Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Nyt underskud fra dansk design-darling

Foto: detailfolk.dk



Thursday den 13 August 2015 kl. 09:20 af: Lise Møller Schilder

B&O øger omsætningen, men formår stadig ikke at tjene penge på forretningen på trods af virksomhedens lean-strategi.

Kaster man et hurtigt blik på dette års regnskab fra Bang & Olufsen, ser det i første omgang ud til, at virksomheden har formået at vende flere års underskud til et overskud. På bundlinjen ses nemlig et lille plus på 57 millioner kroner.

Men tallet dækker over en mere dyster udvikling. Trækker man nemlig salget af B&O's Automotive virksomhedfra, ender resultatet på et underskud på 607 millioner kroner efter skat. Det salg gik til den amerikanske højtalerproducent Harman International og gav en kapitalindsprøjtning til B&O på 1,1 milliarder kroner.

Og den indsprøjtning ser ud til at have været tiltrængt, særligt fordi udviklingen i fjerde kvartal betød et underskud på 410 millioner kroner.

LÆS OGSÅ: B&O i ny massefyring

Butikker lukker men salg hos tredjeaktør øges

B&O formåede ellers at øge sin omsætning i 2014/2015 til 2,356 milliarder kroner justeret for salget af Automotive. Det er en vækst i omsætningen på 9 procent, som dog ikke kunne omsættes til et større overskud. Og ledelsen har da heller ikke været tilfreds.

- 2014/15 var økonomisk udfordrende for Bang & Olufsens fortsatte virksomhed, der viste en sund vækst i omsætningen, men utilfredsstillende underliggende indtjening, skriver ledelsen i årsrapporten.

Ser man på udviklingen for B&O's butikker, er der sket en samlet tilbagegang fra 724 butikker året før til 714 butikker i år. Den udviklingen dækker over, at 78 nye butikker er åbnet, mens 88 butikker er lukket. Væksten i butikker er særligt sket i Europa, oplyser virksomheden i årsregskabet.

Til gengæld er salget af varer igennem andre forretninger steget. I maj 2014 blev Bang &Olufsens mærke B&O Play solgt gennem 1400 tredje aktørs detailforretninger. I dag bliver mærket solgt via 3300 butikker.

LÆS OGSÅ: Danske B&O-butikker blandt kædens bedst sælgende



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD