Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Mange forbrugere tager fejl af netbutikkernes ophav

Foto: detailfolk.dk



Monday den 9 December 2019 kl. 06:00 af: Kristian Holgersen

Forbrugere har svært ved at vurdere, om netbutikker er danske eller udenlandske, viser ny undersøgelse. Det kan give problemer.

Selvom beskrivelsen af varerne står på dansk, og priserne bliver angivet i danske kroner, så behøver netbutikken ikke at være dansk.

Næsten en tredjedel af forbrugerne herhjemme har købt varer i en udenlandsk netbutik, som de egentlig troede var dansk, viser en ny rundspørge som analyseinstituttet Wilke har gennemført for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen blandt godt 1.000 danskere.

Når forbrugerne ikke er klar over, hvor de handler, kan det give anledning for en række problemer.

- Mange danskere er ikke opmærksomme på toldreglerne og beløbsgrænserne for told og moms, når de handler på nettet, siger Maren Holm Johansen i en pressemeddelelse. Hun er handelsdirektør i Toldstyrelsen.

- Det kan betyde en ekstraregning, og det er jo ikke nogen sjov overraskelse at få, hvis man tror, man har gjort en god handel. Derfor opfordrer vi helt generelt danskerne til at besøge tjektolden.dk, før man sætter sig til tasterne og køber julegaverne, siger hun.

Færre rettigheder

Undersøgelsen peger på, at omkring 40 procent af forbrugerne har oplevet problemer i forbindelse med en handel på nettet. Det kan være varer, der aldrig dukker op, har fejl eller ser anderledes ud end på nettet.

Er handlen gennemført i en netbutik uden for EU, kan det være sværere at få redt trådene ordentligt ud med sælger.

- Vi hører fra forbrugere, som bliver overraskede, fordi de tror, at de har handlet i Danmark eller EU, men hvor varen så sendes fra et land uden for EU, siger Lars Arent, Leder af Forbruger Europa.

- Det kan gøre det svært at komme efter sælgeren, hvis der er noget galt med varen. I hele EU har du gratis eller billig klageadgang, fx gennem Forbruger Europa – det har du ikke i lande uden for EU, siger han.

Knap 90 procent har handlet i danske netbutikker inden for de seneste to år, mens små 60 procent har handlet i netbutikker i andre europæiske lande. Næsten 40 procent har handlet i netbutikker uden for EU.

LÆS OGSÅ: Melder 150.000 netbutikker til dansk politi

 



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD