Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Børnetøjskæde hopper med på genbrugsbølgen

Foto: Youtube.com



Sunday den 20 October 2013 kl. 11:10 af: Freja Thorbech

Flere og flere modekæder tilbyder kunderne en genbrugsordning, hvor de kan aflevere aflagt tøj. Nu hopper en dansk børnetøjskæde med på bølgen.

De hullede sokker nederst i skuffen og de gamle jeans, der ikke længere passer om livet.

Det hele kan genanvendes, og det vil Name it sætte fokus på med et nyt genbrugskoncept, som kæden lancerer i alle sine europæiske butikker i slutningen af oktober, skriver den i en pressemeddelelse.

Børnetøjskæden ønsker med det nye koncept Be Green at sætte fokus på på miljørigtig afskaffelse og genanvendelse af gamle tekstiler som tøj og sko. Derfor kan kunderne aflevere deres brugte, aflagte og endda ødelagte tøj og sko i alle Name it’s butikker, og det gælder uanset mærke, stand og kvalitet.

Indtil nu har Name it prøvekørt konceptet i alle danske og udvalgte svenske butikker, men snart kan alle kunder i Danmark, Norge, Sverige, Finland, Island, Irland, Tyskland, Østrig og Holland aflevere brugt tøj i deres lokale Name it-butik.

Fra barn til barn

Kæden samarbejder med det tyske recycling firma I:CO, der sender tøjet videre til en sorteringsplantage, hvor det enten sendes videre til genbrug eller bliver nedbrudt til fibre, der kan indgå i produktionen af andre materialer som fyld til bamser, isolering til huse og lege-pladsunderlag. Hvert år smides der nemlig mere end 50 millioner tons tøj ud, hvoraf cirka 80 procent ender på lossepladsen, selvom størstedelen stadig kan bruges.

Også svenske H&M samarbejder med I:CO om en lignende ordning.

LÆS OGSÅ: H&M vil have fingrene i kundernes gamle klude

Name it ønsker samtidig at gøre initiativet til noget, der går fra barn til barn. Derfor donerer kæden 4,5 krone for hvert kilo tøj, der bliver indsamlet til et velgørende formål, der arbejder for børns vilkår. I Danmark har kædens Facebook-venner valgt, at pengene det første år skal gå ubeskåret til foreningen Glæd Børnene. Se Name its tegnefilm om det nye tiltag nedenfor.

LÆS OGSÅ: Dansk herretøjsgigant satser på grønne jeans



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD