Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Detailhandlen på Bornholm får tiltrængt million-hjælp

Laksetorvet i Rønne. Arkivfoto: Colourbox.




Wednesday den 23 September 2020 kl. 06:00 af: Kristian Holgersen

Coronakrisen har været hård for detailhandlen på Bornholm. Et tilskud på flere millioner bliver nu sendt afsted for at hjælpe butikkerne.

Bornholm er rig på mindre butikker, caféer og restauranter. Men siden udbruddet af coronavirus ramte i foråret, har de haft det svært.

For at komme detailhandlen på den populære ferieø til undsætning, har Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse besluttet at give 6,4 millioner kroner i støtte, skriver organisationen i en pressemeddelelse.

Pengene skal bruges i projektet Genstart Erhverv i Gadeplan - Responsible Island Bornholm, som skal give den bornholmske detailhandel et kompetenceløft på flere områder - blandt andet skal butikkerne klædes på til den digitale omstilling.

- Mange forretninger i Bornholms detailhandel har fået genskabt omsætningen – godt hjulpet af de mange danske turister i sommer, siger Christa Lodahl. Han er erhvervschef i Business Center Bornholm.

- Men kundernes adfærd har ændret sig efter COVID-19, og fremtiden kræver blandt andet, at vores detailhandel bliver klædt bedre på til digitalisering og til balancen mellem fysisk og digital tilstedeværelse.

- På Bornholm har virksomhederne ovenikøbet en lav grad af digitalisering, så projektet rammer klokkerent ned i vores behov, fortsætter han.

I øjenhøjde med detailhandlen

Florist Lotte Hjort, der ogsåer bestyrelsesmedlem i Rønne Handelsstandsforening, ser frem til den nye, bornholmske indsats.

- Projektet lander lige i øjenhøjde med os i detailhandelen, for vi har brug for et kompetenceløft, så vi også i fremtiden kan klare os, siger hun.

- Samtidig er vores brancher og forretninger meget forskellige, hvilket afspejles i antallet af medarbejdere. Derfor er det godt, at udviklingsplanerne udformes efter virksomhedens behov, og at indsatsen bliver personlig og digital og kan komme til at ligge uden for butikkernes åbningstid, fortsætter hun.

Bornholmer-projektet er et af i alt otte nye projekter, der får støtte fra bestyrelsens pulje ”Morgendagens kompetencer”. Projekterne, der medfinansieres af EU’s Socialfond, arbejder med kompetenceløft inden for kvalificeret arbejdskraft, grøn omstilling og digitalisering.

LÆS OGSÅ: Planlov strider imod regeringens ambitioner om levende bymidter



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD