Disse produkter vil forbrugerne stadig gerne betale ekstra for
Henrik Trangeled Kristensen, partner og detailhandelsekspert i PwC. Foto: PR.
Livremmen bliver spændt ind hos mange forbrugere, viser undersøgelse. Men et særligt punkt viser stor modstandsdygtighed.
Der bliver passet på pengene, viser en undersøgelse fra konsulenthuset PwC, hvor forbrugere over hele verden har deltaget.
Næsten 7 ud af 10 forbrugere vil spare på ikke-nødvendige udgifter, fordi de stigende leveomkostninger vejer tungt i budgettet.
- Efterhånden som priserne stiger, skærer forbrugerne ned på ikke-nødvendige udgifter, og de bruger mere tid på at lede efter de billige alternativer, siger Henrik Trangeled Kristensen, partner og detailhandelsekspert i PwC.
Flest forbrugere regner med at skære ned på luksus- og premiumprodukter (53 procent), men også rejser (43 procent) og mode (41 procent) ligger højt. Forbruget af dagligvarer vil færrest forbrugere skære ned på - det gælder for 24 procent.
Selvom forbrugerne planlægger at spare, er de fortsat villige til at betale mere for bæredygtige produkter. Hele 78 procent vil stadig betale en højere pris for et produkt, der er produceret lokalt eller lavet af genbrugte, bæredygtige eller miljøvenlige materiale.
- Ifølge undersøgelsen ser vi, at forbrugerne fortsætter med at prioritere produkter, der er etisk producerede og bæredygtige, mens de ellers sparer på tværs af alle produktgrupper, siger siger Henrik Trangeled Kristensen.
- Detailhandlere må derfor udnytte og diversificere deres distributionskanaler, tilbyde konkurrencedygtige priser samt investere i modstandsdygtige forsyningskæder, hvis de skal klare sig godt igennem denne vanskelige tid, siger han.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter