Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Tilpasset efteruddannelse skal løfte virksomheder

Foto: detailfolk.dk



Monday den 18 February 2013 kl. 06:30 af: Freja Thorbech

Et nyt EU-støttet projekt skal gøre uddannelsesinstitutionerne og virksomhederne bedre til at forstå hinanden. Detailhandlen i Silkeborg har allerede nyt godt af initiativet.

Efteruddannelse er ikke nødvendigvis en succes.

Hvis uddannelsesinstitutionerne ikke forstår virksomhedernes behov, kan det være svært at tilrettelægge en relevant uddannelse.

Det skal det EU støttede projekt SkanKomp gøre noget ved.

SkanKomp er et nordisk samarbejde, der har til formål at forbedre uddannelsesinstitutionernes evne til at sætte sig ind i virksomhedernes behov.

Det er planen, at projektet skal benyttes i hele Region Midtjylland.

Oplagt for en presset detailbranche

I første omgang har man kørt et projekt i Silkeborg. Her har 25 detailhandlende været på fem workshops i oplevelsesøkonomi.

Og at netop de detailhandlende er blevet valgt, er der en god grund til.

- Detailhandlen er presset økonomisk, og derfor er det væsentligt at finde andre knapper at dreje på end varernes pris. For eksempel ved at give varerne en merværdi i form af oplevelse, stemning eller følelse, forklarer projektkoordinator ved handelSilkeborg, Anne Thomsen, der er tovholder på hele indsatsen.

LÆS OGSÅ: Detailekspert: Efteruddannelse er vigtigere end nogensinde

Det er handelSilkeborg og Kursuscenteret Handelsskolen Silkeborg, der har stået for uddannelsesforløbet med hjælp fra uddannelseskonsulent Maria Lynggaard Ehmsen, der er uddannet kompetencemægler fra SkanKomp.

- Når man samler erhvervsfolk med forskellige behov og forskellige udgangspunkter, er det vigtigt at finde en fælles platform. Noget alle kan relatere til. Derfor har vi valgt vi at fokusere på kvaliteterne ved at drive forretning i netop Silkeborg, forklarer Maria Lynggaard Ehmsen.

Butikker er gået sammen i et netværk

De handlende i Silkeborg har været glade for projektet.

- Vi har pludselig fået kontakt til hinanden og fundet ud af, at selvom én sælger sko og en anden bøger, så kan vi bruge hinanden til noget, fortæller Michael Schölarth, der har en Bog&Idé-butik på gågaden i byen.

LÆS OGSÅ: Ny uddannelse til butiksansatte og ledere

Det har også betydet, at de handlende er gået sammen i et netværk, der også fremover skal drage fordele af hinanden.

- Jeg deltager i netværket fordi det er spændende og sjovt. Der er masser af positiv energi i det, og i fællesskab kan vi virkelig skabe gode oplevelser for vores kunder. Det er der en stor arbejdstilfredsstillelse i, siger Michael Schölarth.

Netværket er blandt andet gået sammen om at lave eventen ”Oplev Silkeborg” den 10. maj. Her inddrages byens butikker, gader og pladser, og det er noget som også kommunen kan se en idé i. Derfor støttes projektet med 50.000 kroner fra kommunekassen.

LÆS OGSÅ: Kæder i succesfuldt samarbejde om efteruddannelse



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD