstikker retningslinjer med:

”Jeg har lige brug for, at du….”
”Pernille har brug for hjælp, det har jeg brug for du giver hende…”
”Peter (få lige øjenkontakt), hvis du rykker over i Pernilles kasse, kan hun overtage det jeg er i gang med, og så kan jeg fejlmelde kassen”
Dig: ”Pernille hvor langt er du kommet med…”, Pernille: ”Det jeg simpelthen ikke nået…”, Dig: ”Hvor hurtigt kan du få det gjort?” eller ”Hvad er årsagen til det ikke er sket?” Pernille: ”Det er bare væltet ind med kunder..” Dig: ”Pernille du ved jeg sætter pris på din indsats overfor kunderne, hvornår kan du have det gjort?”

Du anvender garanteret allerede assertiv føring helt naturligt, når det går stærkt, men ved at blive bevidst om din kommunikation i spidsbelastningerne, kan du få endnu mere ud af dine medarbejdere.

Så vis retningen og prioritér opgaverne, så frigør du energi hos dine medarbejdere.

Hvad er assertiv kommunikation?
Assertiv kommunikation er kommunikation med respekt for dig selv og den du kommunikerer med. Modsat submissiv og aggressiv kommunikation. Ved submissiv kommunikation tager du kun hensyn til den anden person, og glider af på dine egne behov. Aggressiv kommunikation er når du kun har fokus på dine egne behov og tilsidesætter den du kommunikerer med’s behov.

Ved assertiv kommunikation respekterer du andres behov, og sætter samtidig ord på dine egne behov eller følelser. Assertiv kommunikation er effektivt og sikre at tingene bliver sagt højt, og der skabes handling.
 

Sidens indhold er leveret af ekstern partner, og detailfolk.dk påtager sig intet juridisk ansvar for indhold eller ordlyd.



Del denne side:






Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD