Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Butiksansatte skal uddannes i internethandel

Foto: detailfolk.dk



Friday den 28 September 2012 kl. 06:30

E-handlen er kommet for at blive, og derfor skal butiksansatte forberede sig på en revolution af deres arbejdsform, mener eksperter.

Danskerne handler på nettet som aldrig før, og det lader bestemt ikke til, at den tendens er faldende, tværtimod. Den stigende e-handel har i den grad ramt detailbranchen og de butiksansatte, der må indstille sig på at lære også at kunne sælge på nettet og hjælpe online-kunder, hvis de vil beholde jobbet. Det vurderer flere eksperter i avisen.dk. 

- Det er ikke nok, at man undervises i at kunne skrive pæne papskilte med tilbud på tre dåser tomater, hvis det, man skal kunne, er at skrive en fængende salgstekst til nettet, siger kommunikationschef fra Foreningen for Dansk Internet Handel, Henrik Theil til avisen.dk.

Specialspor i internethandel

Nogle uddannelsesinstitutioner har allerede taget e-handlens indflydelse på detailbranchen seriøst, og på Niels Brock i København kan man fremover få kurser i at betjene kunder online. 

- I løbet af efteråret kan de studerende vælge et ud af ni specialistspor, hvoraf internethandel vil være et af de ni. Der vil de studerende modtage tre ugers intensiv undervisning og vil derfor få kvalifikationer på området, siger uddannelsesdirektør på Niels Brock, David Jensen til avisen.dk

Hos HK/Handel har man ansat uddannelsesambassadører, der skal tage rundt i landet og efteruddanne medlemmer i internettethandel, skriver avisen.dk

Kundeoplevelse i fokus

Hvis detailbranchen og de butiksansatte skal have kunderne væk fra computeren og ind i butikkerne, skal de kunne tilbyde kunden en særlig god kundeoplevelser, vurderer professor på Institut for IT Ledelse ved CBS Niels Bjørn-Andersen.

- Mange produkter kan man i dag finde billigere på nettet. Så hvis kunden skal handle i den fysiske butik, må man give indkøbsoplevelsen en ekstra værdi. Boghandlere kan arrangere oplæsning, og vinhandlere kan have smagsprøver til kunderne. Det er ting, som ikke er muligt på nettet, siger han til avisen.dk

 

(avisen.dk)

 

 

 

 



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD