Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Derfor satser Aldi på bæredygtig kakao

Foto: detailfolk.dk



Tuesday den 20 October 2015 kl. 15:06 af: Søren Duran Duus

Den tyske discountkæde ønsker en større andel af bæredygtige varer i sine danske butikker.

Ved hjælp af 100 procent bæredygtig kakao vil Aldi øge antallet af bæredygtige varer i alle kædens butikker i blandt andet Danmark.

Kæden har frivilligt valgt at påtage sig en række forpligtelser og gør dermed en betydelig indsats for at støtte en fremtidssikret og bæredygtig dyrkning af kakao, oplyser Aldi.

Derfor skal alle kakaoprodukter i kæden fremover være certificeret bæredygtige og fremstillet i overensstemmelse med de anerkendte certificeringsstandarder UTZ Certified, Rainforest Alliance eller Fairtrade.

Allerede ved udgangen af 2016 skal alle kædens egne produkter med ’et væsentligt indhold’ af kakao, for eksempel choklade, is og morgenmadsprodukter, være af certificeret bæredygtig kakao. Herudover skal alle kædens tilbudsvarer med kakao ved udgangen af 2017 også være produceret med certificeret bæredygtig kakao.

LÆS OGSÅ: Aldi tilslutter sig miljøkampagne

'Har mange ting i støbeskeen'

Omkring 50 procent af alle kakaovarerne i Aldi er i dag produceret af certificeret bæredygtig kakao.

Det nye tiltag hos Aldi sker for at understøtte bæredygtige omstilling og for at forbedre sociale og økonomiske forhold i kakaoproducerende lande.

Med sin nye indkøbspolitik for kakao ønsker Aldi at styrke 'sit engagement som en ansvarsbevidst virksomhed, der aktivt påtager sig et samfundsansvar'.

Siden 2015 har Aldi Nord-koncernen blandt andet været aktiv medlem af ’German Initiative on Sustainable Cocoa’ (Gisco), der samarbejder tæt med dyrkningslandene for at bevare de naturlige ressourcer med hensyn til miljø og sociale standarder.

Aldi er desuden engageret i Cicso-projektet ’Pro planteurs”, der arbejder på at forbedre arbejds- og levevilkår for kakaobønder. Via træning og uddannelse bliver både bæredygtigheden og produktiviteten forbedret for småbønder og familielandbrug i Elfenbenskysten.

Selve Aldis kakao-indkøbspolitik, som gælder for hele Aldi Nord-koncernen, kan læses på Aldis hjemmeside, gør vicedirektør i Aldis indkøbsafdeling i Danmark, Thomas Hedegaard Bang, opmærksom på over for detailfolk.dk, ligesom han svarer, at discountkæden har 'mange ting i støbeskeen', som Aldi løbende vil offentliggøre.

LÆS OGSÅ: Aldi vil åbne flere butikker end tre konkurrenter tilsammen

Pengene fosser stadig ud af Aldi

I 2014 måtte Aldi i Danmark indkassere et underskud på 265 millioner kroner. I 2013 lød underskuddet på 228 millioner kroner, mens den tyske discountkæde samlet set har tabt 679 millioner kroner i Danmark i løbet af de sidste fem år.

Aldi har mere end 220 butikker i Danmark, hvoraf den første åbnede i 1977 som Danmarks første discountbutik. Kæden beskæftiger mere end 2.000 medarbejdere herhjemme.

LÆS MERE I: Aldi i nyt trecifret millionunderskud



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD