Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Aprilsnar 2017: Her er detailbranchens bedste

Hos Føtex mente man den 1. april, at vejen frem til at gøre hverdagen lettere for kunderne ville være at indføre kategorihatte på alle medarbejdere
Foto: Føtex



Monday den 3 April 2017 kl. 11:05 af: Dennis Clausager

Den 1. april bød på detailhistorier om grise på taget, grænsemure, overnattende kunder og stillebutikker. Se flere af årets falske historier her.

Som traditionen byder, er der masser af mere eller mindre troværdige historier i medierne den 1. april, og 2017 var ingen udtagelse. Også i detailbranchen var der fra mange sider forskellige bud på den perfekte aprilsnar, og især dagligvarebranchen var aktiv på pressesiden. Vi bringer her et udvalg af historierne – god fornøjelse: )

Føtex indfører kategorihatte

Hos Føtex mente man at vejen frem til at gøre hverdagen lettere for kunderne ville være at indføre kategorihatte på alle medarbejdere.

Som den første butikskæde i Europa tilføjer føtex nemlig særlige hatte til personalets uniform, så det er nemt at afkode den enkelte ansattes funktion, fortæller Thor Jørgensen, der er direktør i føtex:

– Vi vil gerne gøre det endnu nemmere for alle vores gode kunder at få den helt rigtige vejledning, og vi vil gøre det meget tydeligt, hvem de kan henvende sig til, hvis de mangler råd og vejledning. Vi er overbevist om, at det bliver en stor succes.

Således vil føtex’ medarbejdere i eksempelvis bager-afdelingen fremover bære en elegant og særlig brød-hat, mens medarbejderne i Frugt- og Grønt-afdelingen vil have frugt-hatte på. Alt sammen med henblik på at sikre den optimale navigation for kunderne, som ikke vil være i tvivl, om de har fået fat i den rigtige fagperson.

Smagsmærkater hos Meny

Hos konkurrenten Meny mente man, at lanceringen af nye smagsmærkater, der ville gøre det muligt for vores kunder at opleve varernes høje kvalitet allerede inden de kommer dem i kurven, ville glæde kunderne.

- Vi er meget stolte over vores høje kvalitet hos MENY, og derfor har vi glædet os til at introducere dette nye tiltag, der gør det muligt for vores kunder at prøvesmage vores kvalitetsprodukter, allerede før de beslutter, hvilke fødevarer de vil tage med hjem til familien, udtaler Henriette Dudek Povlsen, marketingchef i MENY.

Opfindelsen er udviklet af et team af MENYs madarbejdere, der hver dag sørger for, at der står velsmagende varer på hylderne.

- Uanset om det er snacks, salater eller bagværk synes vi, det er vigtigt, at kunderne kan opleve kvaliteten fra det øjeblik, de træder ind i butikken. Ved et enkelt slik på pakken kan kunderne nu smage den gode kvalitet, mens de står ved hylderne. Og vi glæder os til at fortsat at give kunderne store smagsoplevelser, når de træder ind i en MENY-butik, afslutter Henriette Dudek Povlsen

Jysk – nu med overnatning og gratis morgenvækning

For at give kunderne bedre tid til at vælge den helt rigtige madras, fortalte Jysk, at man nu indførte overnatningsmuligheder i udvalgte butikker.

- Det er ikke for sjov, at vores strategi hedder Customer First. Vi sætter kunden først i alt, hvad vi foretager os, og derfor virker den her nye mulighed da også helt indlysende. Faktisk undrer jeg mig lidt over, at vi ikke er kommet på idéen noget før, siger Communications & CSR Director i JYSK, Rune Jungberg Pedersen.

Når kunderne efter grundig vejledning af JYSKs veluddannede personale har udvalgt den madras, der passer bedst til deres behov, gør medarbejderne sengen klar til overnatning. Kunderne kan frit vælge mellem det store udvalg af dyner, puder og sengetøj.

For at sikre en ekstra god søvn får kunderne også godnatlæsning med i købet, så de falder i søvn til lyden af en blid fortællerstemme. JYSKs grundlægger og ejer, Lars Larsen, har nemlig indtalt sin selvbiografi som lydbog, så den kan høres fra højtaleranlægget i butikken.

- Det bedste ved det hele er, at vi uden ekstra omkostninger kan tilbyde kunderne gratis morgenvækning, når personalet alligevel møder ind. Det er, hvad jeg vil kalde et virkelig godt tilbud, siger Rune Jungberg Pedersen.

Nye Stillenetto-butikker

Også i Netto fortalte man om nye koncepter til lancering i 2017. Her ville 11 nye butikker åbne som Stillebutikker.

- Netto skal have de varer på hylderne, som vores kunder efterspørger, og vi kan se, at der er et stigende behov for stilhed og fordybelse, siger Brian Seemann Broe, landedirektør for Netto i Danmark.

Han lægger dog ikke skjul på, at formålet med StilleNetto også er at tiltrække endnu flere kunder til Nettos butikker.

De høje bip-lyde fra stregkodescanneren er afløst af et dæmpet lyssignal, og når der ringes efter mere personale, er det ikke med en insisterende klokke. I stedet modtager medarbejderne et diskret prik på håndleddet via et nyudviklet digitalt medarbejderarmbånd.

I StilleNetto sikrer specialfremstillede indkøbskurve og -vogne i bløde materialer og støjdæmpede glasdøre i mælkekøleren, at kunderne kan handle i fred og ro. Til gengæld er det slut med at ringe hjem, når man har glemt indkøbssedlen.

- I alle de nye butikker er mobilsignalet nemlig blokeret, så man undgår irriterende ringetoner og højlydte samtaler, forklarer Brian Seemann Broe og oplyser, at alle butikker bliver udstyret med fastnettelefoner, der kan benyttes i nødstilfælde.

Grænsemur til glæde for købmænd og politi

Hos De Samvirkende Købmænd, skulle en ny mur a la Dannevirke på den dansk/tyske grænse, både gavne beskæftigelse og statskassen. Muren kunne i øvrigt også erstatte grænsekontrollen, så politiet igen kan fange røvere og tyve i danske butikker.

- De tyske grænsehandelsbutikker skal betale for muren. Det kommer de til. Det er helt sikkert, siger DSKs adm. direktør John Wagner og tilføjer: Når vi ikke kan få afgiftslettelser, er muren den næstbedste løsning.
DSK anbefaler, at byggeriet af muren går i gang straks i dag den 1. april.

Plant din tilbudsavis

Hos discountkæden Kiwi, ville man i årets aprilsnar, hjælpe miljøet ved at genanvende tilbudsaviserne på en helt ny måde.

Danmarks sundeste discountkæde valgte at nytænke avisens anvendelsesmuligheder. Tilbudsavisen bliver nu til en bæredygtig allieret, hvor man kan plante avisen, så den kan producere ilt. Udover det kan tilbudsavisplanten naturligvis også bære egne økologiske frugter.

Tilbudsavisen er forædlet med frø fra minikiwien - en hårdfør slyngplante, der kan dyrkes med stor succes udendørs på en sydvendt, varm mur eller i en lun krog på terrassen. Har man ingen af delene, kan man bruge din vindueskarm.

Ved at forvandle tilbudsaviserne til en plantbar kiwiplante sparer man miljøet for en betragtelig mængde CO2 pr. husstand.

Hundelevering som alternativ til droner

Hos købmandskæden Spar, vil man gerne udfordre droner, og har opfundet et ”vovet” alternativ, der måske giver pote.

- I en tid, hvor Amazon eksperimenterer med dronelevering, skal der være et modtræk," fortæller marketingchef for SPAR, Kim Scheuer Nielsen og fortsætter - i den moderne verden, hvor det tilsyneladende ikke kan blive hurtigt og højteknologisk nok, er jeg stolt over at repræsentere en virksomhed, der står for det modsatte. Det nærværende og det lokale.

Med det nye tiltag kan de lokale kunder nu bestille deres varer over telefon og fax, hvorefter de sendes ud med et af de lokale hundebud.

- Hvis du bestiller mange varer, bliver de leveret af en stor hund, hvis det drejer sig om et blad og en plade chokolade, bliver det naturligvis leveret af en lille hund. Vi betaler dem i hundekiks, det passer dem og os bedst, forklarer Kim Scheuer Nielsen.

Idéen til tiltaget har været nogle måneder undervejs, og har da heller ikke været helt uden udfordringer. Vi råder vores kunder til at undlade at bestille frisk kød, pålæg og andre ting, som hundene kan blive fristet af. I vores prøveperiode har vi mistet en del spegepølser, så den slags skal man måske komme ned og hente i butikken - hvis man altså vil være helt sikker på, man får den hele med hjem, understreger Kim Scheuer Nielsen.

Grise på taget

Hos Bilka fortalte man på Facebook, at man ville under konceptnavnet ”Gris fra tag til bord”, ville gøre vejen fra slagtning til butik kortere.

Vi oplever stor efterspørgsel på vores svinekød produceret uden brug af antibiotika og har svært ved at følge med. Samtidig har vi fokus på genanvendelse og reduktion af klimabelastningen. Derfor indfører vi nu græsningsarealer med svineproduktion ovenpå Bilka varehusene.

Grisene vil blive fodret med overskudsmad fra butikkerne. Når grisene er fedet op, bliver de slagtet og solgt i køledisken.

Vi kalder det Gris fra tag til bord. Vi håber, I vil acceptere eventuelle lugtgener i den gode sags tjeneste.

Erotik hos blomsterhandleren

Hos den erotiske webshop Sinful.dk mente man, at det ville være helt naturligt, at blomsterbutikker også forhandlede erotisk legetøj, og fortalte om et nyt samarbejde med en af landets førende blomsterhandler-kæder.

En ny forbrugerundersøgelse viser at 3 ud af 5 kunder ville være interesseret i at købe sexlegetøj sammen med deres næste bestilling af blomster hos blomsterhandleren.

I første omgang er planen at samarbejdet mellem sexlegetøjsgiganten og blomsterkæden skal testes af i de ti største byer i Danmark. Samarbejdet påbegyndes, efter den 1. april. Præcis hvilken kæde der er tale om, er som et led i deres marketingkampagne, endnu ikke offentliggjort.

- Efter Valentinsdag i år blev vi kontaktet af blomsterkæden som lagde op til samarbejdet. De havde fået over tusind forespørgsler fra deres kunder, med ønsker om at kæden kunne sende sexlegetøj ud sammen med blomsterne til deres udkårne. Et sammenspil mellem forbrugerundersøgelse og denne efterspørgsel viser at markedet er klar til det nye tiltag, udtaler Mathilde Mackowski, der er medstifter og talskvinde hos Sinful.dk.

LÆS OGSÅ:  EU tvinger netbutikker til at modtage kontanter



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD