Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Forstå hvorfor folk bruger adblocking – og lær af det!"

- Bjarke Bekhøj, Compell
Læs bloggen her

Jens Thrane-Møller, Marketsquare



Jens Thrane-Møller er administrerende direktør i reklamebureauet Marketsquare, der hjælper kunder fra detailbranchen med at skabe aktiverende kommunikations- og marketingløsninger. Derudover sidder han i flere af branchens bestyrelser, herunder som formand for Repræsentantskabet i Huset Markedsføring, ligesom han er en populær foredragsholder.

Tidligere har han været administrerende adm. direktør for reklamebureauet Republica, selvstændig konsulent med speciale i forretningsudvikling og markedsstrategi og direktør i Saatchi & Saatchi, ligesom han har været bestyrelsesformand for Den Danske Reklameskole og for Huset Markedsføring.

Jens Thrane-Møller har som marketingsstrateg en sjælden evne til at dissekere enhver marketingproblemstilling og et særligt øje for den gode idé, og det er netop de kvaliteter, der har givet ham en fremtrædende plads i den danske marketing- og reklamebranche.

Læs mere om Marketsquare på: www.marketsquare.dk 

Læs flere indlæg fra denne blogger

Always on – ja selvfølgelig!

Onsdag den 20 april 2016 kl. 07:56

Ærligt. I marketingbranchen er vi fra tid til anden nødt til at opfinde nye begreber for at vise, at vi er ’first movers’, så vi kan dupere hinanden. Tag nu marketingbegrebet ’Always on’, som er en relativ ny marketingtænkning i Danmark. Always on er født ud af den digitale udvikling, hvor vi jo nu alle skal kommunikere 24/7/365. Begrebet dækker over det, vi kalder content marketing med et touch af real-time marketing, social media (undskyld SoMe) marketing og CRM-marketing - for bare at nævne nogen - inden for kategorien digital marketing.

Always on rejser en række spørgsmål i mit hoved. For det første om vi som kommercielle udbydere absolut skal være ’always on’ med alt, eller bør der også på dette område være tale om en prioritering og fokusering af indsatsen og kanalerne? Jeg møder ofte virksomheder på de sociale medier, som på ingen måde skaber værdi og et interessefællesskab med deres brugere - men bare er ’på’ for at være det.

For det andet har alle strategiske tilvalg jo også en række fravalg. Og hvis man tager årets marketingbudget og smører ud over 365 dage i et alt for tyndt lag, kan det jo godt være, at man kommer ’always on’ på sociale medieplatforme, men hvad står egentlig tilbage, når året er gået? Hvilke aftryk er der sat i markedet? Hvilke kategorier har vi fået sat særligt fokus på? Hvilke anledninger og sæsoner har vi taget ejerskab på og vundet? Hvilke nye kundegrupper har fået inviteret inden for i vores forretninger og givet en særlig behandling?

’Always on’ er modsætningen til den traditionelle kampagne-tænkning, hvor vi jo fokuserer budskaber, indsats og ressourcer i en afgrænset periode for at få maksimal gennemslagskraft på markedspladsen. Hvis fravalget af kampagnebudgettet dermed betyder, at vi mister vores temposkift og strategiske fokus og konstante fornyelse af butiksoplevelsen, bliver det bestemt ikke med min anbefaling.

I min optik har retail altid handlet om at være salgsklar, sæsonaktuel, varerelevant, kundefokuseret, proaktiv og serviceorienteret. Med andre ord ’always on’! At der er kommet flere relevante kanaler ændrer ikke den fundamentale tilgang til at drive detailhandel, snarer tværtimod. Det er da fantastisk, at der i dag er flere kanaler, som den dygtige købmand og markedsfører kan skabe kundedialog i, give inspiration fra, levere kundeservice gennem, få kundeindsigter fra og selvfølgelig afsætte sine varer med.

Så always on – ja selvfølgelig! Men bare aldrig på bekostning af den offensive kampagnetænkning, som er rygraden i retailmarketing.



Del dette indlæg:




Kommentarer

Log ind her for at kommentere blog indlægget. Eller klik her for at oprette en profil






Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD