Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Seks tendenser kan ændre forbrugernes shoppingvaner

Foto: detailfolk.dk



Tuesday den 19 March 2019 kl. 10:57 af: Redaktionen

Forbrugerne handler mere og mere ind fra deres mobiltelefon. Her er seks af de mest betydningsfulde tendenser på området.

Gennem de seneste år er danske forbrugere begyndt at bruge deres mobiltelefon mere, når de handler ind på nettet.

I 2018 gjaldt det 21 procent af de samlede køb på nettet - en fremgang på seks procent i forhold til året før, viser tal fra FDIH.

Nu har Adobe, som taler om en decideret shoppingrevolution, samlet seks af de stærkeste tendenser på området. Læs dem her:

1. PWA’er

De såkaldte PWA’er gør, at aktive websteder kan synkronisere i baggrunden, mens mobilen bruges til noget andet, eller når der ikke er nogen netværksforbindelse.

Med denne teknologi kan websider indlæses på splitsekunder, og i forbindelse med shopping betyder det hurtigere transaktioner og færre efterladte indkøbsvogne.

Indtil videre har dette været en luksus kun anvendt af store virksomheder som Starbucks og Tinder, men Adobe forudser, at i 2020 vil teknologien være mainstream.

2. Augmented reality bliver en almindelig del af shopping på mobilen

Vi kender det i forvejen fra spillet Pokémon GO, og de forskellige digitale enheder bliver mere og mere kompatible med AR-teknologien.

Ikea har allerede vist, hvordan teknologiens muligheder kan udnyttes med deres ‘’try before you buy’’-koncept, og brands fra andre sektorer som kosmetik- og modeindustrien har også taget teknologien i brug.

3. Køb af vare med ét klik.

Et udløbet patent på Amazons ét-kliks-knap er én af årsagerne til, at der for alvor er sat skub i udbredelsen af ét-kliks-betalingsmuligheder.

Teknologien gør det muligt at oplagre brugernes betalingskortoplysninger i deres digitale tegnebog. Det vil sige, at brugerne slipper for at indtaste oplysningerne manuelt, hvilket gør betalingsprocessen meget hurtigere.

4. Stemmeassistenter åbner for skærmfrie oplevelser

Stemmeassistenter er endnu et eksempel på en teknologi, der kommer til at ændre måden forbrugerne interagerer med virksomhederne på.

Teknologien findes i alt fra lamper til headsets, og inden for den nærmeste fremtid vil det være din bil, der spørger dig, om du vil ændre dit sæde eller checke bagage ind, mens du kører til lufthavnen.

5. Universelle mobilbetalinger bliver det nye betalingskort

Den mest udbredte mobilbetalingsapp herhjemme, MobilePay, har mere end fire millioner brugere, og flere virksomheder og butikker tager allerede imod mobilbetaling. Spørger man eksperterne fra Adobe, er dette en løsning, der kun vil blive mere udbredt over de kommende år.

6. Forbrugerne får adgang til at købe en vare via et billede i en gruppechat

Kontekstuel shopping kan allerede ses i en vis grad på fx Instagram, hvor links til varer ligger indlejret i billeder af fx bolig eller outfits. Inden længe slipper forbrugerne for at skulle gå på jagt efter en vare, men vil fx let kunne købe de sneakers deres ven har sendt dem et billede af i Messenger - helt uden at skulle omdirigeres til et andet site.

LÆS OGSÅ: Undersøgelse: Overraskende netbutik har flest tilfredse kunder



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD