Direktør i Coop vil overbevise politikerne med nyt tiltag
Den nye discountkæde i Coop sætter nu gang i et bekosteligt eksperiment, som skal overbevise politikerne om, at momsen bør ændres.
Fra på torsdag og en uge frem sænker Coop 365discount priserne på frugt og grønt med et beløb, der svarer til momsen.
Det skriver discountkædens kommercielle direktør, Jeff Salter, i et opslag på LinkedIn.
Selvom momsen bliver trukket fra priserne ude i butikkerne, slipper Coop 365discount naturligvis ikke for at afregne med staten. Derfor kræver manøvren en større investering fra dagligvarekoncernens side.
Ifølge Jess Salter handler det om at sætte fokus på at sænke momsen på frugt og grønt.
- Forhåbentlig kan vi vise politikerne, at lavere priser fører direkte til et øget forbrug af frugt og grønt. Hvis du også synes lavere moms på frugt og grønt er en god ide, så kan du støtte op om vores forslag på, skriver han på LinkedIn.
Jeff Salter og resten af Coop står ellers ret alene med forslaget. Ingen af de store partier i Folketinget går ind for at differentiere momsen på varer, selvom det er en udbredt løsning i resten af EU.
- Det er veldokumenteret, at frugt og grønt hører til de sundeste og allermindst klimabelastende fødevarer, skriver Jeff Salter og fortsætter:
- Differentieret moms er de facto det politisk tilgængelige værktøj, som kan sænke priserne på netop disse fødevarer - og dermed højne den danske folkesundhed og mindske klimabelastningen – og derfor giver den politiske afstandtagen på dette punkt ikke mening for mig.
LÆS OGSÅ: Salling Groups nye discountkæde tager stikket hjem i pristest
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
To dagligvarekæder går i fælles modangreb på discount
Stor opkrævning: Udenlandske netbutikker skal betale millioner i moms
Tidsindstillet moms-bombe truer tusindvis af virksomheder
Rapport viser minimal momskontrol: - Det er detailhandlens klimakatastrofe
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter