Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Outletby i stor vækst frygter ikke nye konkurrenter

Foto: Ringsted Outlet



Friday den 3 May 2013 kl. 10:02 af: Freja Thorbech

Selvom opførelsen af to nye outletbyer er i fuld gang, er man ikke bekymret i det, der indtil nu har været Danmarks eneste outletby.

Nu ser der ud til at komme konkurrence på det danske outletmarked.

Netop nu er man i gang med at opføre to nye outletbyer i henholdsvis Kolding og Høje Taastrup.

LÆS OGSÅ: Outlets er kommet til Danmark for at blive

Det vækker dog ikke bekymring i det, der indtil nu, har været Danmarks eneste Outletby, nemlig Ringsted Outlet.

- Vi er ikke bekymrede for, at de flytter lejere eller kunder fra os, siger center manager Jeanette Jussing Amdal til detailfolk.dk.

Kampen om lejerne

Hun glæder sig til at se, hvordan de nye byer kommer til at udvikle sig.

- Det bliver spændende at se, om de har held til at tiltrække nok lejere, siger hun.

Det er nemlig noget, som Ringsted Outlet selv har kæmpet med.

- Vi havde en rigtig svær opstart, men det er vendt nu, siger Jeanette Jussing Amdal.

Hun forklarer, at den svære start faldt sammen med finanskrisen. Nu er lykken dog vendt i den sjællandske outletby, der netop har åbnet fire nye butikker.

I alt huser byen 31 butikker, og der er to nye på vej. 1,1 millioner besøgende lagde i 2012 vejen forbi Ringsted Outlet, og omsætningen steg med 25 procent.

Placering er altafgørende

Placeringen i Ringsted er ikke tilfældig valgt.

- 40 minutter fra Rådhuspladsen er lige akkurat tæt nok på til at fange københavnerne, men samtidig langt nok væk til ikke at konkurrere med mærkernes egne full price butikker på strøget, forklarer Jeanette Jussing Amdal.

Hun er derfor spændt på, hvordan det vil gå for det kommende Copenhagen Designer Outlets i Høje Taastrup, der ligger meget tættere på butikkerne i hovedstaden. Det er nemlig ikke nødvendigvis en fordel at ligge tæt på byen.

- Det har været svært at få de danske mærker til at tage outlet-tanken til sig. Markedet er følsomt, og de er bange for at træde deres egne butikker over tæerne, siger center manageren til detailfolk.dk.

Den betragtning er detailhandelsekspert fra Retail Innovation Scandinavia Bruno Christensen enig i.

- Konkurrencen på det danske marked er alt for hård til, at man som leverandør ikke kommer til at genere sine forhandlere. Den krig ønsker man ikke at tage, fordi man trods alt skal bruge det forhandlernetværk, man har til sine produkter, siger han.

Bruno Christensen tror heller ikke, at outletcentrene vil få nogen betydning for den danske detailhandel generelt. Han forklarer, at det er et amerikansk fænomen, der er opstået fordi industrien af mærkevarer har haft behov for at komme af med sin overskudsproduktion. Derfor har man solgt den i outletcentre langt væk fra byernes centrum.

- Vi har en helt anden detailhandelsstruktur i Danmark. Vi er et lille land med kort afstand til de nærmeste butikker, siger han til detailfolk.dk.

Han tror derfor ikke, at outletcentrene får nogen betydning andet end at blive en ny form for discount uden en tilstrækkelig grad af butikker.



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD