Eksperiment: Enkle skilte ændrer kundernes indkøbskurv
Det er lykkedes at få kunderne til at købe langt mere økologisk svinekød i fem Coop-butikker ved hjælp af få greb.
Et eksperiment med nudging fra Coop, Økologisk Landsforening og iNudgeyou har givet gode resultater.
Opsætning af et skilt med teksten Dansk økologi og klistermærker på gulvet, som viser, at en økologisk gris har langt mere plads end både frilandsgrise og konventionelle grise, viser sig at påvirke kunderne.
I supermarkederne oplevede Coop et mersalg af økologisk svinekød på 19,8 procentpoint i uge 45-48, mens det var 36,8 procentpoint i discountbutikkerne.
- Det virker, at man minder kunderne om, at den økologiske vare også er dansk. Samtidig bestyrker gulvklæbet dem i, at de har truffet det rigtige valg. Da det økologiske kødsalg generelt er ret lille, ser jeg et stort potentiale i at vise eller skrive, at kødet er produceret i Danmark, siger Thomas Roland, CSR-chef hos Coop, i en pressemeddelelse.
Giver kunderne inspiration
I en række testbutikker fik kunderne desuden fået inspiration til en nem salat, hvor solsikkekerner var en af ingredienserne.
Samtidig blev de økologiske solsikkekerner flyttet ind i frugt- og grøntafdelingen. Det førte til hele 91,8 procentpoints stigning i salget af økologiske solsikkekerner i forhold til kontrolbutikkerne.
Det markante tal vækker stor nysgerrighed hos Thomas Roland, fordi kunderne ofte ikke ved, hvad de skal spise, når de handler i butikkerne.
- De har brug for den overraskende inspiration, der kan give dem ideer til nye retter i indkøbssituationen. Derfor er der et stort potentiale i at visualisere helt simple hverdagsopskrifter på den måde, siger han.
LÆS OGSÅ: Top 10: Disse mærker er danskernes favoritter i dagligvarebutikkerne
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter