Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Markedschef peger på urimelig forskelsbehandling

Foto: detailfolk.dk



Wednesday den 11 January 2023 kl. 11:03 af: Kristian Holgersen

Mens butikkerne hænger på kontantpligten, så bliver andre fritaget. Det er urimeligt, lyder budskabet fra markedschef.

Store dele af detailhandlen ønsker et opgør med kontantpligten, så de enkelte butikker selv kan bestemme, om de vil tage imod kundernes pengesedler og mønter.

Men indtil videre har det ikke været muligt at lempe lovgivningen.

I et opslag på LinkedIn undrer markedschefen i brancheorganisationen Dansk Mode & Textil Detail, Jens Birkeholm, sig over den sag. Flere andre steder i samfundet er kontantpligten nemlig allerede ophævet.

- Gang på gang mødes butikkerne med argumentet om, at det stiller særligt den ældre del af befolkningen, der ikke bruger betalingskort, svagere, hvis de ikke kan betale med kontanter, skriver Jens Birkeolm og fortsætter:

- Man kan så notere sig, at bekymringen for de ældre borgeres muligheder for at betale ikke gælder, når det gælder parkering i København, på Frederiksberg m.fl. Her har man i en del år kun kunnet betale parkering med betalingskort eller apps.

Desuden nævner han betaling i busserne, som heller ikke tager imod kontanter.

- Det offentlige høster fordelene ved at begrænse kontanterne, men fastholder omkostningstunge krav om kontanter i butikkerne. Det er ret beset noget rod, og det er en urimelig forskelsbehandling, der skal gøres op med, skriver Jens Birkeholm.

Større bøde for at afvise kontanter

Både Dansk Erhverv og Horesta har talt for en afskaffelse af kontantpligten.

For nylig blev sagen igen en del af den offentlige debat, da cafékæden Original Coffée blev idømt en bøde på 40.000 kroner for at afvise kontant betaling fra kunderne i en periode på fire måneder.

- Mange af vores medlemmer bruger urimeligt meget tid og mange penge på alt fra at købe byttepenge til at håndtere, opgøre og aflevere kontanterne. Det giver en ineffektiv drift og er spild af medarbejderressourcer, sagde den kommercielle direktør i Horesta, Jeppe Møller-Herkind, i den forbindelse.

LÆS OGSÅ: Gør det frivilligt at tage imod kontanter



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD