Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Krav om at “tagge” blev en dyr omgang for lokal café

Foto: Colourbox



Friday den 17 June 2022 kl. 12:00 af: Kristian Holgersen

Fejltrin på de sociale medier endte med en tur i retten for en lokal café, som nu er blevet idømt en større bøde.

En café i Vejle er kendt skyldig i overtrædelse af spamforbuddet og skal i den forbindelse betale en bøde på 10.000 kroner.

Det har retten i Kolding afgjort, skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

Forbrugerombudsmanden politianmeldte den pågældende café for at have afholdt 12 konkurrencer på Facebook, hvor det var et krav at tagge sine venner for at deltage.

Når man tagger en person, udløser det en notifikation til den taggede person, hvor der henvises til virksomhedens konkurrence. Dermed modtager den taggede person markedsføringsmateriale uden at have givet samtykke hertil, og det er en overtrædelse af markedsføringslovens forbud mod spam.

Konkurrencerne blev afholdt i perioden fra udgangen af september 2019 til medio september 2020. Forbrugerombudsmandens undersøgelser viser, at der i denne periode blev sendt 3.067 notifikationer som følge af tags af personer i de 12 konkurrencer.

- Forbrugerne skal give samtykke, før en virksomhed må sende markedsføring til dem. Det gælder også på de sociale medier, hvis en virksomhed fx foranlediger, at forbrugere bliver kontaktet gennem andre forbrugere på virksomhedens vegne, siger Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen.


Uddrag fra dommen:

”Det er rettens opfattelse, at en konkurrence med krav om tagning af personer for deltagelse - til trods for manglende direkte aftale om markedsføring - har en sådan karakter og incitament for deltageren, at selvom det er en ukendt kreds af personer, der deltager og ved tagning videresender markedsføringen til endnu en ukendt og ubestemt kreds af personer, som modtager en notifikation i notifikationsindbakken på deres facebookside, så vil en konkurrence med krav om tagning skulle anses som markedsføring hidrørende fra den erhvervsdrivende, og derfor for omfattet af markedsføringslovens § 10, stk. 1.”

Kilde: Forbrugerombudsmanden


LÆS OGSÅ: Tager imod stor bøde for urent trav i to netbutikker



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD