Ekspert undrer sig over prognose for dagligvarebranchen
Ekstern lektor ved CBS Per Østergaard Jacobsen undrer sig over en usikker fremskrivning af den danske dagligvarebranche foretaget af Retail Institute Scandinavia.
- Det er altid vanskeligt at spå om fremtiden. Derfor kan man næppe kun fremskrive den eksisterende udvikling. Retail Institute Scandinavia påpeger jo også, at der måske mere er tale om et debatindlæg og/eller en form for provokation.
Sådan siger Per Østergaard Jacobsen, ekstern lektor ved CBS inden for blandt andet Performance Management in Marketing.
Det sker i et interview med detailfolk.dk, som for nylig skrev artiklen ’Prognose: Fremtidens vindere og tabere i dagligvarebranchen’. En artikel, der handler om en fremskrivning af den danske dagligvarebranche frem til år 2025 udarbejdet af Retail Institute Scandinavia, og som ifølge instituttets prognose viser en klar vinder samt en klar taber målt på udviklingen i markedsandele ti år frem.
Således vil Reitan, som blandt andet står bag kæderne Rema 1000 og 7-Eleven, vinde markedsandele, mens Købmandshuset under Dagrofa-koncernen – ifølge prognosen – står til at blive den helt store taber.
Selvom Retail Institute Scandinavia fremhæver under prognosens forudsætninger, at den 'ikke udfærdiges med henblik på at blive til virkelighed, men vil som regel fungere som igangsætter - dels af overvejelser og dels af konkrete handlinger’, så undrer fremskrivningen
Per Østergaard Jacobsen.
LÆS OGSÅ: Oprustning: Dagrofa kaprer Irma-chef
Coop har størst kundekendskab
- Der vil jo næppe være tale om en ’alt-andet-lige-situation’. Meny har tilpasset og udviklet konceptet og har netop introduceret et nyt loyalitetskoncept. Her synes Meny mere agil end Dansk Supermarked Group, der fremstår lidt ’træt’. Men modsat er det nok også sidste chance for Meny, siger Per Østergaard Jacobsen til detailfolk.dk.
Ifølge ham er Bilka og Føtex ’udfordret’, mens Netto ’har tabt pusten’. Men der er endnu ikke dømt krise, vurderer Per Østergaard Jacobsen:
- Konceptuelt står Dansk Supermarked Group dog som den svagteste aktør uden andre kanaler end de klassiske omnibus-kanaler med fokus på tilbudsaviser, annoncer og TV. Modsat er Coop stærkere end længe og med en ny profil omkring fødevarer. De har en god historik qua Coops medlemseje, som kan være en fordel. Men kan også være en hæmsko.
- Det er dog Coop, som ved mest om forbrugerne og har markant længst erfaring med e-handel, fremhæver Per Østergaard Jacobsen, der er ekspert i kundeklubber.
LÆS OGSÅ: Presset Dagrofa klar til krig med de største dagligvarekæder
Per Østergaard Jacobsen lister følgende områder op, som han mener, prognosen fra Retail Institute Scandinavia burde tage højde for:
1) En vigende virkningsgrad af de klassiske kommunikationsformer.
2) Et potentielt vigende marked grundet et stigende fokus på madspil i de private husholdninger – udgør årligt cirka otte milliarder kroner af dagligvarebranchens omsætning. Det kan betyde direkte negative vækst i dagligvarebranchen målt i faste priser.
3) Ændret forbrugeradfærd, som kan betyde større e-handel.
4) Ændret forbrugeradfærd mod convenience food - med UK som eksempel.
5) Ikke nødvendigvis er store butikker lykken. Det er mere beliggenhed, service, sortiment og åbningstid. Planlovens udformning er mere et udtryk for lobbyisme end som for at tilgodese forbrugernes interesse.
6) Andre kan tage markedsandel på måltider – morgenmad, frokost og aftensmad. Måske tænker mange dagligvarekæder i produkter og ikke i løsninger for familierne i hverdagen?
7) Industrien bliver på et tidspunkt nødt til at reagere på de stigende krav til kædetold (markedsføringstilbud og rabatter til ’tilskudsaviserne’) og vil måske forsøge andre kanaler, siger Per Østergaard Jacobsen.
LÆS OGSÅ: Coop om digital revolution: Jordskælv i hele koncernen
Bud på fremtidens vindere
Af rapporten fra Retail Institute Scandinavia fremgår det, at Reitans markedsandel i Danmark i dag udgør 10,6 procent, mens andelen i år 2025 er vokset til 13,4 procent – en stigning på 26,4 procent.
Derimod ser det - ifølge prognosen - dystert ud for Købmandshuset, som i dag sidder på 13,2 procent af markedet i den danske dagligvarebranche, mens markedsandelen i år 2025 er skrumpet til 10,8 procent - et fald på 18,2 procent.
På spørgsmålet til Per Østergaard Jacobsen om han tror, at Reitan bliver den store vinder, mens Købmandshuset omvendt taber størst markedsandel fra 2015 til 2025, svarer den eksterne lektor ved CBS inden for blandt andet Performance Management in Marketing:
- Rema 1000 gør det godt. De har lyttet til forbrugerne og har fokus på madspil og mindre portioner. De har opdaget, at knap halvdelen af alle hustande består af enlige.
- E-handlen vil opnås den største stigning i procent. Jeg tror stadig på Coop og Rema og discount eller EDLP (Everyday low prices). Man kan vel næsten ikke længere tale om discount i forhold til udvalg og indretning.
- Der kommer sikkert også nye koncepter, hvor der fortsat er fokus på forholdet mellem kvalitet og pris, og så er der måske andre parametre, som bliver mindre vigtige, vurderer Per Østergaard Jacobsen.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter