Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Lukning af butikker hjælper koncern i den rigtige retning

Foto: Flügger



Friday den 6 December 2019 kl. 09:27 af: Kristian Holgersen

En mere effektiv forretning og færre butikker giver dansk malingkoncern en bedre indtjening - omsætningen falder.

Flere Flügger-butikker er fjernet fra landkortet, og det har været med til at styrke indtjeningen i den store malingkoncern.

I første halvdel af det forskudte regnskabsår 2019/20 stiger driftsresultatet fra 116 millioner kroner til 167 millioner før skat, hvis man sammenligner med den samme periode sidste år.

Det samlede resultat går samtidig nogle felter frem til 77,3 millioner kroner.

- Det seneste kvartal har vi haft øget fokus på at effektivisere vores forretning, siger Jimmi Mortensen i en pressemeddelelse. Han er topchef i Flügger.

- Vi kan konstatere, at arbejdet har båret frugt, og at vi er lykkedes med at forbedre indtjeningen i andet kvartal markant, fortsætter han.

Færre butikker

En væsentlig del af effektiviseringen har været at skære ned på antallet af butikker. På nuværende tidspunkt driver Flügger 266 egne butikker, mens 148 franchisebutikker også sælger varer fra koncernen.

- Siden efteråret 2018 har vi accelereret konsolideringen af egne butikker, og har i indeværende regnskabsår lukket cirka 6 procent af butikkerne, siger Jimmi Mortensen.

- De færre butikker er en kombination af nedlukning i tyndtbefolkede områder samt konvertering til franchise, som er et indsatsområde for de kommende år, fortsætter han.

En del af salget er flyttet over i de resterende butikker, men omsætningen er alligevel gået en smule tilbage til 988 millioner kroner som følge af lukningerne. Før lå toplinjen lige på den gode side af en milliard.

Hård konkurrence i Skandinavien

Særligt under de hjemlige himmelstrøg er det svært at holde dampen oppe. I Danmark og Norge falder salget med henholdsvis fire og fem procent - i Sverige er der tale om status quo.

- Konkurrencen på de nordiske markeder er hård, og markedet for bygningsmaling er stagnerende, siger Jimmi Mortensen.

På den anden side stiger omsætningen med otte procent i Polen - salget til andre lande, herunder Kina, stiger ligeledes med otte procent.

- Vi har gennem en periode aktivt evalueret specielt det østeuropæiske marked for mulige opkøbsemner med et godt strategisk match til Flügger, siger topchefen og fortsætter:

- Vores nylige køb af aktiemajoriteten i den polske malingproducent Unicell er derfor et vigtigt skridt i udviklingen af Flügger og på vejen mod at indfri koncernens langsigtede finansielle mål.

LÆS OGSÅ: Dom: Flügger taber millioner i flere år gammel strid



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD