Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Analyse: Oplagt mulighed for at styrke salget bliver forbigået

Foto: Colourbox



Analyse: Oplagt mulighed for at styrke salget bliver forbigået
Tuesday den 16 February 2021 kl. 10:49 af: Kristian Holgersen

De store markedspladser på nettet kan være en vej til udenlandske kunder. Men få danske virksomheder udnytter den mulighed, viser tal.

Langt de fleste danske virksomheder er opmærksomme på de enorme markedspladser på nettet.

Trods kendskabet er der en udbredt tilbageholdenhed, når det gælder om at sætte sine egne varer til salg på eksempelvis Amazon, Zalando eller kinesiske Alibaba.

I 2018 brugte 10 procent af danske virksomheder globale markedspladser som salgskanal, og gennem de seneste to år er andelen blot steget til 12 procent. Det viser en undersøgelse fra DI Handel, Industriens Fond og CBS.

- Online markedspladser har stor betydning for, hvorledes markedsstrukturerne fungerer. Det er derfor positivt med den høje kendskabsgrad, siger Jan Damsgaard. Han er professor i digitalisering på CBS-

- Det er dog ærgerligt at se, at der på trods af både kendskabsgrad og et generelt boom i e-handel på tværs af markeder, stadig er relativt få virksomheder, der udnytter de eksportmuligheder, som markedspladser kan give, fortsætter han.

En oplagt mulighed for eksport

Langt flere virksomheder burde udnytte mulighederne for at eksportere deres produkter til hele verden gennem de store markedspladser, lyder det fra Dansk Industri.

- Det kan kun gå for langsomt med at komme i gang, siger Sidsel Dyrholm Holst, der er branchedirektør i DI Handel.

- På hjemmemarkedet ser vi at rigtig mange virksomheder på grund af coronarestriktioner har øget salget via nettet. Lad os dog udnytte de gode muligheder for at eksportere via nettet også. Det kan være med til at styrke eksporten både på kort og længere sigte, siger Sidsel Dyrholm Holst.

Blandt de danske virksomheder er Amazon den mest brugte markedsplads - en tredjedel bruger den amerikanske gigant, viser undersøgelsen. Men det kan betale sig at orientere sig bredt

- Der er dominerende markedspladser inden for hvert land og inden for hver produktkategori. I Tyskland er fx Otto og Zalando sammen med Amazon giganterne, hvor det i Kina er Tmall, Alibaba og JD, der løber med kunderne, siger Jan Damsgaard.

LÆS OGSÅ:  Netbutikker sætter barren for 2021: Eksplosionen bliver mindre



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD