Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Shitstorm koster Jensen's Bøfhus millioner

Foto: detailfolk.dk



Friday den 19 June 2015 kl. 06:20 af: Freja Thorbech

Det kan i den grad mærkes på bundlinjen, at Jensen's Bøfhus sidste år røg ind i et gigantisk stormvejr på de sociale medier.

Det er dyrt at blive upopulær på de sociale medier.

Det har Jensen's Bøfhus nu måtte sande, efter restaurantkæden torsdag kunne fremlægge sit årsregnskab for 2014. 

Jensen's Food Group, der består af Jensen's Bøfhus Holding A/S, Danske Familierestauranter A/S og Karl Chr. Skov Jensen A/S, fik i 2014 et samlet underskud på 29,9 millioner kroner mod et minus på 10 millioner kroner året før. 

Samtidig faldt omsætningen med 6,7 procent til 864 millioner kroner.

Årsagen til de dårlige resultater skal findes i den shitstorm, som bøfkæden sidste år landede i på de sociale medier, efter at have vundet en navnestrid mod Jensen's Fiskerestaurant i Sæby.

LÆS OGSÅ: Jensen's Bøfhus i gigantisk stormvejr på de sociale medier

- Det har været et svært år for os, og regnskabet er naturligvis på ingen måder tilfredsstillende. Men modstand motiverer også, så vi har iværksat en lang række tiltag for at opgradere og forny Jensen’s Bøfhus, ligesom vi har lært af ”shit-stormen”, siger stifter Palle Skov Jensen i en pressemeddelelse udsendt i forbindelse med årsregnskabet.

Vrede bundede i misforståelse

Ovenpå Jensen's Bøfhus' sejr i Højesteret steg modviljen mod kæden kraftigt. Eksempelvis fik siden 'Boykot Jensens Bøfhus' på Facebook hurtigt mere end 100.000 likes. Men stifteren mener, at hele miseren bundede i en misforståelse.

- I medierne fremstod sagen om Jensen´s Fiskerestaurant som Davids kamp mod Goliath. Den faktuelle sandhed var, at sagen kun havde vores interesse, da Jensens fiskerestaurant var ved at åbne restaurant nr. 4 i en ekspanderende kæde, hvor man tydeligvis lukrerede på vort brand. Det gav Højesteret os ret i. Men vi var tydeligvis ikke dygtige nok til at få forklaret denne misforståelse. Det vil vi være bedre til i fremtiden, siger Palle Skov Jensen.

Forventer bedring i 2015

Ifølge regnskabet er 2015 begyndt godt med en svag positiv trend. Kæden ved dog endnu ikke, hvornår den danske del af forretningen er tilbage på niveau med før mediestormen, og det vil påvirke resultatet for 2015.

- 2015 bliver et år, hvor koncernen skal genvinde sin position på det danske marked og fortsætte den stærke udvikling i Sverige samt Jensen’s Køkken. Der er ikke planlagt investeringer i nye restauranter, ligesom der i året vil blive fokuseret på at reducere virksomhedens omkostninger, skriver Jensen's Bøfhus i regnskabet.

Jensen's Bøfhus har fra starten af 2015 arbejdet målrettet med trafikskabende tiltag i Danmark, blandt andet ved at lancere kundeklubben Club Jensen, der allerede har fået en del medlemmer.

- At over 150.000 gæster har meldt sig ind i loyalitetsprogrammet Club Jensen’s på under seks måneder, er også et godt tegn, hvor vores grundkoncept med at tilbyde høj kvalitet til fornuftige priser, synes at have plads i markedet, siger Palle Skov Jensen.

LÆS OGSÅ: Jensen's Bøfhus lancerer ny kundeklub: Vil være en af landets største



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD