Afviser tilbudskrig som svar på skærpet konkurrence
Tøjbutikkerne kan stå over for en svær periode. Men svaret er ikke tilbudskrig og gule skilte, mener ekspert.
Efter at have nydt godt af en højkonjunktur venter nu en mere udfordrende tid for landets tøjbutikker og resten af modebranchen. Sådan lyder analysen fra revisions- og rådgivningshuset Deloitte.
Skærpet konkurrence, ustabile markeder og høj inflation kommer til at gøre livet sværere for butikkerne, men tilbudskrig er ikke svaret. Krisen bør tackles på en anden måde, mener brancheleder for mode- og tekstilindustrien i Deloitte, Morten Gade Steinmetz.
- Med den skærpede konkurrence under finanskrisen i 2008 blev forbrugerne vænnet til en høj prisbevidsthed og tilbudsjagt, siger han.
- At man kunne købe den samme mængde varer, men til en overkommelig pris. Men i dag tænker forbrugerne også på den pris, som klimaet og miljøet betaler. Så måske kan den kommende krise være en løftestang til at vænne forbrugerne til at købe færre, men bedre produkter – og hvor der er fokus på varer med lang levetid, siger Morten Gade Steinmetz.
Samtidig kan den grønne omstilling vise sig at åbne for nye forretningsmuligheder.
- Vi har midlerne til at lykkes, og det ser vi heldigvis allerede flere eksempler på. F.eks. udlejer nogle detailbutikker nu reoler til private, som kan udstille deres brugte tøj og på den måde forlænge tøjets liv. Så man kan huske på, at der i kriser også opstår muligheder, Morten Gade Steinmetz
LÆS OGSÅ: Presset modehus slår tilbage med styrket omsætning
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter